نیوز سیتی!
13 آذر 1402 - 09:01

نقل و انتقال اسناد حج به‌صورت وکالتی ممنوع است

مدیر حج و زیارت مازندران گفت: اگر زائرانی که شرایط تشرف به سفر معنوی حج را ندارند باید مراقب باشند حتما اسناد حج را به افرادی که مشرف و قصد تشرف داشته باشند، منتقل کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، بحث نقل و انتقال اسناد حج باتوجه به برخی مسائل موجب سوءاستفاده برخی افراد شده که از هر راهی به دنبال پر کردن جیب خود هستند.

برخی زائران به دلیل کهولت سن، مسائل مالی و... توان انجام این فریضه دینی را ندارند و یا اینکه متوفی شدند که در این زمینه سازمان حج و زیارت اجازه نقل و انتقال مالکیت فیش‌ها را صادر کرده تا فرصت حضور در کاروان‌ها را برای افراد واجد شرایط فراهم کند.

در همین راستا برخی با ادعای داشتن دفتر حج و حتی فروش این اسناد به چندین نفر برخی هم با خرید فیش‌ها با قیمت پایین و فروش با قیمت بالاتری به دنبال سوءاستفاده از افراد هستند.

در کنار نگرانی از فعالیت آزادبرها موضوع نقل و انتقال اسناد حج تمتع و عمره سازمان حج و زیارت بر هوشیاری زائران تاکید می‌کند اما بازهم افرادی هستند که فریب می‌خورند که تاکید بر توجه به هشدارها است.

عباس اسماعیلی مدیر حج و زیارت مازندران در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: متولی بحث نقل و انتقال اسناد حج عمره و یا حج تمتع سازمان حج و زیارت است.

وی با بیان اینکه موافق نقل و انتقال اسناد حج نیستیم، افزود: ولی برخی افراد به‌دلیل شرایط مالی و یا مسائل دیگر ممکن است استطاعت خود را از دست داده، به همین دلیل سازمان حج و زیارت خیلی مانع ایجاد نکرده است.

مدیر حج و زیارت مازندران بیان کرد: اگر زائرانی که شرایط تشرف به سفر معنوی حج را ندارند باید مراقب باشند حتما اسناد حج را به افرادی که مشرف و قصد تشرف داشته باشند، منتقل کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: مشاهده شده برخی افراد به‌صورت وکالتی این اسناد را دریافت می‌کنند؛ درحالی‌که نقل و انتقال اسناد حج  به‌صورت وکالتی ممنوع است و افراد درصورت نقل و انتقال باید به دفاتر زیارتی سطح استان مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه افراد برای نقل و انتقال اسناد حج از مراجعه به افراد غیرمجاز پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: موردی داشتیم مبنی بر اینکه فردی با فتوشاپ و کپی‌برداری اقدام به فروش فیش حج تمتع به چند نفر کرده؛ درحالی‌که زائران قبل از اقدام برای خرید از صحت و سقم این اسناد باید اطمینان حاصل کنند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1593044

مهمترین اخبار ایران و جهان: