نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 14:21

احتمال جاری شدن سیلاب در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به هشدار جوی سطح زرد هواشناسی مازندران گفت: آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش دید و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی و احتمال خسارت به سازه‌‏های کم مقاوم از پیامدهای این سامانه بارشی محسوب می‌شود.

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران امروز درباره وضعیت جوی استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران با اشاره به هشدار جوی سطح زرد هواشناسی مازندران، اظهار کرد: با شکل‌گیری جریانات خنک و مرطوب شمالی و عبور امواج در تراز میانی جو از بعدازظهر یک‌شنبه ۱۹ تا بعدازظهر دوشنبه ۲۰ شهریور ماه شاهد بارش‌های رگباری باران در استان هستیم.

وی با بیان اینکه رگبار باران با  وزش باد گاهی شدید و رعدوبرق همراهی دارد، گفت: طی این مدت شاهد کاهش محسوس دما بین ۶ تا ۱۲ درجه هستیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه ارتفاعات استان در این مدت به‌صورت مه‌آلود پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش دید و ریزش سنگ در محورهای کوهستانی و احتمال خسارت به سازه‌‏های کم مقاوم از پیامدهای این سامانه بارشی محسوب می‌شود.

رضوی گفت: احتیاط در تردد جاده‌ای، پرهیز از اسکان در کنار رودخانه‏‌ها و پرهیز از صعود کوهنوردان به ارتفاعات، مقاوم‌سازی سازه‏‌های کم مقاوم و سایر اقدامات پیشگیرانه مورد تاکید است.

وی یادآور شد: براساس تجزیه و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، روز سه‌شنبه آسمان مازندران به‌صورت صاف تا نیمه‌ابری همراه با افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


 

باتقویت پرارتفاع جنب حاره‌ای و الگوی تابستانه شاهد افزایش محسوس دما و تداوم آن تا اواسط هفته آینده هستیم.

وی افزود: این وضعیت تا روز دوشنبه ۲۳ مرداد ماه ادامه خواهد یافت؛ به‌طوری‌که بیشینه دمای هوا در شهرهای غربی تا ۳۵درجه و در شهرهای مرکزی و شرقی بین ۳۵ تا ۴۰ درجه پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه این سامانه گرم کل استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: افزایش پتانسیل آتش‌سوزی، تنش دمایی، گرمازدگی(افزایش دمای احساسی)، افزایش مصرف حامل‌های انرژی(برق و آب)، ذوب شدن یخچال‌ها طبیعی و احتمال ریزش سنگ در اطراف علم کوه و دماوند از پیامدهای این سامانه گرم است.

رضوی با هشدار پرهیز از استقرار در فضای باز در ساعات گرم روز، تصریح کرد: اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع، مزارع و عرصه‌های جنگلی، تنظیم دمای مرغداری‌ها، دامداری‌ها و گلخانه‌ها، عدم سم‌پاشی باغ‌ها و مزارع در ساعات گرم روز، مدیریت در مصرف انرژی (آب و برق)، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و سایر اقدامات پیشگیرانه مورد تاکید است.

وی گفت: در مجموع شاهد افزایش تدریجی و محسوس دمای هوا طی روزهای پیش‌رو در استان هستیم که باید هشدارها جدی گرفته شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1491287

مهمترین اخبار ایران و جهان: