نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 11:38

قریشی: شهریار در تاریخ ایران اسلامی جاودانه است

امام جمعه ارومیه گفت: شخصیت شهریار این شاعر والامقام در تاریخ ایران اسلامی جاودانه بوده و خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه، در هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی که با هدف نکوداشت مقام استاد شهریار در ارومیه برگزار شد، با اشاره به اینکه شهریار یکی از بزرگترین شعرای معاصر است که در عرفان نیز جایگاه ویژه ای دارد، اظهار داشت: شخصیت این شاعر والامقام در تاریخ ایران اسلامی جاودانه بوده و خواهند ماند.

وی افزود: در فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص این شاعر والامقام نیز توصیفات بسیار خوبی به ویژه درباره ۳۰ سال آخر زندگی ایشان وجود دارد که باید بر روی آنها تعمق کرد.

قریشی اضافه کرد: شهریار در این مدت، دوران عرفانی بسیار زیبایی را گذرانده و به انس با قرآن و معنویات و خودسازی پرداخته است و علاوه بر شعر ترکی، در شعر فارسی نیز زبانزد بوده است.

وی اظهار کرد: البته شعر فارسی شهریار بیشتر از ترکی بوده و اولین شعر این شاعر والامقام نیز به زبان فارسی سروده شده هرچند منظومه حیدربابا یک استثنا به شمار می رود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی ادامه داد: شهریار شاعر متواضعی بود و دنبال نام و نشان نبود و برای خدا کار می‌کرد که همی امر موجب نورانی شدن چهره شهریار در کشور ما و ماندنی شدن او بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تاکید کرد: شهریار در دوران بعد از خودش نیز معروف‌تر خواهد شد.

وی در مورد زبان فارسی نیز گفت: خدماتی که اسلام به زبان فارسی انجام داده، بسیار بدیهی و روشن است.

امام جمعه ارومیه افزود: همچنین شاهکارهای زبان فارسی نظیر مثنوی معنوی، گلستان سعدی، دیوان حافظ و صدها شاهکار فارسی مملو از آیات، روایات و مفاهیم قرآنی و اسلامی است که تاثیر زیادی در اسلام گذاشته است.

وی اضافه کرد: اهالی کشورهایی نظیر هندوستان و پاکستان وقتی می‌خواهند حافظ و مثنوی بخوانند وضو گرفته و رو به قبله می‌نشینند و اسلام برای این مناطق به وسیله زبان فارسی معرفی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند تعالی، بیان و نعمت سخن گفتن است که خداوند به انسان ارزانی کرده و اگر انسان توجه و عنایت کند، نظیری برای آن نمی‌تواند پیدا کند.

وی اظهار کرد: معجزه دیگر خداوند متعال گویش‌ها و لغات مختلف در عالم هستی است که بیش از ۷۰ هزار نوع گویش و سخن ثبت شده است.

پایان خبر

منبع: فارس
شناسه خبر: 1562900

مهمترین اخبار ایران و جهان: