نیوز سیتی!
22 اسفند 1402 - 10:23

استقبال از ماه رمضان در غزه با شکم خالی/ مرگ ۲ کودک دیگر براثر گرسنگی و روزه بدون افطار کادر درمان

فلسطینی‌ها امسال درحالی به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند که در اولین روز از این ماه ۲ کودک دیگر از شدت گرسنگی و تشنگی جان باختند و هزاران تن از اعضای کادر درمان در شمال غزه چیزی برای افطار نیافتند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، درحالی که مردم غزه امسال در سایه تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی و محاصره سنگینی که این رژیم و حامیانش علیه این مردم تحمیل کرده‌اند، با گرسنگی و تشنگی به استقبال ماه رمضان رفتند، وزارت بهداشت غزه از جان باختن 2 کودک دیگر بر اثر گرسنگی و تشنگی در غزه خبر داد.

استقبال مردم غزه از ماه رمضان با شکم گرسنه

به این ترتیب تعداد کودکانی که تاکنون در غزه بر اثر سوء تغذیه حاد جان باخته‌اند به 21 نفر و تعداد کل افرادی که از گرسنگی و تشنگی جانشان را از دست داده‌اند به 27 تن رسید. البته این آماری است که در بیمارستان‌ها ثبت شده و منابع مربوطه گزارش می‌دهند تعداد زیادی از افراد هم در سکوت به شکل تدریجی بر اثر گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر «سامر لبد» متخصص اطفال در غزه هشدار داد که ادامه کمبود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی منجر به مرگ شمار زیادی از کودکان بر اثر سوء تغذیه خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی اظهار دشت که مرگ 2 کودک در روز دوشنبه به دلیل ممانعت اشغالگران از ورود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به شمال نوار غزه بود و سوء تغذیه‌ای که در این منطقه شاهد آن هستیم در نتیجه کمبود منابع غذایی برای کودکان از جمله شیر برای نوزادان به ویژه نوزادان نارس است.

این دکتر فلسطینی تاکید کرد که ادامه این وضعیت منجر به وقوع یک فاجعه پزشکی خواهد شد که در آینده با مرگ تعداد زیادی از کودکان بر اثر سوء تغذیه همراه می‌شود. ما از همه موسسات بین‌المللی و صلیب سرخ می‌خواهیم اقدام فوری برای ورود مواد غذایی و امکانات پزشکی به شمال غزه انجام دهند.

آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که گرسنگی سراسر نوار غزه را فراگرفته و در این میان وضعیت شمال غزه فاجعه‌بارتر است؛ جایی که با وجود هشدارها و درخواست کمک‌های مکرر، از ورود کمک‌های زمینی به این منطقه جلوگیری می‌شود.

روزه بدون سحری و افطار کادر درمان در شمال غزه

شهرداری شهر غزه نیز به نوبه خود هشدار داد که بحران گرسنگی درحال شتاب گرفتن بوده و جان صدها هزار نفر را تهدید می‌کند. درحال حاضر آب سهمیه‌بندی شده و هر فرد حداکثر می‌تواند در روز دو لیتر برای همه نیازهای خود دریافت کند و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان رنج و درد مردم غزه در سایه گرسنگی و تشنگی تشدید می‌شود.

«حسنی مهنا» سخنگوی شهرداری شهر غزه در این زمینه گفت که ما درباره افزایش تعداد شهدا بر اثر گرسنگی و تشنگی در شمال غزه هشدار می‌دهیم و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، بحران انسانی به شکل وحشتناک‌تری تشدید خواهد شد.

وی درباره کمبود شدید آب در غزه گفت که علت این امر خسارات وحشتناکی است که ارتش دشمن به تاسیسات و شبکه‌های آبی وارد کرده است. اشغالگران 40 حلقه چاه آب، 9 مخزن، 42 هزار متر خط شبکه آب و 500 دریچه با قطرهای مختلف را ویران کرده‌اند و علاوه بر آن کمبود شدید سوخت مانع از آن می‌شود که بتوان از چاه‌های آب باقی مانده، بهره‌برداری کرد.

این مسئول دولتی در غزه هشدار داد که شرایط بهداشتی و زیست محیطی غزه به دلیل انباشته شدن 70 هزار تن زباله در خیابان‌ها و محله‌های شهر به ویژه در مجاورت مجتمع پزشکی الشفاء در غرب شهر غزه به شدت فاجعه بار است.

از سوی دیگر وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که بیش از 2 هزار پرسنل بهداشتی در شمال غزه در روز اول ماه مبارک رمضان چیزی برای افطار پیدا نکردند و در شرایطی غیرقابل تصور کار می‌کنند.

وزارت بهداشت غزه با ابراز نگرانی درباره قحطی و بی‌آبی در سراسر غزه اعلام کرد که قحطی در شمال این منطقه به مرز مرگباری رسیده است. درحال حاضر 120 هزار خانواده در شمال نوار غزه گرفتار قحطی واقعی هستند و 80 درصد خانه‌ها در غزه و شمال آن غیرقابل سکونت است.

دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه هم به نوبه خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز نوار غزه در میان جنگ گرسنگی قرار دارد که دشمن اشغالگر به این منطقه تحمیل کرده است. کمک‌های هوایی که اخیرا به غزه پرتاب می‌شود کافی نیست و رژیم اشغالگر مانع ورود کمک‌ها می‌شود و باید گذرگاه‌های زمینی غزه فعال گردند.

منابع مربوطه همچنین درباره شرایط بحرانی کودکان غزه هشدار داده و اعلام کردند که نوار غزه شاهد کمبود شدید غذای کودکان است و در این وضعیت که مادران در نتیجه سوء تغذیه قدرت شیر دادن به نوزادان خود را ندارند، شیر خشک هم به شدت کمیاب است و این بحران تنها مربوط به شمال نیست و سراسر غزه از این فاجعه رنج می‌برد.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای درباره وضعیت فاجعه‌بار کودکان غزه هشدار داده و اعلام کرد که ترس و نگرانی ما از مرگ کودکان غزه بر اثر گرسنگی تبدیل به واقعیت شد و دست کم ده کودک طی روزهای اخیر در بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه از شدت گرسنگی و تشنگی جان خود را از دست داده‌اند و سوء تغذیه نوار غزه را فراگرفته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1685528

مهمترین اخبار ایران و جهان: