نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 12:58

چالش‌­ها و فرصت‌­های «دیپلماسی تجاری» ایران

ساختار تجارت ما در حوزه تجارت بین‌­الملل برای صادرات غیر نفتی چابک نیست و سازمان مهمی مانند سازمان توسعه تجارت ایران با وجود اساس‌نامه مفصل و فعالیت‌­های عملیاتی­­‌اش­، نقش مورد انتظار و جدی در توسعه تجارت کشور نداشته است.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- نورنیوز نوشت: «دیپلماسی تجاری» راهی آزموده ­شده برای توسعه کسب‌وکارها و برقراری ارتباط بین کشورها در دنیای امروز است.

نقش «دیپلماسی تجاری» در توسعه اقتصادی و بازرگانی چنان اهمیتی یافته است که دستگاه دیپلماسی کشورها به‌­صورت ویژه روی آن متمرکز شده­ و گاه از آن به‌­عنوان بیمه‌­نامه‌­هایی برای توافق‌­های سیاسی بهره می­‌گیرند.

حال این سوال مطرح است که ایران برای انتفاع حداکثری از این ظرفیت، چه چالش‌­ها و فرصت‌­هایی پیش رو دارد؟   

ضعف دانش تجارت بین‌­الملل     

دکتر «علیرضا شیرمحمدی» مدرس دانشگاه و رئیس هیات­‌مدیره مرکز دائم صادرات و فرصت‌­های سرمایه‌گذاری ایران، یکی از مشکلات پیشِ­ روی دیپلماسی تجاری ایران را ضعف دانش تجارت بین‌الملل عنوان کرده و می‌گوید: «اگرچه ایران در بسیاری از فن‌آوری‌­ها در سطح جهان رتبه‌­های ۱۱ و ۱۲ و در منطقه رتبه اول یا دوم را دارد، اما در مواردی مانند دانش تجارت بین‌­الملل رتبه‌­ای در حدود ۵۰ را داراست. ایجاد و توانمند­سازی منابع انسانی نیازمند آموزش با مدل نوین است و ما باید بالاخره به این نتیجه برسیم که مدل سنتی در حوزه آموزش خصوصا در حوزه بین‌­الملل پاسخ‌گوی ما نیست.»

موتور محرک صادرات غیرنفتی

به گفته او «ساختار تجارت ما در حوزه تجارت بین‌­الملل برای صادرات غیر نفتی چابک نیست و سازمان مهمی مانند سازمان توسعه تجارت ایران با وجود اساس‌نامه مفصل و فعالیت‌­های عملیاتی‌­اش­، نقش مورد انتظار و جدی در توسعه تجارت کشور نداشته است. اکنون که می‌خواهیم وارد حوزه اقتصاد غیر نفتی شویم، سازمان تجارت باید به سازمانی عملیاتی و موتور محرک صادرات غیر نفتی تبدیل شود. باید توجه داشت که دیپلماسی تجاری یک موضوع کلی نیست، بلکه یک مدل است و نقطه شروع و پایانی دارد که ما در دیپلماسی تجاری با کشورهای هدف این مدل را رعایت نمی‌­کنیم. دیپلماسی تجاری یک فرآیند سه مرحله‌­ای است که با صادرات و واردات کالا شروع شده و به سرمایه‌گذاری ختم می‌­شود. اگر چنین کاری در پایان بازه 5 ساله‌­ای که در نظر می‌­گیرند انجام شود، موفق خواهیم بود.» 

تصمیم اشتباه اتاق بازرگانی   

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت صنایع خرد و کوچک در اقتصاد کشورها می‌­گوید: «در کشور ما صنایع خرد و کوچک به‌­عنوان نماینده بخش خصوصی که بازار بزرگ اشتغال و مالیات را عهده‌­دار هستند، اخیرا از حضور در هیات‌­های نمایندگان اتاق بازرگانی کشور حذف شدند که تصمیمی اشتباه بود. بعد از این اتفاق در انتخابات اتاق بازرگانی تهران نیز، علاوه بر رئیس، نایب رییس هم از بخش دولتی انتخاب شد. این اتفاق برای کشوری که قصد تنوع منابع درآمدی و توسعه تجارت و ارتقاء جایگاه بخش خصوصی را دارد، اقدامی اشتباه است که باید با راهکاری صحیح جبران شود.»

ضرورت کوچک‌­شدن بخش دولتی در روابط تجاری

رییس مرکز دائم صادرات و فرصت­‌های سرمایه‌­گذاری ایران در خصوص نقش بخش خصوصی در تجارت و سرمایه‌­گذاری می­‌گوید: «دولت بزرگ­ترین هماهنگ‌­کننده قراردادهای اقتصادی است و در چین و آمریکا که بزرگ­ترین اقتصادهای دنیا را دارند نیز دولت نقش پر رنگی دارد و از اقتصاد حذف نمی‌­شود، اما در جایی که بخش خصوصی می‌­تواند بهتر نقش‌­آفرینی کند دولت باید حمایت کند.»

بازارسازی؛ مهم­ترین راه برای رشد صادرات غیر نفتی  

شیرمحمدی تاکید می‌­کند: «بازار کشورهای همسایه شرایط جابه‌جایی پول از طریق مبادلات دو کشور و استفاده از ظرفیت حمل‌­و­نقل مشترک در مرز زمینی را فراهم می‌کند. این روند از مسائلی محسوب می‌شود که در کاهش آثار تحریم تاثیرگذار است. به‌­ویژه که بازار کشورهای همسایه نه‌تنها می‌تواند خلاهای تجاری ایران را پر کند، بلکه راه دسترسی به مقاصد دورتر را نیز فراهم می‌کند. باید توجه داشت کشورها در حال حرکت به سمت اقتصاد منطقه­‌ای و انعقاد توافق‌­نامه‌­های تجاری منطقه‌­ای(RTA) هستند و کشورهای همسایه به‌­دلیل واردات 1300 میلیارد دلاری در سال می‌­توانند برای ما بازارهای بزرگ و مناسبی باشند. در واقع ایران ما در میان یک بازار بین‌­المللی بزرگ قرار گرفته و همین دلیل مهمی برای حساسیت‌­های بین‌المللی است.»  

تهاتر؛ تدبیری راهگشا در روابط تجاری 

این استاد دانشگاه در خصوص نقش تحریم‌­ها در روابط تجاری ایران نیز می‌­گوید: «ایران در سال‌­های تحریم توانست با تدبیری درست رابطه خود را با برخی از کشورها مانند ترکمنستان افزایش دهد، به‌­طوری که حجم صادرات به این کشور به 4 برابر در سال افزایش یافت. هر چند این تدبیر خوب، بلند­مدت نبود، اما نشان داد که اتخاذ تدبیری مانند تهاتر چقدر راهگشاست. باید توجه داشت مبادله با ارزهای ملی نباید در حد شعار باشد و در این شرایط توجه به رمزارزها برای کاهش مبادلات دلاری ضروری است. استفاده از ابزاری غیر از دلار و یورو در پرداخت‌­های بین‌­المللی زاده فکر ما نیست، بلکه حرکتی جهانی است که بتواند از ارزهای جایگزین در تجارت بین­‌الملل استفاده کند.»  

روابط تجاری دو طرفه با آفریقا با شیوه خلاقانه  

او همچنین در خصوص تاکید رهبری بر ایجاد روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی می‌گوید: «آفریقا یکی از بزرگ‌­ترین بازارهای دنیاست. با توجه به محدودیت­‌های پولی که در برخی از کشورهای آفریقایی وجود دارد، ما می‌­توانیم با سیاست‌­هایی مانند تهاتر و مدل‌­های مشارکتی عمومی و خصوصی هم صادرات کالا و هم صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم.»

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1286988

مهمترین اخبار ایران و جهان: