نیوز سیتی!
11 خرداد 1402 - 20:58

مقامات ایران و مصر مراقب طرح‌های تخریبی آمریکا و رژیم صهیونیستی باشند

تحلیلگر مسائل غرب آسیا یادآور شد: 2 کشور ایران و مصر باید مراقب طرح‌های تخریبی آمریکا و رژیم صهیونیستی باشند و اجازه ندهند طراحی‌های دشمنان مشترک علیه 2 کشور اجرایی شود.

فارس‌نیوز؛ دیگر رسانه‌ها- سیدرضا صدرالحسینی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا
در گفت‌وگو با جهان نیوز درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و قاهره، اظهار کرد: موضوع رابطه ایران و مصر به عنوان دو کشور مؤثر در حوزه مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و جهان اسلام مدتی است که بین بعضی از کشورهای عربی مطرح شده و برای اولین بار مقامات کشور عراق در ارتباط با میانجی‌گری بین ایران و مصر گفت‌وگوهایی را با مقامات جمهوری اسلامی داشتند. که از همان ابتدا جمهوری اسلامی ایران نسبت به ارتباط دیپلماتیک با کشور مصر اعلام آمادگی کرد.

 وی در ادامه با بیان اینکه شرایط نظام بین‌الملل در حال یک تغییر اساسی است، گفت: به نظر می‌رسد که کشورهای اسلامی مؤثر در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به این نتیجه رسیدند که باید در مقابل تغییر و تحولات پیش رو در نظام بین‌الملل روابط خود را نزدیک‌تر کرده و نقاط مشترک را پررنگ‌تر و اختلافات را کم رنگ کرده تا آمادگی برای نقش‌آفرینی بیشتر در حوزه مسائل بین‌المللی را داشته باشند. بر این اساس به نظر می‌رسد روابط دو کشور ایران و مصر به روابط عادی سیاسی ارتقا پیدا کند تا به این وسیله بتوانند نقش آفرینی بیشتری در حوزه مسائل منطقه‌ای، عربی و جهانی داشته باشند.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به ترس آمریکا و اسرائیل از ارتقا روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر، خاطرنشان کرد: قطعا نزدیکی روابط ایران و مصر موجب خوشحالی مجموع کشورهای اسلامی، عربی و بخش قابل توجهی از کشورهای آفریقایی خواهد شد، اما رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها از این مسائل ناراحت خواهند بود. البته این نکته حائز اهمیت است که میزان ناراحتی کشورها و جریان‌های مختلف با هم متفاوت است.
 
صدرالحسینی با بیان این مطلب که آنچه مورد توجه دو کشور ایران و مصر باید قرار گیرد طرح‌های تخریبی ضد این دو دولت و دو ملت و اجرای آن است، افزود: در این رابطه آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی طراحی‌هایی دارند که باید مراقبت لازم و ویژه را داشت تا اجازه نداد این طرح‌های تخریبی بین دو ملت و دو کشور اجرایی شود. لذا باید مسؤولان ذی ربط در این مسأله دقت لازم را داشته باشند که این طراحی‌های دشمنان مشترک به نتیجه نرسد.

وی درباره ظرفیت‌های اقتصادی پس از برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر، گفت: ضمناً باید این نکته هم مورد توجه قرار گیرد که مصر بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های خود را از واردات به کشورش تأمین می‌کند. ایران می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های مصر را با توجه به میزان تولیدات داخلی و کیفیت محصولات ایرانی تأمین کرده و ایران به عنوان یک صادر کننده  قابل توجه به مصر مطرح باشد.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به اینکه چشم انداز روابط دو کشور ایران و مصر روشن است، بیان کرد: به نظر می‌رسد ایجاد رابطه دیپلماتیک با مصر زمان کوتاه‌تری را نسبت به برقراری رابطه مجدد با عربستان طی خواهد کرد و سرعت ارتقای رابطه دیپلماتیک با مصر سریع‌تر خواهد بود و زمینه این رابطه بین دو کشور وجود دارد.
 
صدرالحسینی با بیان اینکه مصر و ایران با توجه به اشتراکات دینی که دارند می‌توانند روابط سیاسی خود را گسترش دهند، گفت: یکی از نقاط مشترک دو کشور جاذبه‌های گردشگری هر دو کشور است که هم برای ملت مصر جاذبه‌های تمدنی و تاریخی ایران با اهمیت است و هم برای ملت ایران جاذبه‌های گردشگری و تاریخی و تمدنی مصر مورد توجه است.

وی در پایان با اشاره به اینکه عشق و ارادت به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) سرمایه عظیم مردم ایران و مصر است، خاطرنشان کرد: یکی از مکان‌های مذهبی مصر که مورد احترام همه مسلمانان این کشور و مورد علاقه شیعیان است نقطه‌ای است به نام راس‌الحسین(ع) که می‌تواند در کنار جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و تمدنی، گرشگری دینی و مذهبی هم برای ملت ایران داشته باشد. از طرفی حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) مورد احترام بسیاری از مردم مصر حتی اهل تسنن آن کشور هستند که ایران با وجود حرم مطهر این دو بزرگوار برای مردم مصر به خصوص شیعیان آن کشور بسیار جاذبه دارد.

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1255487

مهمترین اخبار ایران و جهان: