نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 20:26

هدف آمریکا از شرکت در نشست بی‌نتیجه جده

نشست بی نتیجه جده درباره اوکراین و تلاش رژیم صهیونیستی برای پاک کردن لکه ننگ شکست امنیتی در عملیات قلب تل آویو از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، سرویس بین‌الملل: برگزاری نشست ۲ روزه جده درباره اوکراین با حضور نمایندگان ۴۰ کشور و نهاد بین المللی آن هم بدون دعوت از یکی از طرف‌های درگیر یعنی روسیه نتیجه‌ای جز صدور یک بیانیه مبهم و کوتاه نداشت.

هدف آمریکا از شرکت در نشست بی‌نتیجه جده

روزنامه القدس العربی به برگزاری نشست بی نتیجه اوکراین در شهر جده عربستان اشاره کرد و نوشت: هدف اصلی برگزاری این نشست بدون دعوت از روسیه، تضعیف جایگاه این کشور و انزوای بین المللی آن بود. سازمان دهندگان این نشست قصد داشتند ائتلاف غربی علیه مسکو را گسترش داده و کشورهای بی طرف را وارد این ائتلاف کنند.

عربستان با برگزاری این نشست تلاش کرد خود را به عنوان یک بازیگر مهم که عملیات دیپلماتیک در منطقه و جهان را در دست دارد نشان دهد. عربستان در عین حال که می کوشد روابط خود را با غرب حفظ کند به دنبال تقویت هماهنگی‌های راهبردی و اقتصادی با روسیه است. در واقع می‌توان گفت که هدف راهبردی آمریکا و کشورهای غربی از مشارکت در این نشست کشاندن کشورهای بی طرف به ائتلاف خود علیه روسیه بود.

هدف آمریکا از شرکت در نشست بی‌نتیجه جده

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در رأی الیوم نوشت: امروزه بحث پیداکردن یک جایگزین برای تشکیلات خودگردان فلسطین در سایه ورشکستی مالی و سیاسی این تشکیلات و شرایط جسمی وخیم محمود عباس داغ شده است. عملیات تیراندازی به سمت نظامیان صهیونیست و شهرک نشینان در قلب تل آویو و دیگر شهرک‌ها تبدیل به یک اتفاق روزمره شده و چه بسا طی روزهای آینده افزایش یابد به طوری که بنا به اعلام مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی جنبش‌های حماس و جهاد عملیات خود را در قلب تل آویو افزایش خواهند داد. به همین دلیل فرماندهان صهیونیست هشدار داده‌اند که ارتش، پلیس و شاباک کنترل کرانه باختری و اراضی اشغالی را از دست داده‌اند.

گرچه رژیم صهیونیستی با بحران‌های عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کند اما از دست رفتن کنترل بر کرانه باختری در صورت فروپاشی تشکیلات خودگردان که به نظر می‌رسد زمان آن نزدیک شده بحران بدتری خواهد بود. شرایط جسمی عباس به قدری وخیم است که به زور راه می‌رود. برخی نامزدها برای جانشینی وی مانند حسین الشیخ که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شود هیچ دعوتی از سوی کشورهای عربی برای سفر به این کشورها دریافت نکرده است. خودتان را خسته نکنید؛ جایگزین تشکیلات خودگردان، گردان‌های القسام، سرایا القدس، عرین الاسود، گردان‌های شهدای الاقصی است. هیچ گزینه دیگری که نتانیاهو و دیگر همپیمانان او به دنبال آن هستند شانس موفقیت نخواهد داشت.

روزنامه العربی الجدید به اوضاع رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: تجاوزات صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها طی دوره اخیر شدت گرفته است. این در حالیست که مسئولان امنیتی در تل آویو اعلام کرده‌اند که قصد دارند به عملیات خود در کرانه باختری علیه نیروهای مقاومت فلسطین ادامه داده و دایره آن را گسترش دهند.

هدف آمریکا از شرکت در نشست بی‌نتیجه جده

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص رژیم صهیونیستی نوشت: بعد از عملیات یک فلسطینی در قلب تل آویو که منجر به هلاکت یک نیروی امنیتی صهیونیست شد، ارتش این رژیم برای به دست آوردن آبروی از دست رفته خود به ویژه در سایه انتقادات گزنده شهرک نشینان و رسانه‌های صهیونیستی دست به ترور سه تن از نیروهای مقاومت در نزدیکی جنوب جنین زد. ارتش رژیم صهیونیستی تلاش کرد این عملیات ترور را از طریق رسانه‌ها به یک دستاورد اطلاعاتی امنیتی بزرگ برای پاک کردن لکه ننگ عملیات قلب تل آویو تبدیل کند. نظامیان صهیونیست در حالی حدود ۱۰۰ گلوله به سمت خودروی این فلسطینی‌ها شلیک کردند که می‌توانستند آنها را بازداشت کنند.

هدف آمریکا از شرکت در نشست بی‌نتیجه جده

روزنامه لبنانی البناء در خصوص نشست بریکس نوشت: قرار است نشست بریکس ۲ هفته دیگر در سایه شکست فاجعه بار نشست ناتو در لیتوانی، برگزار شود. پوتین به صورت ویدئو کنفرانس در کنار مقامات ۳۴ کشور دیگر از جمله ایران شرکت می‌کند. این نشست در سایه رقابت‌های بین المللی برای گسترش نفوذ خود در قاره آفریقا با توجه به بیرون راندن فرانسه از مالی، بورکینافاسو و نیجر برگزار می‌شود. این در حالیست که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه قصد داشت در نشست مذکور شرکت کند اما رئیس جمهور آفریقای جنوبی دست رد به سینه وی زد چرا که پوتین به وی گفته بود با حضور ماکرون مخالف است.

هدف آمریکا از شرکت در نشست بی‌نتیجه جده

روزنامه سوری الثوره درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی به این کشور نوشت: حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف سوریه در برابر سکوت بین المللی و غیرقابل توجیه شورای امنیت و سازمان ملل صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد این نهادهای بین المللی تنها زمانی بیانیه محکومیت صادر می‌کنند که موضوع به کشورهایی مربوط شود که آمریکا از آنها خوشش نمی‌آید.

آمریکا کنترل این نهادهای بین المللی را به دست گرفته است. اگر این طور نیست پس سکوت شورای امنیت و سازمان ملل در قبال حملات صهیونیست‌ها به سوریه چه معنی دارد؟ رژیم صهیونیستی همچنان به سیاست‌های تروریستی خود در منطقه برای احیای پروژه خاورمیانه تجزیه شده ادامه می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1432815

مهمترین اخبار ایران و جهان: