نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 15:42

رد پای طایفه بنی‌اسد در همدان

سوم شهادت امام حسین(ع) معروف به «سوم عاشورا» در همدان یعنی تعزیه‌خوانی هیأت امامزاده یحیی، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها؛ این هیأت جزو معدود هیأت‌های کشور است که بعد از عزاداری روز عاشورا در سوم امام هم همزمان با دفن شهدا مراسم تعزیه و طایفه بنی‌اسد و به اسارت بردن بزرگ بانوی کربلا را برگزار می‌کند.

خبرگزاری فارس-همدان، سوم شهادت امام حسین(ع) معروف به «سوم عاشورا» در همدان یعنی تعزیه‌خوانی هیأت امامزاده یحیی، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها؛ این هیأت جزو معدود هیأت‌های کشور است که بعد از عزاداری روز عاشورا در سوم امام هم همزمان با دفن شهدا مراسم تعزیه و به اسارت بردن بزرگ بانوی کربلا و طایفه بنی‌اسد را برگزار می‌کند.

سال‌هاست نسل در نسل اهالی این هیأت رسم گذشتگان را حفظ کردند، گرچه تاریخچه برگزاری دسته منسجم و طولانی هیأت حسینیه امامزاده یحیی در دسترس نیست اما مرحوم هادی ترکمان، مسؤول پیشین این هیأت پیشینه طولانی و شاید چند صد ساله‌ برای این مراسم متصور بود.

 حاج آقا ترکمان از بزرگان هیأت حسینیه امامزاده یحیی بود و از ۷ یا ۸ سالگی همراه پدرش وارد این هیأت شد، او بیش از ۷۰ سال در دستگاه امام حسین(ع) قد کشیده و بزرگ شده و حتی در پیری در رکاب آقا بود و خادم‌الحسین، مرحوم شد.

به گفته مرحوم ترکمان؛ بانیان این هیأت همه ساله با چوب و امکانات محدود تخت و گهواره و وسایل مورد نیاز تعزیه را به سختی فراهم می‌کردند و دور تا دور کاروانسراها در بازار می‌چرخاندند و تعزیه اجرا می‌کردند تا اینکه در دوره‌ای در زمان پهلوی اول هیأت‌ها متوقف شد و این مراسم‌ها در وسعت کوچکتر و پنهانی در خانه‌های اهل محل برگزار ‌شد.

حاج آقا، از قدیمی‌های هیأت حسینیه امامزاده یحیی، سبک و سیاق عزاداری سوم امام را خاصه همدان می‌دانست و نقل سینه به سینه این مراسم‌ها را از ویژگی‌هایش؛ عزاداری‌هایی که در گذشته حتی با نبود امکانات به هر سختی برگزار می‌شد و امروز از دیروز پررنگ‌تر برگزار می‌شود با جزییاتی مثل طایفه بنی‌اسد و تمام وقایع عصر عاشورا از اسارت زنان و دختران تا خرابه شام و کاخ یزید.

از حاج آقا ترکمان گذشته، تاثیر کربلایی کاظم اسدی، از پاتوق‌داران قدیمی این هیأت در برگزاری مراسم روز سوم عاشورا را باید گفت؛ این خادم حسینی در دوران طفولیت به سفر مقدس کربلا می‌رود و در روز سوم امام به کربلا می‌رسد و هر آنچه می‌بیند در همدان پیاده‌سازی می‌کند.

 مراسم روز سوم که حکایت حضور طایفه بنی‌اسد در صحرای کربلا دارد و دفن شهدا؛ مراسمی که به مدد هیأت حسینیه امامزاده یحیی برگزار می‌شود؛ گرچه احتمالا تعزیه به صورت دسته با این تعداد از افراد که بین خیابان‌ها راه می‌روند و مراسم‌ها را تمام و کمال اجرا می‌کنند منحصرا مربوط به همین هیأت است.

چنان تمام و کمال که از اقصی نقاط ایران برای تماشای مراسم روز سوم و تعزیه هیأت امامزاده یحیی راهی همدان می‌شوند.

از وصف چند و چون هیأت که بگذریم به حس و حال کاروان طایفه بنی‌اسد و دیگر تعزیه‌خوانان می‌رسیم که وصف‌نشدنی است، حس و حال خیلی غریبی خصوصا وقتی غرق در نقش می‌شوند انگار نه انگار خیل جمعیت خیره به سوی آنهاست گویی در عمق وقایع صحرای کربلا غوطه‌ور می‌شوند و بس.

خیلی از قدیمی‌ها که همدان نیستند برای روز سوم خود را به هیأت و همدان می‌رسانند و از مراسمی به نام همدان فیض می‌برند حتی از کمک‌های نقدی و غیر نقدی دریغ ندارند؛ در مجموع کار سیدالشهدا روی زمین نمی‌ماند و به بهترین شکل اجرا می‌شود اگر پای طایفه بنی‌اسد هم در میان باشد که بهتر.

پایان پیام/89033/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1418428

مهمترین اخبار ایران و جهان: