نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 11:28

اقتصاد اروپا برای تامین نیازهای اوکراین باید لباس رزم به تن کند

کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا بر این باور است که اگر این بلوک امیدوار به برآوردن نیازهای جنگی کی‌یف است، باید به الگوی «اقتصاد جنگی» تغییر رویه بدهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، همزمان با ابراز امیدواری مقامات اوکراین درباره تامین تسلیحاتی گسترده از سوی حامیان خارجی، کمیسر ارشد اقتصادی اتحادیه اروپا به این بلوک هشدار داد که در صورت تمایل به برآوردن نیازهای کی‌‎یف، آنها باید الگوی اقتصادی خود را به «اقتصاد جنگی» تغییر دهند.

تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا در جریان گفت‌وگو با فایننشال تایمز، برنامه‌های تقویت تسلیحاتی اوکراین را مورد بررسی قرار داد و گفت که به منظور توسعه ظرفیت صنعتی اروپا، کاهش محدودیت‌های عرضه و فشار بر بانک‌ها با هدف افزایش وام‌دهی در راستای تسهیل انتقال کمک نظامی به کی‌یف، با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال همکاری است.

برتون با اشاره به اینکه او و بورل برای حمایت از افزایش تولید صنایع دفاعی اروپا جهت مواجهه با واقعیات یک جنگ پرتنش، کاملا مصمم هستند، گفت: معتقدم که زمان آن فرارسیده که صنایع دفاعی اروپا به الگوی اقتصاد جنگی تغییر کند تا بتوانیم نیازهای تولید دفاعی را تامین کنیم.پس از درخواست آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین برای تامین ماهانه ۲۵۰هزار گلوله توپخانه، تلاش‌ها در راستای تسریع تحویل تسلیحات به کی‌یف و جایگزین کردن انبار داخلی کشورهای اروپایی شدت گرفته و این در حالی است که برخی دیپلمات‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، درباره چگونگی تامین هزینه این تولیدات ابزار نگرانی و تردید کرده‌اند.

رزنیکوف در نامه‌ای خطاب به وزرای دفاع کشورهای اروپایی با اشاره به نقش حیاتی توپخانه در میدان نبرد، مدعی شد که نیروهای اوکراین هرچند هفته یک بار حدود ۱۱۰هزار گلوله توپخانه ۱۵۵ میلیمتری مصرف می‌کنند.

وی مدعی شد که نیروهای اوکراین «از حیث میزان گلوله توپخانه در مضیقه بوده و ماهانه دست کم ۳۵۶هزار و ۴۰۰ گلوله نیاز دارند تا عملیات‌های خود را با موفقیت به پایان برسانند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، بورل طرحی کمتر «جاه‌طلبانه» می‌اندیشد و در نظر دارد تا برای پوشش هزینه گلوله‌های اهدایی از سوی متحدان، طی چند ماه آتی یک میلیارد یورو تخصیص دهد.

بر اساس قرارداد تسلیحاتی تازه‌ای که بین اعضای اتحادیه اروپا منعقد شده، با توجه به افزایش هزینه‌ها در بحبوحه کاهش تولیدات در قاره سبز، هر عراده توپ ۱۵۵ میلیمتری تولیدی در اروپا ۳هزار و ۳۰۰ یورو هزینه دارد و این یعنی، مهماتی که کی‌یف خواستار آن است، برای اتحادیه اروپا ماهانه حدود ۸۲۵ میلیون یورو هزینه دربر دارد!

تخمین تعداد توپ‌هایی که کی‌یف از ابتدای جنگ از متحدان اروپایی دریافت کرده، دشوار است اما طی یک سال اخیر، آمریکا به تنهایی بیش از «یک میلیون عراده توپ ۱۵۵ میلیمتری» در اختیار اوکراین قرار داده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1071328

مهمترین اخبار ایران و جهان: