نیوز سیتی!
06 بهمن 1401 - 10:00

به نشانگرهای تغذیه‌ای توجه کنید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از شهروندان خواست با دقت در نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای درج‌شده بر روی بسته‌بندی مواد غذایی، بهترین ماده غذایی را با توجه به وضعیت سلامت خود و خانواده‌شان انتخاب کنند و گفت: حدود ۲۰ درصد از دانش‌آموزان ایران چاق هستند و این در حالیست که ۴۰ تا ۹۰ درصد کودکان چاق در بزرگسالی نیز از چاقی رنج خواهند برد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، رضا محمدی اضافه وزن و چاقی را زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی دانست و گفت: اصلاح الگوی تغذیه و سبک زندگی برای مقابله با این معضلِ فراگیر ضروریست.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ضمن اشاره به فرا رسیدن سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار «حال خوب با وزن مناسب» بیان کرد: هرچند اختلالات ژنتیکی، عدم عملکرد صحیح هورمون‌ها و عوارض ناشی از مصرف برخی داروهای خاص می‌تواند زمینه‌ساز بروز چاقی در افراد باشد اما مهمترین عامل چاقی بی‌توجهی به اصول تغذیه سالم و کم‌تحرکی به‌ویژه در کودکان است.

محمدی با بیان اینکه باید برای رفع این معضل در سطح جامعه چاره‌اندیشی کرد، اظهار داشت: طبق مطالعات انجام‌گرفته، حدود ۲۰ درصد از دانش‌آموزان ایران چاق هستند و این در حالیست که ۴۰ تا ۹۰ درصد کودکان چاق در بزرگسالی نیز از چاقی رنج خواهند برد.

وی ضمن تاکید بر محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب، تنقلات پرکالری مانند چیپس، پفک، شکلات، کیک‌های خامه‌ای و بستنی، مطرح کرد: نوشیدن آب یا دوغ کم‌نمک و آبمیوه طبیعی و بدون قند (به جای نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی) و مصرف غذاهای فیبردار مانند نان سبوسدار، خشکبار، میوه‌ها و سبزیجات به همراه افزایش فعالیت بدنی روزانه در راستای پیشگیری از افزایش اضافه وزن و چاقی مفید و موثر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از شهروندان خواست با دقت در نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای درج‌شده بر روی بسته‌بندی مواد غذایی، بهترین ماده غذایی را با توجه به وضعیت سلامت خود و خانواده‌شان انتخاب کنند چرا که این نشانگرها به خوبی میزان قند، نمک، چربی و انرژی مواد غذایی را به مصرف‌کننده نشان می‌دهند.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 998738

مهمترین اخبار ایران و جهان: