نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 12:20

مردم روسیه برای حمایت از ارز ملی پای کار آمدند

آمارهای بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد با کاهش ارزش روبل این کشور در برابر دلار، بسیاری از مردم روسیه دارایی‌های دلاری و یورویی خود را فروخته و به روبل تبدیل می کنند.

‌‌‌به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، آمارهای بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که طی ماه گذشته مردم این کشور با آغاز روند کاهش ارزش روبل در برابر دلار، 450 میلیون دلار از دارایی‌های دلاری و یورویی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به روبل تبدیل کردند.

گفته می‌شود؛ بخش قابل توجهی از این پول‌ها در نیمه نخست ماه جولای به روبل تبدیل شده و به‌طور کلی طی ماه گذشته ارزش روبل در برابر دلار 2.3 درصد کاهش داشته است.

بانک مرکزی روسیه البته اعلام کرده به خاطر کاهش درآمدهای خارجی این کشور از محل صادرات و تغییر توازن تجارت بین‌المللی روسیه، فشار کاهشی به روبل همچنان پابرجا خواهد بود. روبل در ماه ژوئن هم در برابر دلار 10.4 درصد کاهش ارزش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده است.

آنتون سیلی‌آنوف، وزیر دارایی روسیه می‌گوید: دلیل کاهش ارزش روبل، که چند ماهی است شروع شده، تغییر در تجارت خارجی این کشور به خاطر فشار تحریم‌ها و تقاضای بالای ارز خارجی در فصل تابستان در بازار داخلی روسیه بوده است. درحالی‌که در ابتدای ماه ژوئن برابری روبل با دلار 80 تا 81 روبل به ازای هر دلار بود، در پایان این ماه به 89 روبل به ازای هر دلار رسید و در روز 6 جولای تا 93 روبل در برابر دلار هم پایین آمد. ارزش روبل طی روزهای اخیر هم حتی رقم 98 روبل در برابر دلار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به خود دیده است.

البته بانک مرکزی روسیه می‌گوید: مردم این کشور در حال کنار گذاشتن ارزهای سمی نظیر دلار و یورو و رفتن به سمت ارز کشورهای دوست نظیر یوآن چین هستند، به‌طوری‌که سهم یوآن از بازار مبادلات ارزی روسیه در ماه جولای به 44 درصد افزایش یافته است.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1439794

مهمترین اخبار ایران و جهان: