نیوز سیتی!
02 آبان 1402 - 13:17

شمارش معکوس برای آغاز کنفرانس آب‌وهوایی سازمان ملل

شمارش معکوس برای آغاز کنفرانس آب‌وهوایی سازمان ملل موسوم به کاپ ۲۸ در امارات آغاز شده و این کشور خودش را آماده می‌کند تا حدود ۵۰ روز دیگر در اکسپو سیتی دبی از نمایندگان کشورهای جهان پذیرایی کند. اهمیت آن برای ایران زمانی دوچندان می‌شود که برای نخستین‌بار قرار است رئیس‌جمهور کشورمان در این کنفرانس شرکت کند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (کاپ) اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی در امارات متحده عربی برگزار خواهد شد. کنفرانسی که به گفته حاکم دبی، مهم‌ترین رویدادی است که در سال جاری میلادی توسط این کشور میزبانی می‌شود. اهمیت این موضوع زمانی برای ایران دوچندان می‌شود که چندی پیش رئیس سازمان محیط‌زیست، خبر از حضور ابراهیم رئیسی ایران در این کنفرانس داده، این نخستین باری است که رئیس‌جمهوری از ایران در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد شرکت می‌کند.

در همین رابطه اخیراً جلسه‌ای در محل دفتر فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی و به‌صورت مجازی برگزار شد، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس و عبدالله سویدی دبیرکل اجرائی نشست کاپ ۲۸ پیرامون آخرین تحولات مربوط به مسائل زیست‌ محیطی و از جمله دستور کار نشست پارلمانی cop۲۸ بحث و گفتگو کردند.

افزایش نقش کشور‌های درحال‌توسعه در حوزه محیط‌زیست

دبیرکل اجرائی نشست کاپ ۲۸ در این جلسه گفت: ما به دنبال این هستیم که نقش بیشتری برای کشورهای درحال‌توسعه قائل شویم و اهداف غائی و فراتر از معاهده پاریس مدنظر داریم. ما از چهار منظر نشست کاپ را برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده‌ایم:

1. بهینه‌سازی انتقال انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی با تمرکز بر کاربرد فناوری‌های جدید که مبتنی بر کاهش کربن و هیدروژن سبز و غیره است که تا حد کافی از تولید کربن کاسته شود.

2. تأمین  هزینه‌های مالی (نحوه فاینانس) برنامه‌های حفظ زیست محیط به‌ویژه برای کشورهای درحال‌توسعه را مدنظر داریم: باید به طور سالانه بررسی شود که چگونه کشورهای درحال‌توسعه می‌توانند از سرمایه‌گذاری‌های این حوزه، بهره بیشتر و بهتری ببرند.

3. توجه به زندگی مردم: تغییرات اقلیمی مربوط به مردم و یک بحث توسعه‌ای است و این به معنای عملیاتی‌کردن اهداف پیشین کاپ است (همان‌طور که در نشست شرم‌الشیخ سال گذشته نیز مطرح شد) اما ما در حقیقت به دنبال چگونگی اجرایی نمودن آن اهداف نهایی هستیم. ما می‌خواهیم مفهوم مردم در بحث تغییرات اقلیمی موردتوجه باشد.

4.فراگیری: ما به دنبال فراگیری جامع‌تر و مدنظر قراردادن گروه‌های بیشتر از جمله جوانان، زنان، قومیت‌ها، صنعت و غیره در بحث اقدامات اقلیمی هستیم. این مسائل در حقیقت سازگاری منابع مالی و امنیت را برای مباحثی چون غذا، کشاورزی، سلامت و تغییرات اقلیمی می‌طلبد. تاب‌آوری را به طور ویژه در بعد امنیت غذایی مدنظر داریم.

عبدالله سویدی همچنین تأکید کرد: ما با اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) برای برگزاری نشست مشترک با ایران در حاشیه نشست پارلمانی کاپ ۲۸ گفتگو خواهیم داشت تا بتوانیم یک کارگاه عملی پیرامون پایش گردوغبار در منطقه را برگزار نماییم. امیدواریم جمهوری اسلامی ایران در رأس هیئتی بلندپایه در نشست کاپ ۲۸ شرکت نماید.

نقش فعال مجلس شورای اسلامی در مسئله گردوغبار

سمیه رفیعی نیز در این گفت‌وگو، با اشاره به پیگیری‌های مجلس ایران در مورد بحران‌های زیست‌محیطی در منطقه به‌خصوص مسئله گردوغبار گفت: در همکاری با پارلمان‌های منطقه منا و مجمع سیاسی هلسینکی، پیشنهاد تأسیس مرکز پارلمانی منطقه‌ای پایش گردوغبار نموده ارائه شد. خلأ پایش گردوغبار در منطقه با استفاده از داده‌های زمینی و فضایی، از دلایل لزوم همکاری کشورهاست. بیش از ۲۰ کشور از اروپا و منطقه منا در جریان امر قرار گرفته‌اند و کارها را دنبال می‌کنند.

نماینده مردم تهران با تأکید بر برگزاری نشست کاپ ۲۸ در امارات به‌عنوان فرصتی مناسب برای بهره‌برداری به نفع زیست مردم منطقه، گفت: اثرات تغییرات اقلیمی که اکثر نقاط دنیا آن را تجربه می‌کنند، به‌وضوح مشخص است؛ لذا باید از نشست‌های بین‌المللی زیست‌ محیطی بهره‌برداری مصداقی و عملیاتی صورت پذیرد تا بتوان به طور واقعی برای بهبود کیفیت زندگی مردم کاری کرد و امیدوارم شما با برنامه‌ریزی به دنبال عملیاتی نمودن اهداف کلی نشست کاپ باشید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1548738

مهمترین اخبار ایران و جهان: