نیوز سیتی!
15 بهمن 1402 - 15:12

آستانه ۱۴ میلیارد تومانی برای صدور صورت حساب الکترونیک در ۱۴۰۳/ ۲۶ هزار مودی به سامانه مودیان اضافه شدند

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه آستانه تعیین کننده دایره شمول مودیان حقیقی که باید صورت حساب الکترونیک صادر کنند به ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ کاهش خواهد یافت، گفت: از دی ماه سال جاری تا کنون ۲۶ هزار مودی به سامانه اضافه شدند.

مهدی موحدی رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت اتصال اشخاص حقیقی و حقوقی به سامانه مودیان گفت: از تاریخ اول آبان ماه 1401 تا به الان تعداد مودیان متصل به سامانه مودیان که حداقل یک صورت حساب صادر کردند، 90 هزار و 664 مودی است.

وی افزود: از این تعداد حدود 6 هزار و 304 مودی شخص حقیقی و مابقی حقوقی هستند. از اول دی ماه 26 هزار 693 نفر به سامانه مودیان اضافه شدند. از این عدد تقریبا 5 هزار و 278 نفر از مودیان شخص حقیقی بودند.

فرصت سه ماهه مودیان برای آغز صدور صورت حساب الکترونیک

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد شرایط مشمولیت اشخاص حقیقی برای صدور صورت حساب الکترونیک گفت: با توجه به ماده 14 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که الحاقی ماده 8 قانون تسهیل تکالیف مودیان است، طرح کردیم که برخی افراد حقیقی تکلیف دارند که صورت حساب نوع یک و دو ارائه کنند. این دسته مودیانی هستند که فروش خالص کالا و خدمات آنها تا شهریور ماه 1402 به 18 میلیارد تومان رسیده باشد.

بنابراین تنها این دسته مکلف هستند تا در سال 1402 ارسال صورت حساب الکترونیک داشته باشند. براساس قانون تسهیل قرار است اشخاص حقیقی به صورت مرحله به مرحله مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و صدور صورت حساب الکترونیک شوند.

وی ادامه داد: به طور مثال حد آستانه 18 میلیارد تومانی برای فروش خالص در سال 1402 در نظر گرفته شده است. اگر هر فردی در هر ماهی از سال(رقم فروشش از ابتدای سال تا آن زمان) به 18 میلیارد تومان فروش رسید، از ابتدای دومین دوره مالیاتی پیش رو ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی و صدور صورت حساب الکترونیک است(هر دوره مالیاتی شامل سه ماه یا یک فصل است).

موحدی افزود: به عبارت دیگر، در صورتی که فردی تا آذر ماه به رقم 18 میلیارد تومان فروش در سال 1402 رسیده باشد، از ابتدای فروردین سال 1403 باید از پایانه فروشگاهی استفاده کند. اگر فردی در اسفند ماه سال 1402 به رقم 18 میلیارد تومان فروش برسد باید از تیر ماه سال 1403 اقدام به صدور صورت حساب الکترونیک کند.

تعیین حد 14 میلیارد و 400 تومان برای مشمولان صدور صورت حساب الکترونیک در 1403

وی با بیان اینکه در سال 1403، حد آستانه صدور صورت حساب الکترونیک از 18 میلیارد تومان سال 1402 به 14 میلیارد و 400 میلیون تومان و در سال 1404 به 10 میلیارد تومان کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: به این ترتیب هر سال به گستره مشمولان اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و صدور صورت حساب الکترونیک افزوده خواهد شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: ممکن است یک مودی در فروردین ماه 1403، یعنی تنها در یک ماه، به رقم آستانه فروش قانونی برسد، چنین فردی فصل تابستان را فرصت دارد تا مقدمات صدور صورت حساب الکترونیک را فراهم کند و از ابتدای مهر ماه موظف به صدور صورت حساب خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1660343

مهمترین اخبار ایران و جهان: