نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 13:56

قدمت حسینیه اعظم زنجان به اواخر دوره صفویه می‌رسد

زنجان- پژوهشگر حوزه تاریخ زنجان گفت: بررسی اسناد تاریخی معتبر نشان از قدمت حسینیه اعظم زنجان است و تاریخچه این مسجد به اواخر دوره صفویه برمی گردد. 

حسن حسینعلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در مورد تاریخچه حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: بررسی اسناد موجود ثابت می‌کند حسینیه قبل از دوره قاجار وجود داشته و کتیبه موجود مربوط به تجدید بنا است.

قدمت حسینیه اعظم زنجان به اواخر دوره صفویه می‌رسد

وی ابراز کرد: قدیمی‌ترین منبع مکتوب که از مسجد حسینیه نام برده مربوط به کتاب تاریخ دارالعرفان خمسه است، البته حسینیه تکیه بود و مسجد بودن و صفت مسجد هم در این کتاب به آن اطلاق شده است.

پژوهشگر حوزه تاریخ زنجان یادآور شد: تفاوت تکیه‌ای که به آن حسینیه می‌گفتند با سایر تکیه‌ها این بود که در ابتدا بیشتر محل اقامت موقت زائران کربلا بودند و زائرانی که برای زیارت به کربلا می‌رفتند در حسینیه شهرهای مسیر، عزاداری و اقامت می‌کردند، حتی در نقشه ایران روستاها یا مناطقی وجود دارد که عنوان قلعه حسینیه دارند.

وی ادامه داد: سایر تکایا مخصوص محلات بود که صرفاً محلی برای عزاداری به شمار می‌رفت و گاهی برخی تکیه‌ها در کنار مسجد بنا شدند مثل مسجد نصرالله خان و تکیه نصرالله خان که در این قالب قرار دارند.

حسینعلی با اشاره به اینکه در کتاب دارالعرفان خمسه ۴ بار از حسینیه یاد شده است، عنوان کرد: این کتاب در دوره فتحعلی شاه نوشته شده ولی راوی حوادث مربوط به دوره نادرشاه و آقا محمد خان قاجار را روایت می‌کند و این موضوع نشان می‌دهد حسینیه قبل از این دوران بوده و می‌توانیم قدمت آن را به اواخر دوره صفویه برسانیم.

قدمت حسینیه اعظم زنجان به اواخر دوره صفویه می‌رسد

پژوهشگر حوزه تاریخ زنجان با اشاره به اینکه در منابع قاجار کتاب دارالسعاده زنجان نوشته شده که دارای آمارنامه و سرشماری شهر زنجان مربوط به دوره ناصرالدین شاه است، خاطرنشان کرد: در این کتاب نیز اسم محله حسینیه که محله شیخ الاسلام بوده ذکر شده است.

وی افزود: تاریخ این کتاب بین سال‌های ۱۲۸۵ تا ۱۲۹۵ هجری قمری و مربوط به دوره مظفرالدین شاه بوده و این کتاب بعد از تجدید بنای حسینیه تدوین شده است.

حسینعلی سفرنامه مهندس عبدالله را یکی دیگر از منابع مرتبط با حسینیه زنجان برشمرد و گفت: در این سفرنامه نیز از حسینیه با صفت تکیه نام برده است، با این حال علم و منبر حسینیه روایت قدیمی‌تری دارد.

وی در مورد دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: آنچه که از دوران کودکی در ذهن دارم مربوط به ۴۵ سال قبل است که دسته عزاداری با نفرات و قربانی‌های کمتر برگزار می‌شد و رفته رفته بعد از انقلاب و دهه ۶۰ میزان شرکت‌کنندگان در عزاداری، قربانی و نذری‌ها زیادتر شد و در اوایل دهه ۷۰ رشد عزاداران در این دسته شتاب بیشتری به خود گرفت و اکنون به میراث معنوی کشور تبدیل شده است.

پژوهشگر تاریخ زنجان افزود: در زمان انقلاب و سال ۵۷ حدود ۵ سال سن داشتم و خاطرات اندکی در ذهن دارم که زمستان بود و در دسته عزاداری شرکت کردم، در آن زمان دسته عزاداری از حسینیه وارد خیابان ضیایی می‌شد و با عزاداری ادامه می‌یافت و به دلیل سرمای زیاد زمستان برگشت عزاداران از مسیر بازار زنجان انجام می‌شد.

قدمت حسینیه اعظم زنجان به اواخر دوره صفویه می‌رسد

وی با اشاره به اینکه حسینیه تا سال ۶۹ صبح‌ها تا ظهر غذای نذری اطعام می‌داد، بیان کرد: این نذری معمولاً آبگوشت بود که مردم از نقاط مختلف شهر به حسینیه می‌آمدند از آن تناول می‌کردند یا به خانه می‌بردند و این کار تا اواخر دهه ۶۰ ادامه داشت.

حسینعلی یادآور شد: معمولاً میعادگاه دسته‌های عزاداری امامزاده سید ابراهیم (ع) بود و هر دسته حرکت خود را از محلی آغاز می‌کرد و معمولاً سنت در زنجان این بود که مسیر حرکت به امامزاده ختم می‌شد.

وی با اشاره به اینکه دسته‌های عزاداری پیش از انقلاب نیز زیاد و قابل توجه بود، بیان کرد: البته تعداد دسته‌ها به اندازه امروز نبود و هیئت عباسی و حسینی از قدیمی‌ترین هیئت‌های عزاداری در زنجان به‌شمار می‌روند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1401344

مهمترین اخبار ایران و جهان: