نیوز سیتی!
02 آبان 1402 - 09:55

فارس من| وعده‌ی توخالیِ وام فرزند‌آوری در خوزستان

یک شهروند خوزستانی گفت: بارها به سامانه وام فرزند‌آوری مراجعه کردم اما پس از وارد کردن اطلاعات با این پیام که در استان شما اعتبار پرداخت این وام وجود ندارد، مواجه می‌شوم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مخاطبان فارس با راه‌اندازی پویشی خواستار فعال شدن سامانه‌ی پرداخت وام فرزند‌آوری در استان خوزستان شدند. این کمپین با عنوان« علت غیرفعال بودن سامانه وام فرزندآوری در خوزستان چیست؟» در سامانه «فارس من» ثبت شده است.

مخاطبان در این پویش عنوان کرده‌اند: «ماه‌هاست که خوزستانی‌ها نتوانسته‌اند برای وام فرزند آوری ثبت‌نام کنند و بانک‌ها اعلام می‌کنند که خوزستان اعتباری برای وام‌دهی ندارد. سوال مردم خوزستان این است که چرا تمام استان‌ها اعتبار پرداخت وام فرزند‌آوری دارند به جز خوزستان؟ چرا سایت وام فرزندآوری در خوزستان بسته است؟»

نارضایتی خوزستانی‌ها از متولیان وام فرزندآوری

در قانون جوانی و جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی طرح‌های متنوعی برای حمایت از فرزندآوری تصویب شده است که از جمله این طرح‌ها می‌توان به اهدای وام با مبالغ مختلف به فرزندان اول تا پنجم اشاره کرد.

قانون جوانی جمعیت به منظور حمایت از فرزندآوری در حالی تصویب شد که در سال ۱۴۰۰ به این قانون عمل نشد و پس از آن در سال ۱۴۰۱ با اولویت نخست در متن قانون بودجه مطرح شد اما در استان خوزستان همچنان خبری از پرداخت وام به خانواده‌های دارای چند فرزند نیست.

متقاضیان خوزستانی وام فرزند‌آوری می‌گویند که پس از درخواست وام در سامانه مربوطه، با پیامی مبنی بر اینکه «در حال حاضر هیچ بانکی در استان انتخابی شما جهت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری دارای اعتبار نمی‌باشد»، مواجه می‌شوند و این موضوع موجب نارضایتی مردم و عدم اعتماد به وعده‌های دولت برای حمایت از فرزندآوری در خوزستان شده است.

آیا بانک‌های خوزستان اعتبار پرداخت وام ندارند؟

یکی از شهروندان خوزستانی در این باره به خبرنگار فارس گفت: بارها به سایت مربوطه مراجعه کردم اما پس از وارد کردن اطلاعات با این پیام که در استان شما اعتبار پرداخت این وام وجود ندارد، مواجه می‌شوم. 

وی که پدر سه فرزند است، افزود: برای تامین هزینه اجاره خانه نیازمند دریافت این وام هستیم اما متاسفانه بانک‌ها پاسخگو نیستند. 

یکی دیگر از شهروندان خوزستانی نیز با انتقاد از بی‌توجهی مسؤولان خوزستانی به مشکلات خانواده‌های دارای چند فرزند گفت: دریافت این وام براساس قانون حق خانواده‌های خوزستانی است اما طبق معمول مردم این استان مظلوم هستند و کسی به فکر حل کردن مشکلات آنها نیست. 

وی که برای تولد فرزند دومش درخواست دریافت وام فرزند‌آوری دارد، ادامه داد: متاسفانه فرآیند دریافت وام از بانک‌ها نیز بسیار پیچیده و سخت است و این مسئله موجب ایجاد ناامیدی در بین مردم شده است. 

یکی از دیگر از متقاضیان اهوازی دریافت وام نیز به خبرنگار فارس گفت: فرزند دوم من در حال تولد است و هنوز وام فرزند اول را دریافت نکردم. برخی بانک‌ها در این خصوص تخلف می‌کنند و باید جلوی این تخلفات گرفته شود. 

در شهرستان‌ها هم خبری از وام فرزندآوری نیست

به متقاضیان وام فرزندآوری در شهرستان‌های شادگان، بندرماهشهر، ایذه، خرمشهر و اکثر شهرستان‌های استان نیز این وام پرداخت نشده است و این مسئله موجب گلایه‌ی شدید مردم خوزستان از بانک‌های عامل شده است. 

یکی از متقاضیان شهرستانی وام فرزند‌آوری که برای فرزند سوم در خواست وام داده است، به خبرنگار فارس گفت: به چندین بانک مراجعه کردیم اما مسؤولان بانک‌ها عنوان می‌کنند که اعتبار نداریم. لازم است که مسؤولان فرآیند پرداخت وام در بانک‌های صادرات، ملی، تجارت، شهر، سپه و ... را بررسی کنند تا به اجحافی که بانک‌ها در حق مردم خوزستان می‌کنند، پی ببرند. 

درخواست مدارک عجیب و غریب از سوی بانک‌ها

وی که سال گذشته برای دریافت وام ثبت‌نام کرده است، گفت: کسانی هم که وام به آنها تعلق گرفته باید مدارک عجیب و غریبی به بانک‌ها ارائه دهند که متقاضی از عهده‌ی آماده کردن این مدارک بر نمی‌آید.

این شهروند خوزستان همچنین بیان کرد: در برخی موارد نیز حتی با آماده کردن مدارک، رؤسای شعبه‌ها اعلام می‌کنند که مجوز پرداخت ندارند. بهتر است مسؤولانی که وعده‌ی این وام را به مردم خوزستان داده‌اند خیلی صریح اعلام کنند که اصلا اعتباری برای وام‌فرزندآوری در خوزستان وجود دارد یا خیر؟

پیگیری خبرنگار فارس برای گفت‌وگو با دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان خوزستان در این خصوص بی‌نتیجه ماند و وی خبرنگار فارس را برای دریافت آمار وام فرزندآوری به روابط عمومی شورای هماهنگی بانک‌های استان ارجاع داد که پس از گذشت چندین هفته پیگیری، آماری از سوی روابط عمومی این شورا ارائه نشد.    

به گزارش فارس، بر اساس بخشنامه ابلاغی به بانک‌ها، برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند سوم ۶۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند پنجم به بعد هزار میلیون ریال در نظر گرفته شده است. 

پایان پیام/

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1548400

مهمترین اخبار ایران و جهان: