نیوز سیتی!
15 دی 1401 - 10:16

صنعاء: هرگونه آتش‌بس آینده باید در راستای منافع ملت یمن باشد

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که هرگونه آتش بس آینده باید فرصتی برای اعتمادسازی و اقدامی ضروری جهت وارد شدن به روند برقراری صلح عادلانه و پایدار در راستای منافع ملت یمن باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «هشام شرف عبدالله» وزیر امور خارجه  دولت نجات ملی یمن روز  چهارشنبه بر اهمیت تمدید آتش بس سازمان ملل در یمن که در اوایل اکتبر منقضی شده بود، تاکید کرد.

هشام شرف در دیدار با  « مایکل بری» رئیس هیئت سازمان ملل متحد در حمایت از توافق حدیده  تاکید کرد که هرگونه آتش بس آینده باید فرصتی برای اعتمادسازی و اقدامی ضروری جهت وارد شدن به روند برقراری صلح عادلانه و پایدار در راستای منفعت مردم یمن باشد.

وی افزود: آتش بس باید شامل تدابیر متعددی باشد که مهمترین آنها پرداخت حقوق همه کارکنان دولت، تضمین ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفت و گاز و مواد غذایی و کالاهای تجاری و بازگشایی کامل فرودگاه بین المللی صنعا است.

وزیر امور خارجه  دولت نجات ملی یمن با تاکید بر اهمیت پایبندی به اجرای توافقنامه 2018 استکهلم  اعلام کرد که ائتلاف سعودی و مزدوران آن را غیرنظامیان در استان «حدیده» را هدف قرار می‌دهند.

در این دیدار فعالیت‌های این هیئت طی سال گذشته میلادی و برنامه‌ها برای سال 2023 مورد بحث قرار گرفت.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن اخیرا نیز گفت: آتش بس شکننده است، به همین خاطر هر لحظه منتظر از سرگیری جنگ هستیم.

المشاط روز یکشنبه با بیان اینکه ما برای جنگ آماده ایم ، افزود: دشمن جنگ نظامی را متوقف کرده ولی به جنگ دیگری روی آورده که باید با آگاهی، بصیرت و اتحاد با آن مقابله کنیم.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن اضافه کرد: همه تلاش های دشمن برای کشاندن جنگ به استان های مرکزی شکست خورده و بسیار تاسف آور است که کسانی که تاریخی ندارند می خواهند کشوری را اشغال کنند که هزاران سال پیش از این صاحب تمدن و حکومت بوده است.

«محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن هم پیش از این گفته بود: موانع زیادی در سایه تجاوز و محاصره وجود دارد و به همین دلیل با تمدید آتش بس مخالفت کردیم.

 

وی افزود: به سر بردن در وضعیت نه صلح و نه جنگ امکان پذیر نیست اما با توجه به تلاش‌هایی که صورت گرفته و مردم یمن انجام می‌دهند می‌توانیم بگوییم که پیشرفت‌هایی حاصل شده و توطئه دشمن پایان یافته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد. این کشورها پس از 7 سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آنها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس در یمن از یازدهم فروردین ماه سال جاری با وساطت سازمان ملل محقق شد که دو ماهه قابل تمدید بود که تا کنون دو بار تمدید شده است. قرار بود این توافق مهر ماه تمدید شود ولی عدم تحقق مطالبات دولت نجات ملی که بر اساس توافق بوده، منجر به عدم تمدید آن تا این لحظه شده است.

دولت نجات ملی یمن طی روزهای اخیر تأکید کرده است که کشورهای متجاوز سعودی و امارات به این کشور باید به تعهدات خود ذیل توافق آتش‌بس عمل کنند؛ قرار بود بر اساس این آتش‌بس، فرودگاه صنعاء بازگشایی شود و موانع ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده برداشته شود و حقوق کارمندان دولت که برای سال‌ها به‌دلیل جنگ پرداخت نشده است، پرداخت شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 956087

مهمترین اخبار ایران و جهان: