نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 17:05

خرده روایت‌های مردمی حسینیه‌ اعظم زنجان گردآوری می شود

زنجان-رئیس حوزه هنری استان زنجان از گردآوری خرده روایت‌های مردمی حسینیه‌ اعظم و یوم‌العباس زنجان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر نعمتی روز یکشنبه گفت: در اجرای برنامه «گردآوری خرده روایت‌های مردمی حسینیه اعظم و یوم‌العباس زنجان» سعی داریم اتفاقاتی که در حسینیه اعظم برای مردم رخ داده و روایت‌هایی که در حاشیه عزاداری‌های حسینیه اعظم وجود دارد را ثبت کنیم.

وی درباره برگزاری برنامه «گردآوری خرده روایت‌های مردمی حسینیه اعظم و یوم العباس زنجان»، اظهار کرد: حوزه هنری استان، براساس زیست‌بوم استان زنجان یک نقشه تحول و چشم‌اندازی برای اجرای برنامه و فعالیت‌های خود تبیین کرده است که براساس این زیست بوم زنجان به عنوان «پرچم‌دار هنر عاشورایی و روایت‌گری هنری و انقلابی از فرهنگ عاشورایی» انتخاب شده است.

نعمتی با بیان اینکه زنجان با عنوان «پایتخت شور و شعور حسینی» شناخته می‌شود و برگزاری هیئت‌ها و دسته‌های عزادارای از شاخصه‌های فعالیت‌های اجتماعی، مذهبی و دینی زنجان است، افزود: برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم شاخص‌ترین برنامه مذهبی زنجان است که ضرورت دارد توجه ویژه‌ای به این رویداد داشته باشیم. همچنین در بیشتر برنامه‌هایی که تاکنون به دسته حسینیه اعظم پرداخته شده بیشتر حضور حداکثری جمعیت نشان داده می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان زنجان با بیان اینکه اجرای برنامه «گردآوری خرده روایت‌های مردمی حسینیه اعظم و یوم العباس زنجان» در راس برنامه‌های محرم سال‌جاری قرار دارد، تصریح کرد: با اجرای برنامه «گردآوری خرده روایت‌های مردمی حسینیه اعظم و یوم العباس زنجان» سعی داریم اتفاقاتی که در ایام عزاداری در حسینیه اعظم برای مردم رخ داده و روایت‌هایی که در حاشیه این مراسمات وجود دارد را ثبت کنیم که برای این کار میزبان نویسندگان و عکاسانی از سراسر کشور در زنجان خواهیم بود.

نعمتی ادامه داد: گردآوری خرده روایت‌های مردمی حسینیه اعظم و یوم‌العباس زنجان در سه بخش مکتوب (ثبت روایت‌های مردمی توسط نویسندگان ملی و تبدیل به یک‌کتاب)، تولید مستند از روایت‌های حاشیه‌ای حسینیه اعظم توسط هنرمندان استان و ثبت عکس از حاشیه حسینیه اعظم توسط عکاسان ملی، انجام خواهد شد. همچنین ثبت خاطرات به صورت مکتوب توسط نویسندگان شاخص ملی در عرصه تاریخ شفاهی و روایت‌گری ثبت خواهد شد.

رئیس حوزه هنری استان زنجان خاطرنشان کرد: گردآوری خرده روایت‌های مردمی حسینیه اعظم و یوم‌العباس زنجان با هدف رشد، توسعه و اعتلای فرهنگ عاشورایی در زنجان و شناساندن این حرکت بزرگ در سطح ملی انجام می‌شود. همچنین این برنامه حرکتی در جهت تبیین راه سیدالشهدا (ع) و توجه به ابعاد گوناگون فرهنگ عاشورایی در موضوعات مختلف همچون گذشت، فداکاری، امر به معروف و نهی از منکر و ایثار در قالب‌های مختلف هنری است تا بتوانیم از این طریق مضامین فرهنگ عاشورایی را تبیین کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1395582

مهمترین اخبار ایران و جهان: