نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 20:41

عزاداری سید الشهدا(ع) در صحرای سمنان برگزار شد

سمنان- آئین عزاداری سوگواری حسینی در صحرای سمنان با حضور عاشقانه اباعبدالله الحسین(ع) امسال نیز با شکوه خاصی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عزاداری آئینی سوگواری در صحرا، یکی از مراسم نسبتاً ویژه ماه محرم در شهرستان سمنان محسوب می‌شود که به خصوص در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مراسم گروهی از مردم عزادار امام حسین (ع) به صحرایی در نزدیکی سمنان می‌روند در به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

برخی از مورخان بومی عقیده دارند که این مراسم در گذشته نیز به شکلی دیگر وجود داشته و حالا احیا شده و برخی دیگر نیز عقیده دارند که این مراسم نسبتاً نوپا است و در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

حسن همتیان یک صاحب نظر مسائل فرهنگی در سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: حضور در صحرا به خصوص در ماه محرم یک نوع کنج عزلت برای فرو رفتن در خود برای اندیشیدن درباره راه امام حسین (ع) است و نمونه این موضوع را ما در شهادت امام علی (ع) نیز مشاهده می‌کنیم. به عبارتی این یک نوع سیره شهدایی است که خلوت کردن را بسیار انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه این مراسم به نوعی خلوت گزینی برای عزاداری است، ابراز داشت: بسیاری از خانواده‌های سمنانی یک زیرانداز را در خودرویشان قرار داده به کویر ۱۵ کیلومتری سمنان می‌روند و برای ساعات طولانی آنجا حضور دارند گروهی از این خانواده‌های خوش ذوق پرچم عزاداری نیز کنار مکانی که استقرار پیدا می‌کنند نصب می‌کنند و با سیستم‌های الکترونیکی که همراه دارند نوحه‌ای را نیز پخش می‌کنند.

این صاحب نظر مسائل فرهنگی می‌گوید: احیا سنت عزاداری در صحرای سمنان بر اساس روایتی از امام باقر (ع) که می‌فرمایند «اگر نمی‌توانید عاشورا به کربلا بروید، به صحرا بروید» احیا می‌شود و مردم نیز استقبال خوبی از آن دارند. تا جایی که در سال‌های اخیر سازمان تبلیغات اسلامی حتی مبلغ هم به این مراسم می‌فرستد و روضه خوانی و سخنرانی مذهبی نیز در وسط بیابان دارند.

این مراسم در سال‌های اخیر به خصوص بسیار مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است و مردم را حتی از دیگر نقاط استان سمنان به صحرا می‌کشاند تا در سوگواری شرکت کنند. مراسم حضور در صحرا به خصوص بازتاب ویژه ای در فضای مجازی نیز داشته است.

شما می‌توانید گزارش تصویری این مراسم که سه روز به طول می‌انجامد یعنی از روز قبل از تاسوعا آغاز و تا بعد از عاشورا ادامه دارد را نیز در خبرگزاری مهر استان سمنان مشاهده کنید. گزارش تصویری امیر صلواتی در لینک زیر موجود است. احیای سنت عزاداری صحرا در سمنان

منبع: مهر
شناسه خبر: 1410406

مهمترین اخبار ایران و جهان: