نیوز سیتی!
11 دی 1401 - 10:31

بارش پاییزی کمتر از ۵۰ میلیمتر بوده است

اردبیل - مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: در سه ماهه فصل پاییز کمتر از ۵۰ میلیمتر بارش در استان اردبیل به ثبت رسیده است.

سیاوش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: میانگین بارش استان اردبیل در بلندمدت ۳۳۵ میلیمتر بوده که ۳۶ درصد این بارندگی‌ها در فصل بهار، ۸ درصد در تابستان، ۲۷ درصد در پاییز و ۲۹ درصد در فصل زمستان رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بارش در سال آبی گذشته ۲۶۹ میلیمتر بوده که ۲۰ درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی را شاهد هستیم.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: در سه ماهه پاییز میزان بارندگی در استان اردبیل به ۵۰ میلیمتر رسیده که آمار بسیار پایینی است و در مقایسه با آمار بارش‌های بلندمدت ۴۳ درصد روند نزولی را شاهدیم.

محمدی با بیان اینکه باید در فصل پاییز ۹۰ میلیمتر بارندگی اتفاق می‌افتاد، گفت: امیدواریم بخشی از این کمبودها در زمستان جبران شود.

وی از پیش بینی بارندگی در زمستان و بهار سال آینده خبر داد و بیان کرد: از دهه سوم دی ماه بارندگی‌ها در استان اردبیل بیشتر خواهد شد و ما پیش بینی می‌کنیم در زمستان و بهار بارندگی در حد نرمال را شاهد باشیم.

۹۸ درصد مساحت اردبیل گرفتار خشکسالی شدید است

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: به هیچ وجه ما در هیچ نقطه‌ای از استان اردبیل شرایط ترسالی را شاهد نیستیم و بیش از ۹۸ درصد مساحت استان گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

محمدی به فعال بودن ۸۱ ایستگاه هواشناسی، ۲ ایستگاه فرودگاهی، یک سامانه رادار هواشناسی، ۲ ایستگاه کشاورزی و … خبر داد و تصریح کرد: امسال ۱۱ ایستگاه باران‌سنجی و یک ایستگاه خودکار هواشناسی را در گردنه حیران به بهره برداری رساندیم.

وی گفت: سامانه «هواگوی» ۱۳۴ در خدمت مردم است و از طریق سایت و شبکه‌های فضای مجازی اطلاع رسانی هواشناسی را در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دهیم.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل تغییرات اقلیمی را بلندمدت و در متأثر از عوامل انسانی و طبیعی برشمرد و اظهار کرد: ارگان بین‌المللی تغییرات اقلیمی را رصد کرده و ارزیابی‌های علمی و تخصصی با آمار و ارقام درست ارائه می‌کند تا ما در جریان وضعیت اقلیمی و آب و هوایی باشیم.

عامل انسانی عنصر مؤثر در تغییرات اقلیمی

محمدی عامل انسانی را اصلی‌ترین عنصر تغییرات اقلیمی دانست و بیان کرد: غلظت گازهای گلخانه‌ای گرفتاری‌های امروز را رقم زده و دمای هوا در سطح جهانی یک درجه افزایش یافته است.

وی به ذوب شدن یخچال‌ها و منابع غنی یخی در قطبین اشاره و خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی به افزایش اقیانوس‌ها و بروز خشکسالی و تهدید امنیت غذایی منجر شده و نگرانی‌ها را چندین برابر کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میانگین دمای کره زمین بین ۲ تا ۵ درجه افزایش یابد که این خود مشکلات جدی را برای جامعه بشری به وجود می‌آورد.

محمدی آثار و تبعات افزایش گازهای گلخانه‌ای را در کنار ذوب یخچال‌های طبیعی و افزایش اقیانوس‌ها اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها و مرگ موجودات دریایی عنوان کرد و افزود: در این بازه زمانی تولید محصولات کشاورزی ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و ما با رخدادهای مخرب همچون سیل، خشکسالی و آتش سوزی جنگل‌ها روبرو خواهیم شد.

وی بیان کرد: راهکار مقابله با این پدیده‌های نگران کننده استفاده کم از سوخت‌های فسیلی به ویژه نفت و ذغال سنگ و جایگزینی سوخت‌های با کربن کم به ویژه انرژی پاک خورشیدی و بادی و آبی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 947038

مهمترین اخبار ایران و جهان: