نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 15:04

تعلیق خودخواسته عضویت مسکو در استارت نو؛ فرانسه ابراز تاسف کرد

وزارت خارجه فرانسه با ابراز تاسف از تصمیم مسکو مبنی بر تعلیق عضویت و مشارکت در پیمان «استارت نو»، از روسیه خواست که مسئولانه رفتار کند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ینی‌شفق، وزارت خارجه فرانسه با ابراز تاسف از تصمیم روسیه مبنی بر تعلیق مشارکت در پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به «استارت نو»، از مسکو خواست تا مسئولانه رفتار و در این تصمیم تجدیدنظر کند!

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیروز (سه‌شنبه) در نطق «وضعیت کشور» اعلام کرد که مسکو به ناچار مشارکت در پیمان استارت نو را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این تصمیم در بیانیه‌ای نوشت: استارت نو ابزاری ضروری در معماری بین‌المللی کنترل سلاح‌های هسته‌ای و ثبات راهبردی است.

این نهاد فرانسوی در ادامه خواستار اقدام مسئولانه روسیه و تجدیدنظر در این تصمیم شده است. این وزارتخانه همچنین بر اهمیت «پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای(CTBT) که روسیه در سال ۱۹۹۶ آن را امضا و تایید کرده» نیز تاکید کرد.

معاهده استارت نو که ادامه معاهدات کاهش تسلیحات راهبردی (استارت ۱ و استارت ۲) است در سال ۲۰۱۰ میان روسیه و آمریکا در شهر پراگ در جمهوری چک امضا شد. این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی روسیه و آمریکا را به حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک و تعداد پرتابگرها و بمب‌افکن‌های سنگین اتمی را به ۸۰۰ عدد محدود می‌کند.

این قرارداد ۱۰ ساله ۵ فوریه ۲۰۱۱ لازم الاجرا و ۵ فوریه ۲۰۲۱ منقضی شد. پوتین ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ لایحه‌ای مبنی بر تمدید این قرارداد را به مدت ۵ سال دیگر امضا کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز لایحه‌ای مشابه را در ۵ فوریه ۲۰۲۱ به امضا رساند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1050659

مهمترین اخبار ایران و جهان: