نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 06:06

بازاریان در زمره سربلندترین اقشار در تاریخ انقلاب هستند

جانشین فرماندهی بسیج اقشار سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان گفت: بازاریان و اصناف در زمره سربلندترین اقشار در برهه‌های مختلف انقلاب و حتی پیش از آن بوده‌اند.

فریبرز حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تبریک هفته بسیج اصناف به کسبه و بازاریان و گرامیداشت یاد شهید عراقی و فرزند ایشان، اظهار داشت: بازاریان و اصناف در زمره سربلندترین اقشار در برهه‌های مختلف انقلاب و حتی پیش از آن بوده‌اند.

وی افزود: جایگاه فقه و فصولی از آن تحت عنوان مکاسب همواره جهت دهنده و تنظیم کننده ایعاد معنوی بازار بوده، چرا که بازار علاوه بر ابعاد مادی و اقتصادی دارای ابعاد معنوی و اجتماعی قوی است.

جانشین فرماندهی در اقشار بسیج سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان به نقش مهم بازاریان در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: تهیه و توزیع اقلام مورد نیاز واحدهای اجتماعی نظیر روستا، شهرک و کلان شهرهای مختلف نیازمند بکارگیری افرادی است که دارای مهارت و تخصص ویژه هستند. در بعد اجتماعی یک بازاری خوب می‌بایست برخوردار از توان اجتماعی بالا و حسن خلق باشد.

وی خاطرنشان کرد: توقع مردم از یک شخص بازاری که گرداننده یک واحد کوچک یا بزرگ صنفی یا تجاری است، چیزی به جز امانت‌داری و صداقت پیشگی نیست. امانت.دار مال مردم، امانت دار آبروی مردم و...، بازاریان در گذشته و حال از این صفت برخوردار بوده‌اند و بعنوان یک ارزش در میان بازاریان حفظ و تقویت شده است.

حاتمی عنوان کرد: همواره بازاریان بزرگ در حل مشکلات مردم در صف اول قرار داشته‌اند، خیلی جاها دستگیر فتادگان بوده‌اند. وجود اماکن مذهبی در جوار بازار نشان دهنده اهمیت بازاریان به این مقوله است.

وی تصریح کرد: پرداختن به ورزش زورخانه‌ای یکی از دیگر موضوعات مورد توجه کسبه و بازاریان است. یکی از موضوعات خیلی مهم که در گذشته بیشتر خود نمایی می‌نمود پرداختن بازاریان به معاضدت و ارشاد نوجوانان و جوانانی بود که بیم آن می رفت در مسیرهای مخاطره آمیز قرار گیرند و مورد اغفال واقع گردند، چرا که همه چیز در مرعی و منظر بازاریان است و ناهنجاری‌ها زوتر از همه به سمع و نظر بازاریان در خواهد آمد و به تعبیری جلوی ریختن آبرو و از بین رفتن حیثیت شخص وخانواده او گرفته می شد پیش از آنکه به بد نامی شهره بازار گردد.

جانشین فرماندهی در بسیج اقشار سپاه حضرت ابوالفضل (ع) گفت: امروز بازار نقش فراتری از ابعاد گذشته یافته است، اما باز هم می‌بایست خود بازار عوامل مورد نیاز خود را ایجاد و تقویت نماید.

وی بیان داشت: یکی از اقدامات خوبی که در گذشته در میان بازار یان مرسوم و متداول بود بکارگیری نوجوانان بصورت پاره وقت در کنار والدین یا معتمدین بود، وجود این موضوع مبین اهمیت آن و لزوم فراگیری مهارت.های مربوط به کسب وکار به نسل‌های بعدی است.

حاتمی تاکید کرد: بهه هر حال آنچه که امروز شاهد آن هستیم اصناف و بازار ما دین خودشان را قبل از انقلاب در همراهی و حمایت از علما و روحانیون و در جریان سازی انقلاب و در اثنی آن ادا نموده‌اند و به تکلیف خود در دفاع مقدس مقید بوده و شهدای فراوانی را به ملت تقدیم نموده‌اند. سایر بازاریان هم در پشت جبهه در امر تهیه و توزیع اقلام و کمک به رزمندگان و خانواده ایشان هیچ‌گاه دریغ نورزیده‌اند. رفع کمبودها و اقلام کمیاب در بازار را مدیریت نمودند و هیچگاه روی خوش به بازار سیاه اجناس واقلام نشان ندادند.

وی تصریح کرد: از موضوعات مورد انتظار مردم از بازاریان رعایت انصاف است، چرا که مشتری ممکن است قادر به تشخیص حقوق خود در یک معامله نباشد و این وطیفه مهم بر عهده بازاریان است که سود طرفین معامله را تضمین نمایند و در شکوفایی بازار و سرزندگی و طراوت اجتماع سهیم باشند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1468368

مهمترین اخبار ایران و جهان: