نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 14:18

سناریوی ۱۱ سپتامبر؛ آغاز دوران جنگ و ویرانی

سناریوی ۱۱ سپتامبر آمریکا برای اشغال عراق و افغانستان و موانع پیش روی آمریکا برای عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و تخریب برج‌های تجارت جهانی در آمریکا، تحلیلگران بار دیگر به اهداف واشنگتن برای ترتیب دادن این سناریو با هدف اشغال عراق و افغانستان و در نهایت به دست گرفتن کنترل کل منطقه اشاره می‌کنند.

سناریوی ۱۱ سپتامبر؛ آغاز دوران جنگ و ویرانی

روزنامه المراقب العراقی به مناسبت سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر نوشت: انفجار برج‌های تجارت جهانی معروف به ۱۱ سپتامبر در آمریکا و لشکرکشی این کشور به عراق یکی از مهم‌ترین بهانه‌های واشنگتن برای به دست گرفتن کنترل خاورمیانه بود. بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر، آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم یک جنگ گسترده به راه انداخت که به دنبال آن حمله به عراق به بهانه پیدا کردن سلاح‌های ممنوعه صورت گرفت و یک دوره جدید از تخریب و نابودی و جنایات ضدبشری در عراق آغاز شد.

تحلیلگران معتقدند که ارتباط دادن حوادث ۱۱ سپتامبر با عراق تنها بهانه‌ای برای اشغال این کشور و سلطه بر تمام منطقه بود چرا که همگان از رابطه خوب صدام با آمریکایی‌ها خبر داشتند اما واشنگتن باید یک بهانه برای توجیه لشکرکشی به عراق جور می‌کرد. رشد گروهک‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش تنها بخشی از نقشه‌های آمریکا برای تضمین حضور طولانی مدت خود در عراق به دلیل موقعیت راهبردی این کشور بود. صدام یکی از مهره‌های آمریکا در منطقه بود اما منافع این کشور ایجاب می‌کرد دوره استفاده وی به پایان برسد.

سناریوی ۱۱ سپتامبر؛ آغاز دوران جنگ و ویرانی

روزنامه القدس العربی در خصوص موانع پیش روی عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان نوشت: توقف شهرک سازی ها، عقب نشینی از مناطق کرانه باختری، بازگشایی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن و کنسولگری آمریکا در قدس شرقی، افتتاح کنسولگری عربستان در قدس، از سرگیری حمایت‌های مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین و عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل و اعطای صفت ناظر بر آن شروطی است که ریاض برای عادی سازی روابط با تل آویو مطرح کرده ولی نتانیاهو و بایدن هرگز آنها را نخواهند پذیرفت. علاوه بر آن، عربستان امضای توافقنامه دفاعی امنیتی با آمریکا و حمایت دولت این کشور از برنامه هسته‌ای خود را جزو شروط اعلامی اش می‌داند.

واضح است که آمریکا و رژیم صهیونیستی با این شروط آخر به دلیل تهدید امنیت تل آویو مخالفت می‌کنند به ویژه آنکه امضای توافقنامه امنیتی با عربستان به موافقت مجلس سنای آمریکا نیاز دارد. این در حالیست که بسیاری از اعضای مجلس این توافقنامه را عامل غرق شدن آمریکا در درگیری‌های خاورمیانه می‌دانند. تنش‌های سیاسی میان آمریکا و عربستان طی دوره اخیر بر سر جنگ یمن در کنار تولیدات نفتی و ارتباط ریاض با مسکو از دیگر عواملی است که تحقق خواسته‌های بایدن در خصوص عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی را سخت می‌کند.

سناریوی ۱۱ سپتامبر؛ آغاز دوران جنگ و ویرانی

روزنامه العربی الجدید در خصوص زلزله مهیب مراکش نوشت: دولت مراکش در حال حاضر برای کمک رسانی به بازماندگان زلزله روز جمعه در این کشور و بازسازی منازل آسیب دیده و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی تلاش می‌کند. دولت این کشور همچنین می کوشد فعالان اقتصادی عرصه‌های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری و تجارت را به بازگشت به روند طبیعی خود تشویق کند البته در این مسیر از کمک‌های داخلی و خارجی نیز بهره می‌برد.

سناریوی ۱۱ سپتامبر؛ آغاز دوران جنگ و ویرانی

روزنامه لبنانی الاخبار درباره عراق نوشت: پارلمان عراق این روزها شاهد اصلاح و تجدیدنظر در برخی توافقنامه‌های بین المللی از جمله توافقنامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن است. طی روزهای گذشته توافقنامه «خور عبدالله» میان عراق و کویت ابطال و راه برای کنار گذاشتن دیگر توافقات بین المللی باز شد. عراق و آمریکا یک توافقنامه چارچوب راهبردی معروف به (SOFA) در سال ۲۰۰۸ امضا کردند که حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق را تعریف می‌کند اما در سال ۲۰۲۰ بعد از جنایت ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق با اکثریت آرا مصوبه بیرون راندن نیروهای خارجی از خاک این کشور را تصویب کرد.

سناریوی ۱۱ سپتامبر؛ آغاز دوران جنگ و ویرانی

روزنامه لبنانی البناء با اشاره به تحولات اردوگاه فلسطینی عین الحلوه در لبنان نوشت: متأسفانه شاهد آن هستیم که گروه‌های مقاومت فلسطین در حال مبارزه با دشمن صهیونیستی و آرمان فلسطین هستند اما برخی از جریان‌ها در خارج فلسطین میان خود درگیری ایجاد کرده و باعث خوشنودی دشمن صهیونیستی و تحقق نیابتی نقش تل آویو علیه آرمان فلسطین می‌شوند.

همگان باید بدانند که فلسطین با مبارزات داخلی آزاد می‌شود نه با درگیری‌های خارج از آن. قرار بود سلاح‌های موجود در اردوگاه‌های فلسطینی‌ها برای دفاع از این اردوگاه‌ها مقابل تهدیدات دشمنان به کار گرفته شوند اما امروزه شاهد چیز دیگری هستیم. چقدر دشمن صهیونیستی با دیدن صحنه‌های درگیری در اردوگاه عین الحلوه و کشته شدن بی گناهان و تخریب منازل آوارگان فلسطینی خوشحال می‌شود.

سناریوی ۱۱ سپتامبر؛ آغاز دوران جنگ و ویرانی

روزنامه سوری الثوره در خصوص آمریکا نوشت: آمریکا با وقاحت تمام، قوانین و معاهدات بین المللی که تنظیم کننده روابط میان کشورهای جهان است زیرپا می‌گذارد و دست به فتنه انگیزی و جنگ افروزی و مداخله در کشورهای مختلف می‌زند. این کشور خود را آقای جهان و پلیس تمام کشورهای دنیا می‌خواند و معتقد است چیزی که توسط این کشور به رسمیت شناخته نشود مشروع نخواهد بود هرچند خواست و اراده ملت‌ها باشد. از مداخله در امور چین گرفته تا حمایت از جدایی تایوان و مداخله در انتخابات برخی مناطق روسیه. آمریکا از حمایت هیچ جریان جدایی طلبی دریغ نمی‌کند. فکر کنید اگر این اتفاق برای ایالت‌های خود آمریکا و جدایی آنها اتفاق می‌افتاد واکنش واشنگتن چه بود.

سناریوی ۱۱ سپتامبر؛ آغاز دوران جنگ و ویرانی

روزنامه یمنی المسیره به نقل از مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی این کشور نوشت: قوای موشکی یمن می‌تواند تمامی شهرهای ائتلاف متجاوز به یمن را هدف قرار بدهد. ما نباید به شکست‌خوردگان گوش فرا بدهیم و تسلیم آنان بشویم. ما مردان اداره کشور خود هستیم و این را ثابت خواهیم کرد. دشمن ما به این موضوع واقف است. مسئولان یمنی در خدمت ملت این کشور هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1494600

مهمترین اخبار ایران و جهان: