نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 09:02

استقلال ریال منجر به قدرت پول ملی و کاهش تورم می‌شود

نماینده مردم تویسرکان در مجلس یکی از ابعاد شعار استقلال انقلاب اسلامی، را استقلال اقتصادی دانست گفت: باید وضعیت ریال از همه ارزهای خارجی به ویژه دلار پول آمریکا که دشمن است، مستقل شود و دولت یک برنامه مشخص برای افزایش قدرت پول ملی داشته باشد.

محمد‌مهدی مفتح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد کشور مشکلات متعددی داریم که باید احصا و طبقه‌بندی شوند اظهار کرد: به منظور مقابله و رفع این مشکلات باید با اولویت‌بندی، مشکلات ریشه‌ای‌تر و زیربنایی با تاثیرگذاری بیشتر را در وهله اول در دستور کار قرار دهیم و حل کنیم چراکه با پرداختن به مشکلات روبنایی خیلی نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه به هر حال وجود مشکلات در حوزه اقتصاد امری مسلم است و باید برای حل آن به طور جدی اقدام کرد افزود: افراد خبره و مسلط به حوزه مسائل اقتصادی باید سردمدار این کار در دولت و مجلس  باشند و  برنامه‌های لازم را دولت طراحی کند و در صورت نیاز به قانون، مجلس نیز آماده همکاری است؛ اگرچه آنچه که مهم است باید هر چه سریع‌تر این کار آغاز شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با تاکید بر اینکه اکنون برنامه پنج ساله هفتم را در دست داریم گفت: بنده معتقدم این برنامه بستر خیلی خوبی برای حل مسائل اساسی اقتصادی کشور است.

تورم از مشکلا ت اساسی کشور است

وی یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور را تورم دانست و بیان کرد: تورم هیچ تطابقی با آرمان‌های انقلاب اسلامی ندارد و عملا پول و ارزش پول را از جیب مستضعف خارج و به جیب کسی که دارای مال و اموال است، می‌ریزد و این امر دقیقا مخالف هدف عدالت طلبی نظام مقدس جمهوری اسلامی و احکام اسلامی است.

مفتح  با اشاره به اینکه علاوه بر این‌ هم مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور فراهم می‌کند از همین رو باید برای مهار تورم یک اقدام جدی صورت گیرد خاطرنشان کرد: در  سال‌های مختلف در این مورد بحث شده اما به طور جدی هیچ اقدامی صورت نگرفته و مهم‌تر اینکه مقام معظم رهبری هم در نامگذاری سال‌ها به صراحت به این موضوع توجه و تاکید  داشتند؛ اما امسال به دلیل اهمیت زیاد آن خیلی صریح و شفاف بر مهار تورم تاکید کردند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با تاکید بر اینکه با تصمیمات فی‌البداهه و خلق‌الساعه با این پدیده نمی‌توان مقابله کرد تصریح کرد: دولت باید اقدامات اساسی و پایه‌ای برای مهار تورم انجام دهد؛ البته این اقدامات باید یک مبانی علمی و مطالعاتی با بهره‌مندی از نظرات اقتصادانان دلسوز و انقلابی کشور باشد و برنامه منظمی برایش تنظیم و با جدیت اجرایی شود.

وی از مسائل دیگر که امسال رهبر معظم انقلاب نیز برای مهار تورم  بر آن تاکید کردند را رشد صنعت و تولید دانست و افزود: این دو مهم هم در کاهش تورم و هم در ایجاد اشتغال نقش آفرینی بالایی دارند بنابراین توجه مسئولان، تصمیم‌گیران و مجریان باید به شکل اساسی، ریشه‌ای معطوف به این تمصمیمات و اقدامات باشد.

اقتصاد را به بخش غیردولتی واگذار کنید

مفتح یکی از مشکلات حوزه اقتصاد را حضور عمیق و وسیع دولت در حوزه اقتصاد چه در تولید و چه در کارهای بازرگانی و تبادل خواند و تاکید کرد: دولت باید حضور خود را در اقتصاد کشور مقداری کاهش دهد و اقتصاد را به بخش غیر دولتی واگذار کند، سال‌های زیادی این موضوع در برنامه‌های مختلف مورد تاکید قرار گرفته اما تاکنون این هدف مهم در اقتصاد کشور آن طور که باید و شاید اجرایی نشده است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبر معظم انقلاب و تدوین و تنظیم قانون در مجلس بر همین اساس با هدف کاهش تصدی‌گری دولت تصریح کرد: اجرای این قانون می‌تواند به این مسئله خیلی کمک کند که یکی از عوامل مهم برای اجرایی شدن آن، خواستن دولت است؛ دولت باید بخواهد و به دنبال اجرایش باشد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس در پاسخ به این سوال که اجرایی اصل ۴۴ موفق بوده یا نه؟ اظهار کرد: میزان موفقیت اجرای اصل ۴۴ قابل توجه نیست و انتظار بر تحقق این مهم بیش از این‌ها بود که متاسفانه آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفت.

وی  در ادامه درباره وابستگی کشور به دلار، با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین ابعاد شعار استقلال جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب همین استقلال اقتصادی است یادآور شد: قطعا در آموزه‌های انقلاب اسلامی باید در اقتصاد مستقل باشیم و یکی از وجوه استقلال اقتصادی این است که ریال باید کاملا از ارز‌های کشورهای دیگر مستقل باشد و نباید تحت تاثیر آن ارزشش کم و زیاد شود.

مفتح با بیان اینکه طبیعتا در وضع کنونی می‌بینیم که ارزش ریال در عمل واقعا از بالا و پایین شدن قیمت دلار تاثیر می‌گیرد اضافه کرد: این اتفاق به هیچ وجه با آموزه‌های انقلاب اسلامی سازگار نیست و قطعا باید وضعیت ریال را از همه ارزهای خارجی به ویژه دلار که پول دشمن ما یعنی امریکاست، مستقل کنیم، دولت باید یک برنامه مشخص و منظم در راستای افزایش قدرت پول ملی تدوین کند و اگر قانون هم نیاز دارد مجلس در این خصوص کاملا آمادگی دارد.

وی درباره این سوال که برخی از کارشناسان معتقدند که تسهیلات با سود بالا  در افزایش تورم نقش دارد، بیان کرد: هر چه سود کمتر باشد تولید ارزان تر تمام می‌شود و به نفع مصرف‌کننده خواهد شد؛ البته آن سوی این مسئله هم باید دید افراد کهنسالی که سپرده‌ای را در بانک گذاشته‌اند طبیعتا باید سودی متناسب با تورم جامعه داشته باشد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با بیان اینکه درست است که سود بانکی ما خیی گران است؛ اما اگر بخواهیم آن را کاهش دهیم باید به بانک‌ها ابلاغ کنیم که خیلی روش اقتصادی نیست افزود: در حقیقت باید تورم کاهش داده شود در این صورت سود بانکی هم کاهش می‌یابد و قطعا برای تولیدکننده هم تسهیلاتی هزینه‌ کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/۸۹۰۱۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1130943

مهمترین اخبار ایران و جهان: