نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 00:44

چرایی استمرار هتک حرمت قرآن کریم؛ آیا اهداف خاصی دنبال می‌شود؟

سلوان مومیکا پناهنده عراقی تبار سوئدی برای سومین بار اقدام به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، تحت حمایت پلیس این کشور کرد، اقدامی که سوالات متعددی درباره هدف نهان این اقدامات ایجاد کرده است.

خبرگزاری مهر – گروه بین‌الملل: در ادامه هتک حرمت به کتاب مقدس دین مبین اسلام در کشورهای اروپایی به ویژه سوئد و دانمارک، سلوان مومیکا پناهنده جنجال‌برانگیز عراقی تبار مقیم سوئد برای سومین بار زیر چتر امنیتی پلیس سوئد به ساحت مقدس قرآن کریم اهانت کرد.

این چهره منفور برای سومین بار در ملأ عام و با حمایت کامل نیروهای پلیس سوئد، مقابل پارلمان این کشور با سوزاندن مصحف شریف به ساحت مقدس قرآن کریم اهانت کرد.

در جریان این اقدام هتاکانه فردی به نام «سلوان نجم» که یک عراقی تبار مقیم استکهلم است نیز از اقدام مومیکا حمایت کرده و در کنار وی حضور داشت. این در حالی است که سلوان نجم دارای پرونده‌هایی مشکوک به دست داشتن در اقدامات تروریستی است، اما وی با این وجود در سوئد آزاد است.

پلیس سوئد در شهر استکهلم اعلام کرده که پیش از این رخداد درخواست جدیدی مبنی بر مجوز برگزاری تجمع از سوی سلوان مومیکا در برابر مسجد مرکزی استکهلم و مقابل سفارت عراق دریافت کرده است.

چرایی استمرار هتک حرمت قرآن کریم؛ آیا اهداف خاصی دنبال می‌شود؟

سلوان مومیکا کیست؟

سلوان مومیکا شهروند سوئدی - عراقی با حمایت پلیس سوئد در هفتم تیر ماه اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد و ۲۹ تیر ماه و برای دومین بار این اقدام هتاکانه را مجدداً تکرار کرد. در ادامه این اهانت‌های سریالی، یک گروه راست افراطی در دانمارک در اقدامی توهین‌آمیز یک روز بعد و در ۳۰ تیرماه نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ پایتخت دانمارک سوزاند و این اقدام هتاکانه در دانمارک روز دوشنبه دوم مرداد ماه و همچنین سه‌شنبه سوم مرداد ماه نیز تکرار شد.

سلوان مومیکا ۳۷ ساله متولد سال ۱۹۸۶ در منطقه الحمدانیه استان نینوی در شمال عراق است. اکثریت ساکنان این منطقه مسیحیان سریانی هستند. وی یک عراقی تبار لیبرال، سکولار و ملحد است که از مخالفان دولت و نظام عراق محسوب می‌شود.

وی در کودکی همراه با خانواده‌اش به بغداد رفت و پس از آن ساکن شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق شد.

مومیکا طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ ریاست حزب اتحادیه سریانی را برعهده داشت. وی در سال ۲۰۱۴ همزمان با آغاز حملات داعش علیه عراق به یک گروه مسلح متشکل از مسیحیان به نام بابلیون پیوست تا علیه داعش مبارزه کند.

وی بعد از سال ۲۰۱۸ به سوئد رفت و از این کشور درخواست پناهندگی کرد. دولت سوئد نیز به وی پناهندگی داد. مومیکا در سال‌های اخیر به عضویت حزب دموکرات سوئد درآمده است و در شهر استکهلم پایتخت سوئد زندگی می‌کند.

چرایی استمرار هتک حرمت قرآن کریم؛ آیا اهداف خاصی دنبال می‌شود؟

اعلام برائت پدر از پسر

«ابوجرج» یکی از شخصیت‌های دینی مسیحیان سریانی در زادگاه سلوان مومیکا، با ابراز ناخرسندی از اقدامات وی که موجب انتقادات شدیدی از پیروان و وابستگان به این طایفه دینی در عراق شده، تاکید کرد: سلوان مومیکا در زمانی که ما مجبور به کوچ به اقلیم کردستان عراق شدیم، سعی داشت خودش را به عنوان مدافع مسیحیان جا بزند و با انتقادات شدیدی که از مسئولان عراقی می‌کرد، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرد!

«صباح متی» پدر سلوان مومیکا نیز که در آلمان زندگی می‌کند، سه ماه پیش از نخستین هتک حرمت وی به قرآن کریم، از پسرش اعلام برائت کرد و تاکید کرد که هیچکدام از اقدامات وی را تأیید نمی‌کند.

اهالی منطقه الحمدانیه که از مسیحیان سریانی هستند، ضمن اعلام انزجار از اقدامات وی در هتک حرمت مصحف شریف، تاکید کرده‌اند که رفتارهای سلوان مومیکا موجب شده که مسیحیان در عراق در معرض خطر قرار گیرند در صورتی که مسیحیان هیچکدام از اقدامات وی را تأیید نمی‌کنند.

با وجود پیگیری‌های دیپلماتیک از سوی کشورهای اسلامی و محکومیت‌های گسترده در سوئد و خارج از آن، سلوان مومیکا عراقی‌تبار مقیم سوئد همچنان تراژدی قرآن‌سوزی را دنبال می‌کند.

این اقدامات خشم بین‌المللی را برانگیخته است و بحران دیپلماتیک بزرگی را در روابط میان سوئد و کشورهای اسلامی ایجاد کرده است. کشورهایی مانند عربستان سعودی، قطر و ایران سفیران سوئد را برای اعتراض احضار کرده‌اند. سفارت سوئد در عراق نیز مورد هجوم معترضان قرار گرفت و ایران نیز از ورود سفیر جدید سوئد به خاک خود جلوگیری کرد.

از استکهلم تا نابلس؛ تحرکات خطرناک صهیونیستی

وبگاه قدس الاخباریه با اشاره به همزمانی حادثه موهن به آتش‌کشیدن قرآن کریم در سوئد و تعرض صهیونیست‌ها به یک مسجد در نابلس (شمال کرانه باختری) که طی آن چندین نسخه از مصحف شریف از سوی شهرک‌نشینان پاره شد، نوشت: مجریان این دو اقدام موهن از پیروان یک تفکر افراط‌گرایانه و تروریستی هستند که از اندیشه‌های صهیونیستی سرچشمه می‌گیرد.

گفتنی است پلیس سوئد اخیراً همزمان با عید قربان مجوز برگزاری مراسم موهن به آتش کشیدن قرآن کریم در اطراف مسجد اصلی شهر استکهلم را صادر کرد. در پی این رخداد یک پناهنده مقیم این کشور اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از مصحف شریف کرد، امری که با محکومیت گسترده‌ای از سوی کشورهای اسلامی و اعتراضات متعدد همراه شده است.

همزمان با این رخداد نیز شماری از صهیونیست‌ها به مسجدی در شهر نابلس (اراضی اشغالی فلسطین) تعرض کرده و اقدام به پاره کردن چندین جلد از کلام الله مجید کردند. اقدامی که همزمانی آن با رخدادهای اخیر در سوئد و دانمارک سوالات متعددی را در اذهان ایجاد می‌کند.

چرایی استمرار هتک حرمت قرآن کریم؛ آیا اهداف خاصی دنبال می‌شود؟

فرجام کلام

ادامه سریال هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی طی هفته‌های اخیر سوالات زیادی را درباره اهداف پشت پرده این اقدام ایجاد کرده است. سوال اساسی این است که آیا در پشت پرده این اقدام هدفی در زمینه ایجاد فتنه مذهبی در کشورهای منطقه به ویژه عراق دنبال می‌شود که با خنثی شدن آن در هفته‌های اخیر با هوشیاری ملت عراق، همچنان اصرار به تکرار قرآن سوزی همین هدف خطرناک را دنبال می‌کند.

نکته مهم اینکه یک پناهجوی عراقی با توجه به وضعیتی که از پناهندگان در کشورهای اروپایی به ویژه حوزه اسکاندیناوی سراغ داریم، قطعاً نمی‌تواند با تصمیم خود و به صورت مستقل دست به چنین اقدامی بزند. اینجاست که ردپای سرویس‌های جاسوسی غربی و صهیونیستی بیشتر نمایان می‌شود. دبیرکل حزب الله لبنان به طور دقیق در سخنرانی اخیر خود این اقدامات را فتنه اسرائیلی-موسادی توصیف کرد. بررسی وقایع سال‌های اخیر در خاورمیانه نیز به طور روشن این واقعیت را آشکار می‌سازد که هر زمان در خاورمیانه تحولات بر وفق مراد محور آمریکایی-صهیونیستی پیش نرفته، تلاش برای ایجاد فتنه مذهبی و یا آنچه غربی‌ها آن را در تئوری‌های خود هرج و مرج خلاقانه می‌نامند، آغاز می‌شود.

اگر به چند سال قبل باز گردیم؛ مشاهده خواهیم کرد که فتنه بزرگ داعش در منطقه با یک حادثه اعتراضی نسبتاً کوچک در یک شهر مرزی سوریه آغاز شد، هرج و مرجی که پس از شعله‌ور شدن در سطح منطقه به طور گسترده منتشر شد و اگر رشادت‌های محور مقاومت به ویژه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش نبود، امروز خاورمیانه متفاوتی را پیش روی خود داشتیم.

شاید در آن زمان این فکر به ذهن کسی خطور هم نمی‌کرد که رخدادی در چنین مقیاس به یک فتنه بزرگ در سطح چندین کشور و حتی کل منطقه تبدیل شود. حالا اما سناریو تا حدودی تغییر پیدا کرده است؛ این روزها محل آغاز فتنه را جایی امن آن‌سوی مرزهای خاورمیانه انتخاب کرده‌اند تا از آنجا با خلق یک فتنه جدید، آن را به کشورهای هدف خود نظیر عراق و لبنان سرایت دهند، امری که در شرایط فعلی هوشیاری کشورها و ملت‌های منطقه را بیش از پیش گوشزد می‌نماید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1433015

مهمترین اخبار ایران و جهان: