نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 11:56

مفهوم شهرسازی در اردبیل غریب است

اردبیل- استاندار اردبیل گفت: با تصمیم‌گیری‌های غلط و کیلویی طرح تفصیلی شهر اردبیل نادیده گرفته شده و ما در برنامه‌ریزی شهری با مفهوم شهرسازی غریب هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی شامگاه چهارشنبه در دیدار مجمع مطالبه‌گران در اردبیل، اظهار کرد: در ۲ سال گذشته طرح تفصیلی شهر اردبیل را که دارای نقص و کوتاهی بسیاری بود، به کارشناسان سپردیم تا تکلیف طرح تفصیلی شهر اردبیل را با گذشت سال‌های طولانی مشخص کنند.

وی تصریح کرد: در طرح تفصیلی تهیه شده هیچ برنامه‌ای برای توسعه فضای سبز، احداث پارکینگ و بازسازی و مرمت بافت فرسوده و تاریخی تدبیری نشده بود که ما سعی کردیم با یک نگاه علمی و کارشناسی در این حوزه ورود پیدا کنیم.

استاندار اردبیل با بیان برخی پشت پرده‌ها در مدیریت سابق شهری، تصمیم‌گیری‌های غلط و تعلل و کوتاهی در ساخت و سازهای ناتراز در اردبیل گفت: در این فرآیند مفهوم شهرسازی مورد بی‌مهری قرار گرفته بود و ما با انواع معضلات در حوزه ترافیکی روبه‌رو بودیم.

عاملی افزود: در این شهر برای یک واحد تولید شیرینی و یا تجاری بدون اعمال پارکینگ شرایطی را به وجود آورده بودند که یک در مسیر تردد مردم گره ترافیکی عظیمی رخ می‌داد که همچنان این مشکل بر دامنه نارضایتی مردم افزوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم تا در طرح تفصیلی شهر اردبیل هم توجهی به بافت تاریخی و فرسوده شده و هم گره‌گشایی خوبی را در حوزه ترافیکی و کاستن از دغدغه مردم در این بخش شاهد باشیم.

عاملی در مورد باغ شریعت و تملک آن اضافه کرد: تنها مشکل تأمین مالی است که امیدواریم در قالب ماده ۹، مبلغ مورد نظر تأمین و به حساب دادگستری واریز شود.

وی بیان کرد: در شهر اردبیل با ۲۸۰ هکتار کمبود فضای سبز روبه‌رو هستیم که برای جبران آن ساماندهی ورودی شهر، تملک باغ شریعت، احداث بوستان‌ها و پارک‌های جدید مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است.

خجالت‌زده مردم در حوزه سلامت هستیم

استاندار اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در حوزه سلامت وضعیت افتضاحی را داریم و در کنار کمبود تخت، ما با فرسودگی بیمارستان‌ها و تراکم حضور مراجعین روبه‌رو هستیم.

عاملی تصریح کرد: از این بابت خجالت‌زده مردم هستیم چرا که بعد از انقلاب در این استان تنها یک بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی احداث و راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت هیچ اقدامی در مسیر احداث مراکز بیمارستانی و درمانی مناسب در این استان انجام نشده است، گفت: اولویت اول ما تکمیل بیمارستان نجف‌زاده است که بعد از اتمام سازه، از محل سفر دوم رئیس جمهور می‌توانیم برای تجهیز و تکمیل آن منابع خوبی را دریافت کنیم.

عاملی افزود: بیمارستان یک‌هزار تختخوابی اردبیل نیز که قرار بود از محل تهاتر اجرایی شود، با حذف ردیف تهاتر در بودجه سالانه در مسیر تأمین اعتبار با مشکلی جدی برخورد کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به جای احداث ۲ بیمارستان ناقص، ما تلاش می‌کنیم تا یک بیمارستان کامل به بهره‌برداری برسانیم و علاوه بر اردبیل، در سایر شهرها نیز توسعه بیمارستان‌ها و احداث درمانگاه‌های جدید جز برنامه‌ریزی‌های اصلی است.

رئیس شورای اداری استان در مورد سرپرستی طولانی برخی از ادارات اضافه کرد: نمونه این سرپرستی طولانی ورزش و جوانان است که ما بارها از وزیر قبلی و فعلی خواسته‌ایم تا حکم مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل را صادر کند اما هم وزیر قبلی و هم سرپرست فعلی به دلیل ترس از نمایندگان حاضر نیست حکم مدیرکل جدید را صادر کند.

عاملی بیان کرد: بعد از پیگیری‌های مختلف سرپرست وزارت ورزش و جوانان نیز منتظر تعیین تکلیف این وزارتخانه است و به هیچ وجه حاضر نیست در این شرایط حکمی را صادر کند.

تونل دوم حیران سال آینده افتتاح می‌شود

استاندار اردبیل به فرآیند تکمیل تونل دوم حیران نیز اشاره کرد و ادامه داد: بارها از این پروژه بازدید کردیم که روند اجرایی آن کند بوده و با کنار گذاشتن پیمانکار قبلی، پیمانکار بومی جدید اجرای این پروژه را آغاز کرده و با تأمین ۸۰ میلیارد تومان منابع سعی می‌کنیم تا این تونل که گره‌گشای بار ترافیکی گردنه حیران خواهد بود، سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: حتی برای پیمانکار قبلی ۳۰ میلیارد تومان منابع تأمین کردیم ولی وعده‌های پیمانکار قبلی تحقق پیدا نکرد و مجبور شدیم تا پیمانکار جدید را انتخاب و به روند احداث آن سرعت ببخشیم.

در حوزه آموزش و پرورش نباید معامله کنیم

استاندار اردبیل به دغدغه حوزه آموزش و پرورش و اهمیت این موضوع در مسیر تعالی نسل آینده اشاره کرد و گفت: همه کارها و طرح‌های عمرانی، صنعتی و تولیدی یک طرف اما نظام آموزش و پرورش و رفع مشکلات آن یک طرف دیگر قضایا است که ما هیچ وقت این حوزه را به حال خود رها نمی‌کنیم.

عاملی تصریح کرد: وضعیت نامناسبی را هم در نمرات نهایی و هم جایگاه کنکور استان داریم و بنده اصرار دارم تا در حوزه آموزش و پرورش وارد هیچ معامله‌ای نشویم و به هیچ وجه اجازه ندهیم تا این مجموعه به باشگاه سیاسی و دخالت نمایندگان تبدیل شود.

وی افزود: به دور از آرایش سیاسی، باید آموزش و پرورش را از شرایط موجود نجات داد تا نسل آینده بتوانند در بهترین فضا تربیت یافته و آموزش ببینند.

استاندار اردبیل از آحاد جامعه و رسانه‌ها خواست تا گفتمان فراگیری نظام تعلیم و تربیت شایسته و مستقل را پیگیری کرده و جلوی دخالت‌های بی‌مورد سیاسی را در این حوزه بگیرند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1478494

مهمترین اخبار ایران و جهان: