نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 15:30

پیشگامی کرمانشاه در ایجاد صلح و سازش

کرمانشاه- معاون قوه قضائیه با بیان اینکه در سیره امام حسین(ع) گذشت و بخشش جایگاه ویژه دارد و گسترش این سنت اولویت قوه قضاییه است، گفت: ۴۳ درصد از پرونده های شوراهای حل اختلاف به سازش می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام هادی صادقی ظهر سه شنبه در همایش اصلاح حسینی که با حضور مسئولین کشوری و استانی، بزرگان محلی و صلح یاران در کرمانشاه برگزار شد با اشاره به تأثیرات توسعه فرهنگ صلح و سازش در بین مردم، اظهار کرد: مردمانی که در مسیر صلح و سازش حرکت می‌کنند در مسیر رضای خدا قرار گرفته‌اند و نور خدا به آنها می تابد.

وی افزود: کسانی که از نور خدا بهره مند می‌شوند این بهره مندی را هم به دیگران سرایت می‌دهند و جمع‌ها را نورانی می‌کنند.

معاون قوه قضائیه با تاکید بر اینکه باید از هر روشی برای ایجاد صلح و سازش بین مردم استفاده کرد، تصریح کرد: در ایام محرم باید یک همت عالی را از امام حسین (ع) گرفته و این فرهنگ را رشد و توسعه دهیم.

صدقی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر آمار صلح و سازش در کشور افزایش پیدا کرده، گفت: حدود سه سال پیش حدود ۲۹ درصد از پرونده‌های ورودی به شوراهای حل اختلاف به سازش می‌رسید که در حال حاضر میانگین آن در بین استان‌های کشور به ۴۳ درصد رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد با همت صلح یاران این آمار در آینده به حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

معاون قوه قضائیه خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۲ با کمک همه کسانی که دخیل در امر صلح و سازش هستند بتوانیم آمار اختلافات بین مردم را تا حد قابل توجهی کاهش دهیم و هنگامی که اختلافی بین ۲ نفر به وجود می‌آید در همان شروع آن را حل کنیم، نه اینکه اجازه دهیم کار بالا بگیرد.

صادقی با بیان اینکه امام حسین (ع) به فضیلت‌های زیاد پیشقدم شدن برای ایجاد مصالحه تاکید داشته‌اند، افزود: همچنین در روایات دینی صله بین مردم مورد توجه جدی قرار گرفته، صله تنها به معنای دید و بازدید نیست بلکه دید و بازدید تنها بخشی از آن است و صله به معنای وصل شدن مؤمنین به یکدیگر و بخشیدن هم است که همبستگی بین آنها را بیشتر می‌کند.

وی اضافه کرد: هرچند که ائمه معصومین و بویژه امام حسین (ع) روی صله داشتن و بخشنده بودن مؤمنان تاکید داشته‌اند اما این تنها برای بین مؤمنان و در مقابل دشمنان باید محکم بود یزرا شیطان و یزیدیان زمان که همان دشمنان هستند تلاش زیادی می‌کنند که بین مؤمنین جدایی بیندازند لذا باید حواسمان را جمع کنیم و نسبت به هم بخشنده باشیم.

صادقی در ادامه با اشاره به اجرای پویش به عشق امام حسین می بخشم در کشور، بیان کرد: در این پویش خانواده‌های داغدیده با اتصال دل خود به دل اهل بیت، از قصاص قاتلین عزیزان خود می‌گذرند و این اقدام آنها در ایام ماه محرم ارزش کارشان صدچندان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پیامبر اسلام (ص) هم به فضائل گذشت اشاره داشته‌اند، اضافه کرد: کسانی که از خون عزیزان خود می‌گذرند، بهشت را برای خود معامله کرده‌اند و هم در دنیا و هم در آخرت سربلند هستند.

معاون قوه قضائیه به اقدام دادگستری استان کرمانشاه برای برگزاری مراسم خون صلح در قالب پویش به عشق امام حسین در همایش اصلاح حسینی اشاره کرد و گفت: کرمانشاه اولین استانی است که این پویش را آغاز کرده و برگزاری آن در یک همایش بزرگ اقدامی بسیار ارزنده است که دستمریزاد دارد.

وی با بیان اینکه این پویش تا اربعین ادامه خواهد داشت، گفت: امیدواریم بتوانیم با توسعه این پویش هرکدام از صلح یاران بتوانند در ۴۰ پرونده سازش ایجاد کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1401743

مهمترین اخبار ایران و جهان: