نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 15:35

مهمترین توصیه‌های بهداشتی به مادران باردار زائر اربعین حسینی

اهواز- رئیس مرکز بهداشت خوزستان به مادران بارداری که زائر اربعین حسینی هستند، برای داشتن سفری ایمن نکاتی را توصیه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پژمان بختیاری نیا ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: سفر کردن برای زن باردار با تجویز پزشک یا ماما منعی ندارد و به همین دلیل لازم است قبل از سفر با پزشک یا ماما ملاقات کنند؛ برای زنان باردار در ۲۰ هفته اول بارداری (پنج ماه نخست) خطر سقط، استفراغ، خونریزی و حاملگی خارج از رحم و در ۲۰ هفته دوم بارداری (چهار ماه آخر) خطر خونریزی، فشارخون بالا، دردهای زودرس زایمان، پارگی کیسه آب وجود دارد؛ بنابراین لازم است قبل از سفر، از نبود این عوارض و خطرات اطمینان حاصل شود.

وی افزود: زنان باردار لازم است داروهای مصرفی روزانه و مکمل‌های دارویی (قرص اسید فولیک، آهن و مولتی ویتامین) را همراه داشته باشند، تکرر ادرار، تهوع و استفراغ بارداری و یبوست از عوارض شایع بارداری است در نتیجه برای کاهش این خطرات در طول سفر توجه به به توصیه‌های پزشک یا ماما اهمیت دارد.

بختیاری نیا ادامه داد: لازم است زنان باردار، نزدیک‌ترین واحد یا پایگاه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی منطقه اقامت خود را شناسایی کنند و همچنین قبل از نوشیدن آب و خوردن مواد غذایی از سالم بودن آن مطمئن شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: این گروه زائران باید به علائم خطر بارداری و زایمان توجه داشته باشد و در صورت وجود هر علامتی، به سرعت به مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و از قرار گرفتن در معرض تشعشعات، گزش حشرات و جانوران موذی، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و عفونی، محیط‌های آلوده و غیر بهداشتی خودداری کنند.

وی توصیه کرد: زنان باردار باید لباس متناسب فصل و وسایل بهداشتی مورد نیاز را به همراه خود ببرند، از گرسنه ماندن طولانی مدت پرهیز کند و قبل از سفر، از کامل‌بودن ایمن‌سازی (واکسیناسیون) و یا نیاز به تجدید آن مطمئن شوند.

بختیاری نیا تصریح کرد: این افراد لازم است برای پرهیز از خستگی، در ساعاتی از روز استراحت کنند، از ایستادن و نشستن طولانی مدت خودداری کرده و یک کپی از پرونده بارداری و دفترچه بیمه درمانی خود را همراه داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1475372

مهمترین اخبار ایران و جهان: