نیوز سیتی!
20 آذر 1402 - 19:02

ترکیه: اگر کسی به فکر حمله باشد، توانمندی اس-400 را خواهد دید

وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه اظهار داشت که در صورت هرگونه تعرض، ارتش این کشور با سامانه‌ «اس-400» از حریم هوایی ترکیه دفاع می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه گفت ارتش این کشور آماده استفاده از سامانه‌های موشکی زمین به هوای «اس-۴۰۰» ساخت روسیه در صورت هرگونه حمله احتمالی است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» گولر اظهار داشت: «اس-400 سلاح دفاعی است. اگر به ما حمله شود، ارتش ما در سطح حرفه‌ای می‌داند که چه کاری انجام دهد. در صورت حمله، خواهید دید که چگونه از اس-۴۰۰ یا سایر سامانه‌های پدافند هوایی ما استفاده می‌شود.»

ترکیه چهار سامانه موشکی زمین به هوای اس-۴۰۰ را به قیمت ۲.۵ میلیارد دلار از روسیه خریداری کرده است. 

ترکیه اولین سری اس-۴۰۰ را جولای ۲۰۱۹ با وجود هشدارهای واشنگتن و تهدید تحریم‌های آمریکا دریافت کرد.

در پاسخ، واشنگتن، ترکیه را از برنامه ساخت قطعات جنگنده «اف-۳۵» که آنکارا سازنده و خریدار آن بود، حذف کرد. ترکیه از زمان خرید این سامانه موشکی، از آن استفاده نکرده است.

به گفته متحدان غربی ترکیه، اس-۴۰۰ یک سامانه موشکی زمین به هوای متحرک است که می‌تواند برای ناتو خطرآفرین باشد.

وزارت دفاع ترکیه اخیرا از آزمایش موفق سامانه پدافند موشکیی «سپر-2» که بنابر ادعای این کشور مشابه سامانه آمریکایی «پاتریوت» است، خبر داد. علاوه بر سامانه دفاع هوایی سپر، سامانه‌های دفاع هوایی دیگری نیز وجود دارد که قرار است دفاع هوایی لایه‌ای را برای ترکیه فراهم کنند.

ترکیه به دلیل دستیابی به سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه در سال ۲۰۱۷ توسط ایالات متحده تحریم و از برنامه ساخت جنگنده رادارگریز «اف-۳۵» شرکت «لاکهید مارتین» اخراج شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1601628

مهمترین اخبار ایران و جهان: