نیوز سیتی!
09 دی 1402 - 10:02

گزارش «رحمان» به پارلمان؛ از خبرهای خوش تا برنامه‌های دولت در سال 2024

رئیس جمهور تاجیکستان در پیام سالانه خود از عزم این کشور برای تبدیل شدن به یک کشور سبز، کاهش نرخ فقر و اعلام سال آینده به عنوان سال معرفت حقوقی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در پیام سالانه خود به پارلمان این کشور اظهار داشت: سال 2023 میلادی را با وجود در شرایط سخت بی‌سابقه اوضاع جهان معاصر، تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن مانند خشکسالی و کمبود آب، به لطف زحمات صادقانه مردم سربلند تاجیک، یک سال موفق بود.

وی افزود: در تمامی زمینه‌های حیاتی جامعه پیشرفت‌های قابل توجه به دست آمده، تولید ناخالص داخلی تاجیکستان نسبت به سال گذشته 8.3 درصد افزایش داشت و به بیش از 130 میلیارد سامانی رسید.

به گفته رئیس جمهور تاجیکستان، در 7 سال اخیر سرعت توسعه اقتصاد ملی این کشور به صورت متوسط 7.5 درصد را تشکیل داده داد و حجم تولید ناخالص داخلی 1.5 برابر بیشتر شد.

 بنابر سخنان رحمان، نرخ فقر در تاجیکستان در مقایسه با سال 1999 که این رقم 83 درصد بود، 62 درصد کاهش یافته و امروز به 21.2 درصد رسیده است.

رحمان کاهش این شاخص تا 10 درصد را طی 7 سال آینده از اهداف دولت تاجیکستان عنوان و ابراز اطمینان کرد که «دوشنبه» به این امر دست خواهد یافت.

رئیس جمهور تاجیکستان در بخش دیگری از سخنرانی خود به موارد مانع شدن برخی والدین از تحصیل دختران خود اشاره کرد و گفت که بگذارید ببینند زنان کارآفرین و تحصیل کرده امروز به چه موفقیت‌هایی دست می‌یابند.

کاهش 19 درصدی صادرات محصولات صنعتی تاجیکستان در سال جاری میلادی از دیگر نکات مورد توجه رئیس جمهور تاجیکستان در این پیام بود که وی با اشاره به آن، گفت: در سال 2022 تاجیکستان به مبلغ 22.8 میلیارد دلار محصولات صنعتی صادر کرده بود در حالی که امسال این رقم به 18.5 میلیارد سامانی کاهش یافته است.

به گفته رحمان، طی سال‌های استقلال در تاجیکستان بیش از 3 هزار شرکت صنعتی با 54 هزار شغل ایجاد شده است. این هم در حالی است که بنابر سخنان رئیس جمهور تاجیکستان در 75 سال گذشته، یعنی در زمان شوروی سابق تنها 338 شرکت صنعتی با 33 هزار شغل در این کشور ایجاد شده بود.

رئیس جمهور تاجیکستان بخش دیگری از سخنرانی خود به موضوع برق پرداخت و ضمن صحبت در مورد این که در چه شرایطی مردم این کشور برق را بدون وقفه دریافت خواهند کرد،گفت: تلفات برق ما حدود 4 میلیارد کیلووات است و اگر از این امر جلوگیری کنیم، برق کافی برای همه وجود خواهد داشت.

رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه اعلام کرد: سومین توربین نیروگاه برق آبی راغون در سال 2025 میلادی راه‌اندازی می‌شود. این نیروگاه 5 هزار کارگر کم دارد.

به گفته رحمان، در ساخت و ساز این نیروگاه 15 هزار متخصص و کارگر کار می‌کنند و 3.5 هزار قطعه تجیهزات استفاده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برنامه سبزسازی شهرها تا سال 2040 باید تدوین شود، از کاشت درخت‌ برای نمایش انتقاد کرد و با اشاره به عدم وجود متخصصان این عرصه گفت: از آنجایی که قوانین درختکاری رعایت نمی‌شود هر سال درخت می‌کارند اما آنها خشک می‌شوند.

رحمان در ادامه وعده داد که تا سال 2037 تاجیکستان به یک کشور سبز تبدیل شود.

به گفته وی در حال حاضر این کشور از نظر استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی در رتبه ششم جهان قرار دارد و در حال حاضر 98 درصد برق تاجیکستان توسط منابع تجدید پذیر تولید می‌شود.

رحمان در بخش دیگری خواستار ایجاد آژانس حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی شد و افزود: تعدادی از تاسیسات فرهنگی ما در فهرست یونسکو قرار دارند. ما باید آژانس جدیدی را در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی و و تاریخی وابسته به دولت تاجیکستان تاسیس کنیم.

رئیس جمهور تاجیکستان در پیام خود به پارلمان کشورش در مورد افزایش دستمزد و بورسیه‌ها در سال آینده میلادی در این کشور خبر داد و گفت: از اول ژانویه 2024 حقوق افسران و نظامیان 40 درصد، حقوق سایر کارکنان دولتی از جمله حوزه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و بورسیه نیز 40 درصد افزایش می‌یابد.

همچنین بنابر سخنان رئیس جمهور تاجیکستان در سال آینده میلادی حقوق حداقل در این کشور تا 800 سامانی (84 دلار)  افزایش می‌یابد.

به گفته وی از اول ژوئیه سال 2024 همچین حقوق بازنشستگی 30 درصد بیشتر می‌شود.

نرخ تورم در تاجیکستان بنابر سخنان رحمان در سال 2023 میلادی علیرغم قیمت بالای محصولات و تجهیزات در جهان 3.8 درصد برآورد شد. کمترین سطح تورم در 32 سال استقلال تنها در سال 2013 میلادی (3.7 درصد) ثبت شده است.

رئیس جمهور تاجیکستان در بخش دیگری سال آینده میلادی را به عنوان سال معرفت حقوقی در تاجیکستان اعلام کرد.

به گفته وی، در سال جاری میلادی 103 هزار دانش آموز فارغ التحصیل شدند و 261 هزار نفر هم به کلاس اول رفتند. اگرچه امسال 48 هزار موسسه آموزشی در این کشور ساخته شدند، هنوز برای 73 هزار کودک مکان کافی برای تحصیل نیست.

وی در ادامه با تاکید گفت که ما باید به فکر آموزش فرزندانمان باشیم و شرایطی را فراهم کنیم تا آنها از آموزش با کیفیت برخوردار شوند، زیرا بی‌سوادی ملت، بدبختی می‌آورد.

رحمان خاطرنشان کرد: همه ما موظفیم در شرایط فوق العاده حساس و متلاطم دنیای امروز و افزایش تهدیدات و خطرات مدرن برای استقلال و آزادی، ثبات سیاسی و امنیت جامعه بشری، صبورتر، بردبارتر و متحدتر از همیشه باشیم و تمام سعی و تلاش خود را برای پاسداری از ارزش‌های ملی، حفاظت از منافع دولت و ملت، سعادت میهن عزیز و توسعه کشور مستقل‌مان به خرج دهیم.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620219

مهمترین اخبار ایران و جهان: