نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 17:40

مراکز اختلالات یادگیری، کلینیک تخصص آموزش و پرورش هستند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: مراکز اختلالات یادگیری، کلینیک تخصص آموزش و پرورش هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، طالب محمدی ظهر امروز در نشست تخصصی شورای معاونین آموزش وپرورش استان با حضور معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی و مدیر حوزه توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت پیشران اصلی جامعه است و توسعه پیامد آن تصریح کرد: ریشه توسعه نیافتگی سوءمدیریت است، کشور توسعه نیافته نداریم آنچه هست ضعف مدیریت است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان افزود: تنها و نادرترین سازمانی است که در تشکیلات آموزش وپرورش مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی را دارد که بنا به قانون 21 آذرماه سال 1369 تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در همین قانون چندین  بند اهداف و وظایفی قانونی را برای آموزش وپرورش استثنایی در نظر گرفته اند، افزود: همچنین  7 گروه دانش‌آموزی شامل کودکان‌ و دانش‌آموزان‌ کم‌ توان‌ ذهنی، آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده شنوایی، دارای اختلالات رفتاریـ هیجانی، دارای مشکلات ویژه یادگیری، چند معلولیتی و دارای اختلالات جسمی ـ حرکتی تحت پوشش آموزش وپرورش استثنایی در نظر گرفته شده است.

محمدی گفت: طبق این قانون دانش آموزان استثنایی به فردی اطلاق می‌شود که از نظر شناختی‌، هوشی‌، جسمی‌ ، عاطفی‌ و یا اجتماعی‌، تفاوت‌ قابل‌ ملاحظه‌ای‌ با افراد همسن‌ خود داشته‌ و این ‌تفاوت‌ به‌ حدی‌ باشد که‌ برخورداری‌ آنان‌ از آموزش‌ و پرورش‌ را مستلزم‌ تغییراتی‌ (متناسب‌ با ویژگیهای این‌ دانش‌آموزان‌) در برنامه‌ها، محتوی‌، روشها، مواد و فضای‌ آموزشی‌ عادی‌ و ارائه‌ خدمات‌ آموزشی و توانبخشی‌ ویژه‌ به‌ آنان‌ می‌کند.‌

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان با اشاره به فعالیت 540 نفر نیروی انسانی در آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: 6۸ (کد) مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی به یک هزار و 518 دانش آموز با نیاز ویژه دختر و پسر در 260 کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

وی در ادامه گفت: همه مناطق استان بجز زیویه و کلاترزان تحت پوشش  قرار گرفته‌اند و بیشترین دانش آموزان استثنایی با تعداد 355 نفر در ناحیه 2 شهرستان سنندج در حال تحصیل هستند.

محمدی اظهار کرد:28 مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری که از این تعداد 21 مرکز دولتی و7 مرکز غیر دولتی است که فرآیند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود را به دانش آموزان جامعه هدف ارائه می‌دهند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان  با بیان اینکه  در مجموع سه هزار 476 دانش آموز با نیازهای ویژه از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان بهره می‌برند، گفت: یک هزار و 518 دانش آموز در مدارس استثنایی، 502 دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیردر مدارس پذیرا و یک هزارو 456 دانش آموز طبق برآورد به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه می‌کنند.

محمدی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی عملیاتی در سطوح مختلف وبرشمردن  10 شاخص اصلی عملکردی آموزش وپرورش استثنایی استان افزود: عناوین برنامه عملیاتی نیز جهت اجرا در قالب 47 برنامه اصلی به شهرستان‌ها و مناطق ابلاغ شده است.

وی در ادامه پوشش تحصیلی، طرح‌ها و برنامه‌های کیفیت‌بخشی، اجرای برنامه ملی سنجش،ارائه خدمات کلینیکی تخصصی در مراکز اختلالات یادگیری به دانش اموزان دارای مشکلات یادگیری، اجرای طرح فراگیرسازی و خدمات فراسازمانی را بعنوان خدمات اصلی 6 گانه در آموزش وپرورش استثنایی استان اعلام کرد.

محمدی به دستاوردهای مهم برون سازمانی اداره استثنایی در انعقاد قرارداد با اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی وحرفه‌ای، کانون پرورش فکری، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و شورای اسلامی شهر سنندج اشاره کرد و گفت: همچنین تدوین برنامه عمل با معاونت های اداره کل آموزش وپرورش استان بعنوان تفاهم‌نامه به امضا رسیده است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان تملک زمین و کلنگ‌زنی مدرسه اوتیسم، ارائه خدمات دهان و دندان رایگان، تدوین الفبای خط بریل کردی با همکاری دانشگاه کردستان، پوشش اخبار ناشنوایان، اجرای طرح جهش تحصیلی، برگزاری دوره‌های توانمندسازی کارکنان، فراخوان جذب علاقه‌مندان به حضور در آموزش وپرورش استثنایی، اتمام پروژه نیمه تمام، اجرای طرح سودای بندگی، برگزاری دوره‌های توانمندسازی کارکنان، توسعه مراکز جامع سنجش وتامین و توزیع اعتبار 6 میلیاردی در سال تحصیلی جاری را از جمله سایر اقدامات عملکردی کیفیت‌بخشی این حوزه برشمرد.

 محمدی در پایان کمبود فضای آموزشی مناسب و ایمن، کمبود نیروی های متخصص وتوانبخشی،کمبود شدی، تجهیزات آموزشی وتوانبخشی، مشکلات سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه و نگاه بخشی و جزیره‌ای به آموزش وپرورش استثنایی را بعنوان اهم چالش‌های این حوزه عنوان کرد.

هاشم ناظمی‌جلال مدیرکل آموزش وپرورش استان کردستان هم در این نشست با اشاره به اجرای خیلی خوب برنامه سنجش اظهار کرد: امیدواریم حضور این بزرگواران در استان فرهنگی کردستان سرزمین مجاهدت های خاموش و شهر موسیقی وهنر سنندج منشا خیر وبرکت باشد.

وی گفت: آغاز سنجش، تشخیص مشکلات از 2 سالگی و تلاش در جهت هدایت بسیار حائز اهمیت است.

ناظمی جلال افزود: دانش آموزان کردستانی بسیار مستعد هستند که این قضیه در استعدایابی ورزشی سال گذشته که دانش آموزان استان با توجه به کمبود امکانات موفق به کسب مقام هفتم کشور شد نمایان است.

مدیرکل آموزش وپرورش استان کردستان با تأکید براهمیت توجه به کیفیت گفت: در استان با توجه به ظرفیت، انگیزه وپرسنل کافی آمادگی لازم را داریم که بعنوان پایلوت برای تمام کشور اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش وپرورش استثنایی استان تقریبا با تمام نهادها وسازمان های که همپوشانی وظایف دارد تفاهم نامه منعقد کرده است، خاطر نشان کرد: تعامل‌پذیری وظرفیت‌های لازم دراین اداره جهت تحقق اهداف و رفع چالش‌ها وجود دارد.

ناظمی‌جلال در ادامه گفت: در شورای آموزش وپرورش چندین برنامه آموزش و پرورش استثنایی مطرح شده است و با این کار ارزشمند استاندار و اعضای شورا در جریان مسائل این حوزه قرار گرفته‌اند.

مدیرکل آموزش وپرورش استان در پایان خواستار توجه ویژه به آموزش وپرورش استثنایی استان شد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1442344

مهمترین اخبار ایران و جهان: