نیوز سیتی!
26 اسفند 1401 - 15:39

۹۷ درصد تعهد اشتغال حوزه میراث فرهنگی خراسان جنوبی محقق شده است

بیرجند-مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: با توجه به مصوبات کار گروه اشتغال خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۵۰ نفر تعهد ایجاد اشتغال داشته‌ایم که ۹۷ درصد آن محقق شده است.

هادی شاه وردی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همکاران ما به دلیل نبود ساختمان اداری مناسب در بدترین حالت ممکن خدمات ارائه می‌کنند، گفت: نسبت کارکنان این اداره کل به زیر بنای ساختمان فعلی سطح کمی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: به دلیل نبود توان مالی مجبوریم از مکان فعلی استفاده کنیم.

شاه وردی با اشاره به اینکه از استاندار و معاونان وی برای ساخت ساختمان یا خرید ملکی درخواست کمک کرده‌ایم، افزود: نداشتن تجهیزات اداری و خودروی مناسب با فعالیت‌های این اداره کل در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که شامل ساخت و ساز، مرمت و نظارت می‌شود، یکی دیگر از مشکلات موجود است.

وی با بیان اینکه مشکلات فعلی از گذشته وجود داشته است، اظهار کرد: به دلیل وجود این مشکل، بازدیدها با تأخیر انجام شده و از نظر نیروی انسانی هم مشکل داریم.

شاه وردی ادامه داد: مکتوب این موارد را به مسئولان استان اعلام کرده‌ایم که امیدواریم قول‌های داده شده در این خصوص اجرای شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در پاسخ به سوالی درباره استقرار این اداره کل در ساختمان فعلی فرمانداری بیرجند بیان کرد: در زمان حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی در نمایشگاه گردشگری تهران که چندی پیش برگزار شد با حضور فرماندار بیرجند در این زمینه طرح موضوع شد و قائم مقام وزیر برای پرداخت بخشی از هزینه مربوط به خرید ساختمان مورد نظر اعلام آمادگی کرد تا بخشی دیگر از این هزینه را استان پرداخت کند.

شناسایی سه هزار اثر میراث فرهنگی خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه حوزه میراث فرهنگی بحث حاکمیتی این اداره کل است، افزود: بیش از سه هزار اثر در حوزه میراث فرهنگی خراسان جنوبی تاکنون شناسایی شده و از این تعداد تاکنون حدود یک هزار و یک اثر را ثبت کرده‌ایم.

به گفته وی بسیاری از بناهای موجود با توجه به شرایط آب و هوایی استان به مرمت اضطراری نیاز دارند که انجام این کار با اعتبارات استان و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرایی نمی‌شود و به نگاه ویژه فرمانداران در این باره نیاز است.

شاه وردی گفت: همه ساله وزارت متبوع برای مرمت بناهای مشارکتی به ما اجازه می‌دهد تا در قالب تفاهم نامه با مالک بنای مورد نظر این کار را انجام دهیم. که تاکنون مالکین حدود ۱۰۰ بنا در این خصوص درخواست داده‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع را به وزارتخانه اعلام کرده‌ایم و بر اساس اعتبار پیش بینی شده در این زمینه هر سال به شکل مشارکتی ۵۰ درصدی کار مرمت و بهسازی تعدادی از این بناها انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته برای مرمت و بهسازی ۴۰ بنای استان به شکل مشارکتی اقدام شده است، گفت: گردشگری حوزه سرمایه گذاری است و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در این زمینه در خراسان جنوبی وجود دارد.

شاه وردی با بیان اینکه پنج اثر ثبت جهانی در استان داریم، اظهار کرد: این تعداد اثر ثبت جهانی در استان‌های مطرح کشور وجود ندارد و جزو استان‌های برتر در این خصوص هستیم.

تأمین زیرساخت اصلی ترین مشکل سرمایه گذاران حوزه گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از فضاهای بکر طبیعی، بیابان لوت، مناطق کوهستانی، چشمه‌های آب معدنی و…به عنوان بخشی از ظرفیت‌های موجود استان در حوزه گردشگری یاد کرد و ادامه داد: بیشتر مشکل موجود در این زمینه، تأمین زیرساخت برای سرمایه گذارانی است که با اشتیاق فراوان برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی اقدام می‌کنند.

وی اظهارکرد: افزایش هزینه‌ها و محدودیت‌های اعتباری سبب اذیت سرمایه گذاران در این حوزه می‌شود که شرمنده آنها هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه فضاها و مجتمع‌هایی در بهترین جاها داریم که مشکل زیر ساختی دارند، گفت: زمانی که پیشرفت طرح مورد نظر بیش از ۳۰ درصد باشد، می‌توانیم برای ایجاد زیرساخت‌ها، اقدام کنیم.

وی در زمینه منطقه گردشگری بند دره افزود: سرمایه گذار در بخشی از منطقه بند دره بیرجند زمین دارد اما همه زمین‌های موجود در این منطقه متعلق به سرمایه گذار نیست و باید بررسی شود که چه مقدار از این اراضی متعلق به سرمایه گذار مورد نظر است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در سفر اول احمدی نژاد رئیس جمهور سابق به استان، مجوز منطقه گردشگری بند دره صادر شد و شرکت پویش به عنوان سرمایه گذار معرفی شد.

شاه وردی اظهار کرد: همچنین قرار دادی در این خصوص منعقد و ۱۵ هکتار از اراضی منابع طبیعی در سال‌های گذشته به این منظور واگذار شد تا در مدت سه سال اقدامات لازم برای اجرای طرح گردشگری در این منطقه انجام شود.

به گفته شاه وردی هیچ اقدامی تاکنون توسط شرکت سرمایه گذار برای اجرای طرح گردشگری در بند دره انجام نشده است.

وی تصریح کرد: بعد از ورود معتمدیان استاندار سابق خراسان جنوبی، شهرداری طرحی برای این منطقه تهیه کرد و اقدامات مورد نظر با همکاری همه دستگاه‌های مربوط انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان‌کرد: زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در این منطقه به شهرداری واگذار شده است و شهرداری هم دنبال سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در این زمین‌ها است.

شاه وردی با اشاره به اینکه در نمایشگاه گردشگری که چندی پیش در تهران برگزار شد، منطقه گردشگری بند دره را برای سرمایه گذاری معرفی کردیم، افزود: با توجه به استقبال مردم از فضای ایحاد شده در بند دره، به فرمانداری بیرجند و استانداری پیشنهاد داده‌ایم که مسیر بند امیر شاه از بلوار پیامبر اعظم (ص) تا بند را برای استفاده مردم فراهم کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تأکید کرد: انجام این کار نیازمند همت استانی و شهرستانی است و اولین کار در این زمینه مشخص شدن املاک موجود در این مسیر برای تعیین تکلیف آنها است.

وضعیت اشتغال حوزه صنایع دستی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اعلام اینکه این اداره کل سومین دستگاه استان در زمینه اشتغالزایی است، گفت: با توجه به مصوبات کار گروه اشتغال خراسان جنوبی ۷۵۰ نفر در سال ۱۴۰۱ تعهد ایجاد اشتغال داشته‌ایم که ۹۷ درصد آن محقق شده است.

شاه وردی با بیان ین که سه درصد دیگر هم تا پایان سال محقق می‌شود، افزود: در بحث آموزش، با یک شرکت به عنوان متولی برگزاری دوره‌های آموزشی قراردادی منعقد کرده‌ایم تا آموزش‌های مورد نظر بر اساس رشته‌های مزیت دار برگزار شود.

وی تصریح کرد: در بحث کیفیت و در صورت ضرورت نیازمند کمک فرمانداران و شخص استاندار برای تخصیص اعتبار در این خصوص هستیم زیرا با ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار اتفاق خاصی رقم نمی‌خورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در بسیاری از شهرستان‌های خراسان جنوبی بازارچه صنایع دستی و مرکز آموزش وجود ندارد و به سختی از فضاهای موجود استفاده استفاده می‌شود.

شاه وردی اظهار امیدواری کرد که با تخصیص اعتبارات مربوط به سفر دوم رئیس جمهور به استان، چند بازارچه صنایع دستی در شهرستان‌های خراسان جنوبی ایجاد شود.

وی از همکاری شهرداری بیرجند برای حمایت از فعالان صنایع دستی با اختصاص مکان‌های برای این منظور تشکر کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1097706

مهمترین اخبار ایران و جهان: