نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 13:32

انتخابات تناسبی باید پخته‌تر و ابعاد آن شفاف‌تر شود

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه طرح انتخابات تناسبی باعث ایجاد رقابت خواهد شد، گفت: هر اقدامی که بتواند انتخابات را به سمت شاخص محوری سوق دهد به نفع کیفیت قوه مقننه خواهد بود.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به طرح انتخابات تناسبی، اظهار داشت: هر طرحی که بتواند زمینه ایفای نقش بیشتر احزاب و تشکل‌های سیاسی را به عنوان حلقه‌های میانی بین مردم و قوه مقننه ایفا کند به نفع کیفیت هر چه بهتر انتخابات است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت احزاب در انتخابات مطلوب است، ادامه داد: باید از ظرفیت‌های احزابی که در جهت تثبیت و تقویت نظام جمهوری اسلامی عمل می‌کنند جهت افزایش مشارکت مردم در انتخابات استفاده شود.

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی گفت: طرح انتخابات تناسبی باید پخته‌تر و ابعاد آن شفاف‌تر شود تا سپس بتوان از این طرح برای افزایش حلقه‌های میانی بین مردم و نظام و سوق دادن انتخابات از یک انتخابات عاطفی و احساسی به سمت انتخابات عقلانی‌تر و مبتنی بر نخبه پروری صحبت کرد.

ترقی افزود: انتخابات مجلس در شهرهای کوچک مبتنی بر علایق محلی و قومیتی است و بیشتر جنبه‌های احساسی دارد تا جنبه‌های مبتنی بر شاخص محوری اما اگر با این طرح به سمت شاخص محوری پیش رویم قطعاً می‌توانیم کارآیی و کارآمدی مجلس را افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: هر اقدامی که بتواند انتخابات را به سمت شاخص محوری سوق دهد به نفع کیفیت قوه مقننه خواهد بود.

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم که مردم مرجعی را برای پاسخگو بودند نمایندگان خود ندارند اما اگر به واسطه این طرح تناسبی شدن انتخابات چنین مرجعی ایجاد شود نمایندگان خیلی بهتر در برابر مردم پاسخگو خواهند بود و این مهم به نفع مردم سالاری خواهد بود.

ترقی در پایان خاطر نشان کرد: طرح تناسبی بودن انتخابات به ایجاد رقابت در لیست‌های انتخاباتی کمک خواهد کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1307806

مهمترین اخبار ایران و جهان: