نیوز سیتی!
20 مهر 1402 - 13:43

۵ بلایای طبیعی سابقه‌دار در کرمانشاه کدامند؟

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: از میان بیش از ۵۰ مخاطره طبیعی در کشور امکان وقوع ۱۴ رخداد آن در استان کرمانشاه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به مناسبت ۲۰ مهر؛ روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی، اظهار کرد: از میان بیش از ۵۰ مخاطره طبیعی در کشور امکان وقوع ۱۴ رخداد آن در استان کرمانشاه وجود دارد که تعدادی از جمله زلزله، سیل، آتش‌سوزی، فرونشست و خشکسالی در استان کرمانشاه ساری و جاری و مسبوق به سابقه است. 

وی در تشریح آمادگی استان در کاهش اثرات بلایای طبیعی، گفت: بعد از زلزله سرپل‌ذهاب در سال ۹۶ و با توجه به اینکه استان کرمانشاه در مسیر گسل‌های فعال قرار دارد؛ دستگاه‌های مرتبط در امر ساخت و ساز مجموعه اقدامات مناسبی را با رعایت آیین‌نامه و قوانین انجام داده و بخش قابل توجهی براساس همین قوانین ساخته می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه اضافه کرد: در حال حاضر کیفیت ساخت نسبت به سال‌های قبل از ۹۶، ارتقا یافته اما کافی نیست گاها مالکین در ساخت و سازها ممکن است کیفیت را رعایت نکنند که نظام مهندسی در این راستا باید پاسخگو باشد.

وی در خصوص سیل نیز، اضافه کرد: سال ۹۸ و سال گذشته به واسطه بارش‌های قابل توجه شاهد وقوع سیل در بخش‌های از استان بودیم که در همین راستا قوانین قابل توجهی برای دستگاه‌های ذی‌صلاح وضع شده است.

یگانه خاطرنشان کرد: امسال سازمان هواشناسی برای استان‌های غرب کشور میزان بارش‌های زیادی را پیش‌بینی کرده که احتمال پدیده ال‌نینو برای استان‌های غربی هم در همین راستا وجود دارد، از این رو دستگاه‌های مربوطه آب منطقه‌ای، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها در حال لایروبی رودخانه‌ها و معابر هستند.

وی اشاره هم به تهدید حریق داشت و گفت: با توجه به اینکه سال گذشته حجم بارندگی زیاد بود در ایام تابستان حریق‌های متعددی در منابع طبیعی، محیط زیست و بخش کشاورزی داشتیم که با برنامه‌هاریزی از قبل صورت گرفته اکثر این حریق‌ها خسارت آن چنانی نداشتیم به خصوص  تلفاتی جانی در اینگونه آتش‌سوزی‌ها و حریق‌ها نداشتیم.

یگانه از خشکسالی به عنوان دید تهدید برای استان یاد کرد و افزود: جهاد کشاورزی در این راستا تدابیری را در رابطه با جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر اجرا کرده و توانسته به صورت یک نمودار تصاعدی این بحث کشت محصولات پرآب را در استان کم کنند.

وی در ادامه‌ای اشاره‌ای به آخرین وضعیت رودخانه قره‌سو در دل شهر کرمانشاه داشت و افزود: شرکت آب و فاضلاب در ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ بحث جداسازی فاضلاب از قره‌سو را را اجرا کرد که با تکمیل فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب به طور کامل این موضوع حل می‌شود.

وی در رابطه با مسئله لایروبی رودخانه قره‌سو، اضافه کرد: با پیگیری بسیار زیاد علی‌رغم اختلافات حوزه شهرداری و آب منطقه‌ای برای لایروبی، طی چند روز گذشته تقسیم‌بندی صورت گرفت تا لایروبی را انجام دهند که در حال حاضر در حال لایروبی هستند، ان‌شاءالله با پایان لایروبی بنا بر توافقات صورت گرفته با شهرداری دو لاین شمالی و جنوبی قره‌سو به صورت تفرجگاه زیبا راه‌اندازی خواهد شد.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1536024

مهمترین اخبار ایران و جهان: