نیوز سیتی!
02 خرداد 1402 - 16:04

باهم هیچ گره ای کور نیست

رئیس دبیرخانه شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور، تغییر رویکرد را عامل ارتقاء سطح ارائه خدمات به جامعه هدف دانست و بر لزوم پیش بینی و تدوین پیوست محتوایی و رسانه ای در راستای آگاهی بخشی و دستیابی به اهداف گسترده سازمان، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رئیس دبیرخانه شورای مشارکت های مردمی بهزیستی کشور در سفر فشرده کاری به آذربایجان شرقی ضمن نشست با اعضای شورای معاونان، با گروه های موثر مردمی و نمایندگان مراکز مثبت زندگی در محلات مختلف تبریز دیدار کرد و همچنین با مربیان و مقیمان خانه کودکان و نوجوانان طوبی و اورژانس اجتماعی به گفتگو نشست.

محسن صیاد در نشست مشترک با اعضای شورای معاونان بهزیستی آذربایجان شرقی با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، مسئولیت را در اسلام کاری بس بزرگ خواند که در روز قیامت بازخواستی دقیق از آن خواهد شد و ابراز داشت : خدمتگزاری به بهترین‌های جامعه و ولی نعمتان توفیقی است که نصیب کارکنان بهزیستی شده است و شکرگزاری عملی این نعمت عظیم، خدمت به جامعه هدف می باشد که اجرای آن الزامی است.

وی آسیب های اجتماعی را یکی از مخاطراتی خواند که مستلزم توجه ویژه و اقدامات موثر برای پیشگیری از سایر آسیب‌هاست، چرا که در اکثر موارد آسیب‌ها به هم گره خورده‌اند و در بیشتر مواقع یک آسیب، در پی دارنده آسیب دیگری است و جامعه را مورد تهدید قرار می دهند.

صیاد با بیان لزوم فعالیت بیشتر در راستای آشنایی بیشتر افراد و ارگان ها با فعالیت‌های بهزیستی، مشارکت مردم در دوران دفاع مقدس را نمونه ای کامل از فناوری مشارکت مردم دانست که مغفول واقع شده و به دست فراموشی سپرده شده و بهره‌گیری از این تجربه را روشی موثر برای رفع مشکلات اقشار تحت پوشش دانست.

وی افزود: ما در حوزه مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور با یک پاشنه آشیلی برخورد و مواجه بودیم که از درد های قدیمی و کهنه سازمان به شمار می آید و در این خصوص تلاش کردیم با تشکیل شورای اندیشه ورز، متشکل از همکاران سازمان بهزیستی و همچنین از مجموعه فعالان مردمی، توام با خلاقیت و نوآوری،  با هم همفکری کنیم، بطوری که آنها را با کلان مسئله مواجه کرده و نسبت به رفع موانع اقدام کنیم.

وی ادامه داد: عدم آگاهی و شناخت کافی عموم مردم از بهزیستی و به تبع آن عدم مشارکت جدی اقشار خرد مردمی از آسیب های موجود بود که راهکارهای مختص خود را می طلبید.

 

* روش‌های قبلی در حوزه مشارکت‌های مردمی جوابگو نیست/ جمع سپاری و خردکردن مسئله‌های بزرگ

دستیار رئیس سازمان در امر مردمی سازی دولت، خاطرنشان کرد: مجموعه بهزیستی کشور در حوزه مشارکت های مردمی با سازمان های دولتی و غیردولتی و مجموعه های اقتصادی، صنعتی و خیران بزرگوار، سال هاست که ارتباط داشته و بهره مند شده است اما به واسطه ناترازی بزرگی که بهزیستی در این سال ها با آن مواجه شده، دیگر این روش های قبلی جوابگو نبوده و کفاف نیازهای کلان را  نمی دهد. در نتیجه به یک ایده و راهکاری رسیدیم که پیش زمینه آن جمع سپاری و خرد کردن مسئله های بزرگ است.

وی سه گام اساسی در بستر سرمایه اجتماعی را در ابعاد مختلف مردمی سازی، جمع سپاری و خرد کردن مساله های بزرگ و ایجاد یک حرکت عمومی در رفع مسایل را در راستای شناخت، آگاهی و درگیر کردن مردم، دغدغه سازی، فرهنگ سازی و رفتارسازی، از جمله محورهایی عنوان کرد که باید بیش از پیش بدان وقت گذاشت تا به نتیجه مطلوب رسید و زنجیره هماهنگ بین این مسیرها برای تقویت روحیه اجتماعی و تیمی قابل توجه است بطوری که سبب می شود کارها بهتر، خلاقانه و با سرعت بیشتر به سرانجام برسد.

 

* زمینه اعتماد به بهزیستی بیشتر از مجموعه‌های دیگر است

وی تهیه و ارایه مجموعه جامع و کافی آگاهی ها و وظایف سازمان و بیان اولویت ها و مسایل مددجویان تحت پوشش و همچنین تعامل و ارتباط تنگاتنگ با اهالی رسانه و حضور در فضای میدانی با مردم را مهم خواند و گفت: زمینه اعتماد به بهزیستی خیلی بیشتر از هر مجموعه دیگر است چون سرمایه ای که بهزیستی دارد ، مسئله ها و مخاطبان خاص خود را داشته و هیچکس از آن بهره مند نیست و اینها زمینه همکاری را بالا می برد و در شکل گیری اعتماد حداکثری و واقعی آحاد مردم اهمیت دارد.

محسن صیاد، مراکز مثبت زندگی را از جزو مراکزی دانست که می توانند در ارتباط با نهادهای مردمی از قبیل هیات ها، پایگاه های بسیج و... ، انعکاس مشکلات جامعه هدف و استفاده از ظرفیت های آنان در رفع مشکلات مددجویان نقش اساسی را ایفا کنند و هدف از طرح "در محضر ولی نعمتان" را نیز خرد کردن مسائل بزرگ و مردمی سازی حل مشکلات هدف با خلق مخاطب برای بهزیستی خواند.

 

* مهرواره در محضر ولی نعمتان یک راهبرد جدید است/ حرکتی مردم پایه و مسئله محور

 وی با بیان تدوین شیوه نامه اجرایی این طرح، اظهار داشت: طرح در محضر ولی نعمتان، یک پویش موقتی نیست، یک راهبرد جدید است که باید تلاش شود،  انواع و اقسام مجموعه ها و نهادهای مردمی را با مراکز مثبت زندگی که سرپنجه‌های بهزیستی در محلات است، آشنا کنیم و در این فضای تعامل و تضارب آرا به حل مسئله نزدیک می شویم، حرکتی مردم پایه و مسئله محور که به وسیله همدلی و هم افزایی شکل می‌گیرد.

 

* لزوم جهت‌دهی به ظرفیت گروه‌های موثر مردمی

وی با بیان اینکه توفیق یافته‌ایم به عنوان پنجمین استان در سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کنیم و اولویت بندی نیازهای حوزه مشارکت های مردمی و جهت دهی به ظرفیت تشکل‌ها  و گروه‌های موثر مردمی را بررسی و ارزیابی کنیم، گفت: تلاش می‌کنیم در این سفرها، دو سه پایلوت را انتخاب و به جمع بندی برسیم و اشتراک های آنها را یادآور شویم.

صیاد با یادآوری اینکه این حرکت‌ها و برنامه‌ها در همه شهرستان‌ها نیز انجام می‌شود، گفت: لازم است روسای شهرستانی با تنظیم جدول زمانی در محلات، نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

رئیس دبیرخانه شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور همچنین در این خصوص، با تشریح اهمیت و ضرورت جریان سازی و گفتمان سازی، از طراحی یک نظام پیگیری در استان ها و شهرستان ها، خبر داد که مجموعه های مردمی در آن عضو هستند و در نهایت تلاش می شود تا همگام با رفع موانع، نسبت به روایت حل مسئله اقدام شود.

 

* ضرورت تدوین پیوست محتوایی و رسانه‌ای

وی افزود: یکی از تکنیک هایی که در سطح کشور و استان ها تلاش می کنیم از آن استفاده کنیم، تعریف و اجرای عملیات های مشترک با حضور حوزه های تخصصی ، مشارکت های مردمی، حوزه فناوری و امور فرهنگی است که با تقسیم کار،  فرایند را تسهیل کرده و با هم افزایی که به شدت بدان نیاز داریم، می توانیم نقاط مشترک کاری را برجسته، تقویت و ارتقا بخشیم.

صیاد همچنین بر لزوم پیش بینی و تدوین پیوست محتوایی و رسانه‌ای در راستای آگاهی بخشی و دستیابی به اهداف گسترده و مختلف سازمان، تاکید کرد.

 رئیس دبیرخانه شورای مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی،  همچنین در سفر و برنامه کاری فشرده یکروزه به استان، در دیدار با حلقه های میانی و مراکز مثبت زندگی در مسجد حضرت امام مهدی (عج) تبریز افزود: سعی می شود رابطه ای موثر و دوجانبه را میان آحاد مختلف جامعه شامل نخبگان، معتمدین و همه گروه های موثر مردمی برقرار کنیم.  

 

* تقویت همدلی و هم افزایی و تعریف اقدام مشترک در سطح محلات

صیاد با بیان اینکه در این پویش تفاهم نامه‌ای فی مابین سازمان بهزیستی کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، قرارگاه مردمی تحول اجتماعی و بسیج دانشجویی منعقد شده است، اظهار داشت: طبق شیوه‌نامه‌ای مشخص، فعالان محلی مردمی مثل خیریه ها، مساجد، گروه‌های جهادی و پایگاه‌های بسیج، با هم‌افزایی، هم فکری و تعریف اقدام مشترک با مراکز مثبت زندگی بهزیستی در سطح محلات سعی در پیاده سازی و اجرای این برنامه خواهند داشت که استفاده از این ظرفیت ها ی بی نظیر، در نوع خود می تواند مسیر بزرگی را پیش روی سازمان باز کند.

وی بیان داشت : در این هم‌افزایی و همدلی میان مراکز و نهادهای محلی و مردمی، نیازهای ساکن منازل در سطح محلات توسط مراکز مثبت زندگی شناسایی و اولویت‌بندی شده و با اطلاع‌رسانی به مجموعه‌های فعال مردمی سطح محله و اعلام توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نهادهای خرد محلی، نسبت به حل مشکلات مددجویان اقدام می‌شود.

 

"مهرواره در محضر ولی نعمتان"، آشنایی با نظام مسایل و مشکلات مددجویان بهزیستی در سطح محله

رئیس دبیرخانه شورای مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور در ادامه برنامه های خود با حضور در جمع ذینفعان، معتمدان و نمایندگان مراکز مثبت زندگی در مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در محله ارم تبریز، هدف از اجرای "مهرواره در محضر ولی نعمتان"، را آشنایی با نظام مسایل و مشکلات مددجویان بهزیستی ساکن محله از طریق همنشینی و ارتباط آنها، رفع حداقل یک مشکل از میان نیازهای مددجویان تحت پوشش بهزیستی ساکن محله، امیدافزایی در میان جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی از طریق پیگیری رفع نیازها و حل مسائل به صورت مردمی، تقویت همدلی میان مجموعه‌های مردمی در سطح محلات از طریق تعریف اقدام مشترک در راستای هماهنگی و اقدام حمایتی لازم از میان افراد دارای معلولیت مستقر در منازل سطح محله، بانوان سرپرست خانوار سطح محله، مراکز نگهداری معلولان و سالمندان، مراکز شبانه‌روزی نگهداری کودکان بدسرپرست و ایتام، مراکز نگهداری کودکان کار و مراکز بازتوانی و ترک اعتیاد عنوان کرد.

وی بیان کرد: عرصه‌های اولویت‌دار خدمت به مددجویان بهزیستی و پیشنهادات اجرایی برای گروه‌های مردمی شامل عرصه خدمات عمرانی و زیرساختی ( مناسب‌سازی منازل معلولان، ایجاد سرویس بهداشتی فرنگی در منازل معلولان و ساخت مسکن )، عرصه خدمات معیشتی و ضروری زندگی ( تامین کمک هزینه ودیعه مسکن جامعه هدف سازمان، تامین وام قرض‌الحسنه برای مددجویان متقاضی، تهیه جهیزیه برای فرزندان خانواده‌های تحت پوشش سازمان، ارائه بسته‌های معیشتی به مددجویان سازمان، ایجاد فرصت‌های شغلی برای مددجویان واجد شرایط، ارائه خدمات پزشکی و تخصصی و تامین وسایل بهداشتی، درمانی و کمک توانبخشی)، عرصه خدمات فرهنگی، آموزشی، علمی، مهارتی، ورزشی و اردویی ( ارائه خدمات آموزشی، توانمندسازی و پیشگیرانه به مددجویان، ارائه خدمات علمی، مهارتی ورزشی و...) است.

صیاد خاطرنشان کرد: در این هم‌افزایی و همدلی میان مراکز و نهادهای محلی و مردمی، نیازهای خانواده های تحت پوشش ساکن منازل در سطح محلات توسط مراکز مثبت زندگی شناسایی و اولویت‌بندی شده و با اطلاع‌رسانی به مجموعه‌های فعال مردمی سطح محله و اعلام توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نهادهای خرد محلی، نسبت به حل مشکلات و ایجاد لبخند بر روی لب‌های مددجویان اقدام می‌شود.

لازم به ذکر است در ادامه نشست ها و گفتگوها در مساجد المهدی (عج) محله عباسی و حضرت فاطمه زهرا (س) در محله ارم تبریز، نمایندگان هر یک از تشکل های مردمی، معتمدین و نمایندگان مراکز مثبت زندگی،  به ارائه نقطه نظرات، جالش ها و دیدگاه های خود پرداختند.

از برنامه های دیگر این سفر، بازدید از خانه کودکان و نوجوانان طوبی و گفتگو و همفکری با مدیر، مربیان و فرزندان مقیم و بررسی مسایل و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آنها بود.

بررسی فعالیت ها و اقدامات اورژانس اجتماعی تبریز نیز آخرین بخش برنامه سفر کاری فشرده رئیس دبیرخانه شورای مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور به تبریز بود.

 

لزوم پیش بینی مراکز حامی فرزندان مستقل بهزیستی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در نشست با رئیس دبیرخانه شورای مشارکت های مردمی بهزیستی کشور بر لزوم پیش بینی مراکز حامی فرزندان مستقل بهزیستی تاکید کرد.

فرگل صحاف در این نشست که با حضور اعضای شورای معاونان بهزیستی استان برگزار شد، ضمن بیان برخورداری بیش از ۱۲۵ هزار نفر از خدمات مستمر و غیر مستمر این اداره کل اظهار داشت : با عنایت به وضعیت اقتصادی موجود فرزندان بهزیستی که ترخیص شده اند از بهزیستی انتظار کمک دارند و تاسیس مراکز ویژه برای حمایت از آنان امری ضروری به نظر می رسد و این امر در شرایطی است که دفتر شبه خانواده در سالهای اخیر مجوزی برای گسترش مراکز صادر نکرده است و صرفا فعالیت های موسسات گسترش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به فرهنگ متعالی خیر جمعی و نیات خیرخواهانه مردم استان و روحیه همدلی و همراهی آنان به فضل الهی مطلوب می باشد و بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال خدمات نقدی، غیرنقدی و خدماتی توسط مردم نیک اندیش استان به مددجویان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ کمک شده است که در کنار خدمات دولتی کمک حال ما بوده و باعث افزایش ضریب نفوذ خدمات در استان شده است و در همه زمینه ها به ویژه پرداخت ودیعه مسکن، بسته‌های معیشتی، ترخیص فرزندان، وسایل کمک توانبخشی و .. کمک حال معاونتهای تخصصی ما بوده اند.

اشتغال ۲ هزار نفر در ۵۶۰ مرکز بهزیستی استان

صحاف از اشتغال بیش از دو هزار نفر در ۵۶۰ مرکز بهزیستی در سطح استان خبر داد و مجوز مراکز از طریق سامانه ملی صدور مجوزها صادر می شود که از اقبال خوب مردم برخوردار شده هست و جزو استانهای پیشتاز در عرصه صدور مجوزها می باشیم.

وی توانمندسازی را اولویت اصلی بهزیستی عنوان کرد و با بیان ارائه ۴۱۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به جامعه هدف گفت : ۶۳۰۰ نفر از این افراد برای نخستین بار تسهیلات دریافت کردند و از این مقدار ۳۱ میلیارد تومان تسهیلات بیمه پردازی که باعث ایجاد و تثبیت شغلی ۷۵۷۹ نفر از اقشار تحت پوشش شده است و در کنار حفظ کسب و کار باعث ایجاد شغل های جدیدی شده ایم.

صحاف از همکاری تنگاتنگ بهزیستی با سایر دستگاه ها،  اعم از مسکن و شهرسازی، سپاه، بنیاد مستضعفان، انجمن خیرین مسکن ساز، قرارگاه خاتم الانبیاء در بحث توانمندی جامعه هدف و تامین مسکن آنان داریم و بحمدلله در سال گذشته ۶۶۲ واحد مسکونی با اعتبار بالغ بر ۴۶ میلیارد تومان بلاعوض احداث و تحویل مددجویان شد و در زمینه کمک هزینه قرض الحسنه و بلاعوض ودیعه مسکن و اجاره بها نیز به ۳۲۲ نفر مبلغ ۱۶.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی از جذب گروههای جهادی و خیرین استان با تلاش همکاران خبر داد و ادامه داد: ارزیابی ماهانه شهرستانها بر اساس شاخص های تعیین شده از سوی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی انجام می شود که جلب مشارکت های مردمی از شاخص های ثابت این ارزیابی می باشد که جمعا در سال شهرستانها بر اساس ۱۰۰ آیتم ارزیابی شده و عملکرد آنها سنجیده می شود که این امر باعث ایجاد رقابت سالم بین شهرستانها می شود و هدف از این اقدام به حداقل رساندن مشکلات مددجویان می باشد.

لزوم توانمندسازی افراد آسیب دیده به تبع پایین آمدن سن آسیب از نکاتی بود که در جلسه فوق مطرح شد و معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان ضمن اشاره به لزوم همکاری تنگاتنگ بین این معاونت و دفتر مشارکت های مردمی و اشتغال، از افتتاح هجدهمین مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی استان در شهر سهند خبر داد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان نیز ضمن بیان تدوین سند جامع پیشگیری از خشونت استان و ابلاغ آن به تمام دستگاه‌ها، عدم تخصیص اعتبار ویژه جهت اجرای سند را متذکر شد و ابراز داشت: تمام ارگان‌های استان هزینه ی اجرای سند را از اعتبارات خود دستگاه هزینه می کنند و با وجود کمبود منابع انسانی و اعتبار در حوزه پیشگیری از آسیب ها، این معاونت در سال گذشته موفق به ایجاد سازش ۲۰ درصدی بین زوجین متقاضی طلاق ارجاع داده شده از طریق سامانه تصمیم شده است و ادامه جلسات مشاوره با همکاری بهزیستی برای ارزیابی پایداری‌های ایجاد شده از اقدامات معاونت پیشگیری استان در سال ۱۴۰۱ است.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1233694

مهمترین اخبار ایران و جهان: