نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 14:22

چطور خون دماغ را بند بیاوریم؟

متخصص طب سنتی گفت: در مواجهه با خون دماغ شدن نباید سر را بالا نگه داریم؛ چراکه موجب برگشت خون به حلق و بعد از آن به معده می‌شود؛ لذا سر باید کمی به جلو خم شود و با قرار دادن کمپرس یخ بر روی بینی راه خونریزی بسته شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مریم مشهدی، پزشک و دکترای تخصصی طب سنتی، در استودیوی سلام تهران، گفت: مهم‌ترین دلیل خون دماغ شدن، خشکی مخاط است. به علاوه بیماری‌های دیگر مانند برخی از سرطان‌ها یا مشکلات داخلی نیز به عنوان منشا این موضوع وجود دارند. اما باید این موضوع را داشته باشیم که لزوما هر خون دماغ شدنی به معنای بروز مشکلی جدی در بدن ما نیست. 

وی افزود: اگر فردی مکررا مبتلا به خون دماغ شود، باید آزمایش‌های خون و انعقادی را انجام دهد تا مشکل را ریشه‌یابی کند. لازم به ذکر است که اگر این اتفاق در فصل گرما رخ دهد، دلیل آن عموما همان خشکی مخاط است. اما اگر به شکل دیگری ادامه پیدا کند، باید حتما به پزشک مراجعه شده و آزمایش‌های لازم صورت بگیرد. 

مشهدی اظهار داشت: در طب سنتی ما وجود ماده‌ای اضافی در خون را عامل خون دماغ شدن می‌دانیم. برای مثال در یک آنفلوآنزای شدید، ما شاهد خون دماغ شدن عموم کودکان هستیم. در این حالت تفسیر ما این است که بدن در حال دفع یک ماده اضافی است. 

وی در ادامه گفت: در مواجهه با خون دماغ شدن نباید سر را بالا نگه داریم؛ چراکه موجب برگشت خون به حلق و بعد از آن به معده می‌شود. لذا سر باید کمی به جلو خم شود و با قرار دادن کمپرس یخ بر روی بینی، راه خونریزی بسته شود. البته استفاده از کمپرس نیازمند ملاحظاتی است که از مطمئن باشیم زمینه بیماری دیگری وجود ندارد. 

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: روغن بنفشه و روغن بادام شیرین، از مواردی هستند که می‌توانند در جلوگیری از خونریزی بینی، در حالتی که دلیل آن خشکی مخاط است، تاثیرگذار باشند. لذا چرب کردن بینی با این روغن‌ها توصیه می‌شود. 

وی گفت: همچنین استفاده از سماق یا سبزیجاتی مانند تره، که مزه‌ای گس ماننده دارند، می‌تواند در جلوگیری از خونریزی بینی موثر باشد. کافی است یک قاشق سماق را با آب بجوشانند و با قطره‌چکان و یا یک دستمال، بینی خود را به آن آغشته کنند. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1308188

مهمترین اخبار ایران و جهان: