نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 13:17

آمریکا باید از فکر کردنِ همیشگی به جنگ دست بردارد

رئیس جمهور برزیل در جریان رویدادی در ریودوژانیرو از همتای آمریکایی خود خواست تا از فکر کردن دائمی به جنگ دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل در جریان رویدادی به منظور جذب سرمایه خارجی برای تامین هزینه پروژه‌های زیرساختی این کشور، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را ترغیب کرد تا از تفکر جنگی دست بردارد.

لولا در این رویداد گفت: می‌خواهیم به بایدن بگوییم که آمریکا سال‌های زیادی است که فقط به جنگ فکر کرده است نه به سرمایه‌گذاری در برزیل.

وی افزود: اندکی در کشور ما سرمایه‌گذاری کنید چون این راهی است که از طریق آن صلح به کشور ما خواهد آمد.

رئیس جمهور برزیل در جمع وزرای دولت، فرمانداران و مدیران کسب و کار، تاکید کرد که رهبران برزیل برای «فروش این پروژه‌ها» باید به سراسر جهان سفر کنند. هدف او جذب سرمایه خارجی برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی برزیل است و برای رسیدن به این مقصود، آمریکا، چین، امارات متحده عربی و کشورهایی در اروپا را هدف گرفته تا طرح موسوم به «برنامه تسریع رشد» را پیش ببرد.

زمینه ترغیب بایدن برای قبول این سرمایه‌گذاری، در ماه سپتامبر و در جریان دیدار احتمالی لولا با همتای آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک فراهم خواهد شد. لولا در جنگ روسیه و اوکراین موضع بی‌طرفانه اتخاذ کرده و بارها خواستار مذاکرات صلح برای پایان دادن به مخاصمه شده است.

او ماه گذشته پس از نشست اتحادیه اروپا و رهبران کشورهای آمریکای لاتین در بروکسل، گفت که «جهان رفته‌رفته از بحران اوکراین به ستوه آمده است.»

بایدن رهبر ائتلافی بین‌المللی برای ارسال میلیاردها دلار کمک در قالب تجهیزات و ادوات نظامی به اوکراین بوده و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کرده است. مقامات روسیه تاکید کرده‌اند که کمک نظامی غرب به اوکراین تنها به طولانی شدن جنگ منجر شده و تغییری در نتیجه نهایی آن ایجاد نخواهد کرد.

طرح ابتکاری لولا شامل ۳۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی‌شده در پروژه‌های مختلف از انرژی تجدیدپذیر گرفته تا ساخت مسکن و مهار سیل را در برمی‌گیرد. حدود ۳۶درصد یا ۱۲۵ میلیارد دلار بودجه آن را بخش خصوصی تامین می‌کند و بیش از ۷۵ میلیارد دلار نیز از طریق دولت فدرال تامین خواهد شد. لولا قصد دارد تا حدود ۷۴ میلیارد دلار از بودجه را از طریق اخذ وام تامین کند و انتظار می‌رود شرکت‌های دولتی نیز ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1439772

مهمترین اخبار ایران و جهان: