نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 12:49

نیازمند ایجاد نهضت عمومی در حوزه جمعیت هستیم

اراک- عضو ستاد ملی جمعیت با اشاره به اینکه وضعیت ایران در زمینه جمعیت مطلوب نیست، گفت: نیازمند ایجاد نهضت عمومی در حوزه جمعیت هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی گودرزی صبح سه شنبه در نشست حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مرکزی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در همه موضوعات کشور یک نگاه امیدآفرین را نوید می‌دهند ولی با توجه به مسئله جمعیت و حساسیت آن ایشان یک دغدغه ویژه نسبت به این موضوع دارند و علاوه بر اینکه نگاهی امیدوار کننده را مشاهده نمی‌کنیم بلکه نگرانی احساس می‌شود و کلید واژه‌هایی همچون آینده هولناک دیده می‌شود.

دبیر جایزه ملی جمعیت کشور افزود: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مجموعه‌های اقتصادی استفاده از ظرفیت‌های جوانی فعلی جمعیت را برای ثروتمند کردن کشور تاکید داشتند و ایشان بیش از ۵۰ بار در طول ۱۰ سال اخیر به مسئله جمعیت اشاره کردند و لذا جمعیت از سیاست‌های مهم و اولویت مهم کشور است و البته همه بخش‌های کشور امروز به اهمیت مسئله جمعیت پی برده‌اند.

وضعیت جمعیت ایران در منطقه مطلوب نیست

وی ادامه داد: وضعیت ایران در منطقه اسلامی از ۲۶ کشور مطلوب نیست و ۲۵ مین کشور هستیم و ایران در منطقه جزو پیرترین کشور خواهد بود و وضعیت کاملاً بحرانی است.

گودرزی اضافه کرد: اگر با همین وضعیت پیش برویم قطعاً از وضعیت قرمز به وضعیت سیاه خواهیم رفت و با توجه به کاهش جدی نرخ موالید در سال گذشته در آینده وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

استان مرکزی در حوزه آمارهای جمعیتی جزو استان‌های پایین جدول است

وی با بیان اینکه استان مرکزی هم در نرخ باروری و هم نرخ سالمندی وضعیت مطلوبی ندارد و جزو استان‌های پایین جدول است، گفت: در سال ۱۴۰۰ نرخ سالمندی در کشور در ۶۰ سال به بالا ۱۰.۵ درصد و در ۶۵ سال به بالا ۶.۸ درصد است که در استان مرکزی نرخ سالمندی در ۶۰ سال به بالا ۱۲.۱ درصد و در ۶۵ سال به بالا ۸ درصد است و جزو استان‌های پایین جدول است.

عضو ستاد ملی جمعیت افزود: همچنین در نرخ باروری میانگین نرخ در کشور با اتباع ۱.۷۴ درصد و بدون اتباع ۱.۶۵ درصد است که در استان مرکزی نرخ باروری با اتباع ۱.۲۹ درصد و بدون اتباع ۱.۲۱ درصد است و نرخ جانشینی ۲.۱ درصد است و متأسفانه در وضعیت چاله جمعیتی و انقراض نسلی قرار گرفتیم چراکه رشد جمعیت امروز به زیر صفر درصد رسیده است.

وی ادامه داد: با مطالعاتی که در استان مرکزی انجام شده این استان ذائقه فرزند خواهی ندارد و در همه شاخصه‌های فرزند خواهی جزو آخرین‌ها است و این یعنی یک یاس بزرگ و یا موانع بزرگی بر سر راه فرزند خواهی در استان مرکزی است.

مسئله فرهنگ مهمترین عامل عدم فرزندخواهی در استان مرکزی است

گودرزی با بیان اینکه مهم‌ترین مانع عدم وجود فرزند خواهی در استان مرکزی مسئله فرهنگی است، گفت: در مطالعه انجام شده تنها ۱۹.۸ درصد افراد یک فرزند بیشتر می‌خواهند و بیش از ۴۰۰ الی ۶۰۰ نفر در این مطالعه ارزیابی شدند.

وی با اشاره به اینکه همچنین در حوزه سقط جنین کشور در وضعیت مطلوبی نیست و استان مرکزی هم شرایط نگران کننده است، گفت: متأسفانه در کشور ۲۰ درصد زوجین نابارور هستند و بیش از ۵۳۰ هزار سقط جنین سالیانه در کشور بر اساس مطالعات انجام می‌شود و بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار زن مطلقه و ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج هستند که ازدواج نمی‌کنند در کشور داریم و این آمارها نشان دهنده وضعیت سیاه در حوزه جمعیت است و نشان از بحران بزرگ دارد.

رفع موانع در حوزه جمعیت اولویت دستگاه‌های حاکمیتی باشد

عضو ستاد ملی جمعیت تاکید کرد: رفع موانع مهمترین اولویت دستگاه‌ها برای جمعیت باشد و باید از همه ظرفیت‌ها برای عبور از بحران جمعیت استفاده کنیم.

وی افزود: متأسفانه در حوزه جمعیت تنها با یک مسئله اجتماعی صرف روبه رو نیستیم بلکه جمعیت یک مسئله امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و دشمن شبانه روز در حال تلاش برای صرفه وارد کردن به مسئله جمعیت است.

عضو ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه نیازمند ایجاد نهضت عمومی فرزند آوری در کشور هستیم، گفت: مطالبه مقام معظم رهبری تحقق این نهضت عمومی است و باید همه ظرفیت‌ها پی کار بیاید.

گودرزی افزود: دستگاه‌های حاکمیتی باید فعلاً در حوزه تسهیل گری و رفع موانع شتابنده گام بردارند و در حوزه فرهنگی باید از گروه‌های مردمی استفاده شود و استان مرکزی باید ظرفیت گروه‌های مردمی را جدی بگیرد.

رویداد جایزه ملی جمعیت در دو بخش استانی و کشوری برگزار می‌شود

دبیر جایزه ملی جمعیت کشور با اشاره به اینکه رویداد جایزه ملی جمعیت در دو مرحله استانی و ملی برگزار خواهد شد، گفت: در بخش استانی نخبگان موفق، مدیران موفق، رسانه‌های موفق، دستگاه‌های موفق، شرکت‌های خصوصی موفق، بخش‌های مردمی موفق و خانواده‌های موفق در حوزه جمعیت در استان‌ها شناسایی و تقدیر خواهند شد و از هرکدام بخش‌ها ۱ تا ۳ نفر به بخش ملی راه پیدا می‌کنند.

وی افزود: مرحله استانی جایزه ملی جمعیت تا ۲۰ اردیبهشت باید به دبیرخانه کشوری معرفی شوند و رویداد ملی با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

گودرزی خاطر نشان کرد: دو دستورالعمل شامل شاخص‌ها و روند اجرایی به استان‌ها ارسال شده است و البته همه دستگاه‌ها طبق ابلاغیه و ماده ۱۹ و ۲۰ باید در طول یک سال گذشته از افرادی که ازدواج کرده‌اند و یا فرزند دار شدند باید تقدیر شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1126863

مهمترین اخبار ایران و جهان: