نیوز سیتی!
19 آذر 1402 - 14:37

نیویورک تایمز؛ احتمال خروج آمریکا از ناتو با پیروزی ترامپ

روزنامه آمریکایی گزارش داد پیروزی احتمالی رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور ممکن است به خروج واشنگتن از ناتو منجر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارش داد دیپلمات‌های مختلف همچنین دولت‌های کشورهای عضو ناتو هشدار داده‌اند که «بازگشت ترامپ می‌تواند نه تنها به معنای رها کردن اوکراین باشد، بلکه به معنای عقب‌نشینی گسترده‌تر آمریکا از قاره (اروپا) و از بین بردن ائتلاف آتلانتیک (ناتو) باشد». 

در این گزارش به نقل از دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی آمریکا جیمز استاوریدیس که بین ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ فرمانده ارشد ناتو بود، آمده است «ترس بزرگی در اروپا وجود دارد که ریاست‌جمهوری دور دوم ترامپ منجر به خروج واقعی ایالات متحده از ناتو شود. این شکست استراتژیک و تاریخی بزرگ از سوی کشور ما خواهد بود». 

نیویورک تایمز افزود اغلب کشورهای اروپایی درباره انتخاب مسیر احتمالی در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات نامطمئن هستند. به نوشته این روزنامه، «انتظار می‌رود کشورهای کوچکتر با افزایش سفارش تسلیحات آمریکایی یا انجام اقدامات بزرگ ستایش‌آمیز سعی کنند راهی به سوی جلب لطف ترامپ بیابند».

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود و جو بایدن و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز احزاب به ترتیب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند و ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی از بایدن پیش است. 

مجله آمریکایی «آتلانتیک» اخیراً در گزارشی تحت عنوان «شکاف میان آمریکا و اروپا در خصوص موضوع اوکراین» نوشت در صورتی که ترامپ یا یک جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده پیروز شود، احتمالاً واشنگتن کمک به کی‌یف را متوقف خواهد کرد و بنابراین اتحادیه اروپا باید برای احتمال نابودی ناتو به دست واشنگتن در مدت زمان کوتاهی بعد از آن آمادگی داشته باشد.

«ویوک راماسوامی» یکی دیگر از نامزد‎های ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه آمریکا، خروج آمریکا از ناتو را «ایده معقولی» خوانده و همچنین گفته که بهتر است در مورد این موضوع که آیا آمریکا باید همچنان به عضویتش در سازمان ملل ادامه دهید یا خیر، بازنگری صورت گیرد.  

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1600094

مهمترین اخبار ایران و جهان: