نیوز سیتی!
09 خرداد 1402 - 23:09

محورهای گفت‌وگوی «چاووش‌اوغلو» و «بلینکن»

وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره آمادگی‌ برای نشست راهبردی دو کشور، همکاری در زمینه صنایع دفاعی، حمله به ساختمان «خانه تُرک» در نیویورک و روند عضویت سوئد در ناتو گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌ اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز سه شنبه با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه ترکیه، بلینکن در این گفتگوی تلفنی انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به‌ عنوان رئیس‌ جمهور ترکیه و موفقیت او در انتخابات پارلمانی را به چاووش‌ اوغلو تبریک گفت.

چاووش‌اوغلو و بلینکن در این مکالمه تلفنی آمادگی‌ برای نشست راهبردی ترکیه و آمریکا، همکاری در زمینه صنایع دفاعی، حمله به ساختمان «خانه تُرک» در نیویورک، روند عضویت سوئد در ناتو و توافقنامه غلات را مورد بحث قرار دادند.

رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور یکشنبه پیروز شد و با کسب ۵۲ درصد آرا (۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رأی)، برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور ترکیه برگزیده شد.

رقیب او کمال قلیچدار اوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت نیز ۴۸ درصد آرای مردم (۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار رأی) را به دست آورد.

این بار ۸۷ درصد از واجدین شرایط رأی دادن، پای صندوق‌ های رأی رفتند و مردم ترکیه از این حیث، رکورد بالایی از میزان علاقه مندی به سرنوشت سیاسی را ثبت کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1250572

مهمترین اخبار ایران و جهان: