نیوز سیتی!
18 فروردین 1402 - 11:14

برگزاری همایش بین‌المللی فلسفه زبان و زبان فلسفه فارابی در قزاقستان

همایش بین‌المللی فلسفه زبان و زبان فلسفه فارابی با شرکت اساتید و دانشجویان دانشگاههای مختلف جهان در دانشگاه فارابی شهر آلماتی برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، همایش بین المللی فلسفه زبان و زبان فلسفه فارابی با حضور حدود ۳۰۰ تن از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف جهان در دانشگاه فارابی شهر آلماتی برگزار گردید.

در این همایش، ابتدا «جانسید تویمبایف» رئیس دانشگاه فارابی با اشاره به اهمیت و جایگاه ابونصر فارابی در توسعه دانش بشری از جمله فلسفه تاکید کرد.

وی گفت: ما ادامه دهندگان و مروجان آموزش فارابی هستیم و نام نهادن این دانشگاه به نام فارابی افتخار بزرگی برای این دانشگاه است.

تویمبایف تصریح کرد: مجمع بین المللی فارابی رویداد مهمی است که مطالعه و انتشار میراث متفکر بزرگ بشریت فارابی را ترویج می‌کند. هدف اصلی آن درک بنیان معنوی، تاریخی و فلسفی شکوفایی جامعه مدرن از طریق میراث غنی فارابی است. مجمع بین المللی امروز نیازمند یک تحلیل مدرن و مطالعه عمیق درباره پدیده فارابی است. ما کار بزرگی در پیش داریم. ما باید آثار متفکر بزرگ را به نسل جوان منتقل کنیم.

در این همایش بین المللی که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های علوم و آموزش عالی، اطلاعات و توسعه اجتماعی، فرهنگ و ورزش، وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان، کنسولگری‌های خارجی در قزاقستان، مراکز فارابی در خارج از کشور، دیپلمات‌ها، دانشمندان جوان از ترکیه، هلند، روسیه، ازبکستان و اعضای آکادمی ملی علوم برگزار شد.

«محسن فغانی»  سرکنسول جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین سخنران، تصریح کرد: فارابی یکی از نوابغ زمان خود بود که تأثیر عمیق و قابل توجهی بر تفکر دانشمندان پیرو وی داشت. وی زمینه ساز شکوفایی تمدن اسلامی بوده است و از این رو بسیاری او را بزرگترین عالم مسلمان و بنیانگذار فلسفه اسلامی می‌دانند.

سرکنسول ایران در آلماتی در ادامه افزود: به پاس خدمات ارزشمند این فیلسوف شهیر ایرانی، سی‌ام آبان ماه که مصادف با روز جهانی «فلسفه» است، به نام روز بزرگداشت «فارابی» حکیم و فیلسوف پرآوازه ایرانی در تقویم ملی ایران ثبت شده است.

قبل از شروع همایش، شرکت کنندگان در مراسم نثار تاج گل بر بنای یادبود فارابی حاضر شدند. در این مراسم، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آلماتی و «ابرار فتح الله اف» سرکنسول جمهوری ازبکستان در آلماتی تاج گل را بر بنای یادبود فارابی قرار دادند و سپس از موزه فارابی بازدید کردند.

«ژانسیت تویمبایف»، رئیس دانشگاه فارابی، در سخنرانی افتتاحیه خود ضمن تشکر ویژه از سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در آلماتی، رئیس اداره آموزش سرکنسولگری ترکیه، وابسته فرهنگی سوریه، رئیس دانشگاه نور مبارک و سایر روسای دانشگاههای قزاقستان که در آن مراسم حضور داشتند اعلام کردند که سال آینده نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه فارابی برگزار خواهد شد و به همین مناسبت، در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ نمایشگاه علم و نوآوری با شرکت وزارتخانه‌ها، اتاق بازرگانی و نمایندگان کسب وکار در دانشگاه فارابی برگزار خواهد شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1132924

مهمترین اخبار ایران و جهان: