نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 19:24

منطقه آزاد ماکو در مسیر کریدورهای مهم ترانزیتی قرار گرفته است

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: ماکو با قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حمزه حورسی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی اوراسیا در تهران اظهار داشت: انجام عمده مبادلات تجاری و سیاسی بین ایران، روسیه و اروپا از این محور و فاصله اندک منطقه آزاد ماکو و از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابزون در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین و دریا ایجاد کرده است.

وی افزود: در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه‌های اقتصادی ناشی از مقیاس، جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این منطقه، اقتصادی‌ترین گلوگاه در رقابت با راه دریایی شرق وغرب در خشکی است‌.

حمزه حورسی با بیان اینکه بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و آسیای میانه به خاطر دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ میلیون نفر، خود دارای موقعیتی عالی در جذب بازاری متنوع برای منطقه آزاد ماکو است افزود: علاوه بر این این اتصال از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی این امکان را فراهم می‌کند که بازار بسیار بزرگی که همه آن‌ها نیازمند مواد غذایی، محصولات کشاورزی و صنعتی هستند را در اختیار کشور از طریق منطقه ماکو ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: استفاده از این ظرفیت عظیم درآمدی و صادراتی برای کشور اکنون در دستور کار سازمان منطقه آزاد ماکو قرار گرفته است.

حورسی ادامه داد:‌ ماکو به لحاظ موقعیت استراتژیک جغرافیایی و با توجه به ظرفیت های مختلف اعم از لجستیک، کشاورزی، صنعت و معدن می‌تواند هم تولید کننده محصولات کشاورزی صادرات محور باشد و هم در حوزه صنایع تبدیلی و بسته بندی، تکمیل کننده زنجیره تولید و ارزش غذایی در منطقه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ماکو با دارا بودن ظرفیت‌های بینظیر خود می‌تواند به عنوان دروازه ورود کشور به دنیا و کشورهای اروپایی مطرح شود بیان داشت: افزایش تحریم‌های اقتصادی که صادرات کالاهای نفتی ایران را با مشکل جدی مواجه کرده، توجه کارشناسان را به مسیرهای جایگزین غیرنفتی جلب کرد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی زمینی به عنوان کریدورشرق به غرب و شمال به جنوب و یک مسیر پردرآمد، منطقه آزاد ماکو است.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1595144

مهمترین اخبار ایران و جهان: