یکی از مشکلات مهم در آموزش دانشآموزان استثنایی در خوزستان، کمبود فضای آموزشی مناسب است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز با گسترش آموزش و پرورش استثنایی در استان خوزستان، مشکلاتی مربوط به دانشآموزان با نیازهای ویژه در استان به وجود آمده است. این مشکلات در حوزههای مختلف از جمله زیرساختها، منابع انسانی و تجهیزات آموزشی قابل توجه هستند.
یکی از مشکلات مهم در آموزش دانشآموزان استثنایی در خوزستان، کمبود فضای آموزشی مناسب است. به خصوص در شهرستانهای رامهرمز و صیدون، که نیاز به تأسیس و توسعه مدارس استثنایی بیشتری دارند. این موضوع باعث میشود که برخی از دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی تحصیل کنند و به آموزش مناسبی دسترسی نداشته باشند.
به گفته مقامات استانی ۶ هزار و ۲۰۰ دانش آموز استثنایی در خوزستان وجود دارد که یک هزار و ۲۰۰ نفر از این تعداد در کنار دانش آموزان عادی در مدارس دیگر مشغول به تحصیل هستند.
همچنین، مشکلات مربوط به منابع انسانی در آموزش دانشآموزان استثنایی نیز وجود دارد. تعداد معلمان متخصص در این حوزه برای پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان با نیازهای ویژه کافی نیست. به طور مثال، برای آموزش دانشآموزان نابینا، تنها ۲۲ معلم نابینا به صورت تخصصی در استان خدمت میکنند. این تعداد ناکافی است و نیاز به افزایش آن وجود دارد تا دانشآموزان با نیازهای ویژه به آموزش مناسبی دسترسی داشته باشند.
در ضمن، تأمین تجهیزات آموزشی نیز یکی دیگر از چالشهای مطرح در آموزش دانشآموزان استثنایی خوزستان است. به عنوان مثال، دستگاه پرکینز (ماشین تحریر) که برای آموزش دانشآموزان نابینا بسیار حیاتی است، به صورت کافی در مدارس استان تأمین نشده است. قیمت بالای این دستگاه باعث میشود که مدارس و اولیا قادر به خرید آن نباشند. این موضوع باعث میشود که دانشآموزان نابینا به طور کامل از آموزش و یادگیری مناسب بهرهمند نشوند.
به گفته رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان هزینه رفت و آمد به شدت افزایش یافته و به همین دلیل دانش آموزان استتثنایی در کنار مشکلات فراوانی که دارند برای پرداخت این هزینه نیز دچار مشکل شده اند.
وی میگوید طبق مصوبه شورای آموزش و پرورش استان و طبق دستور استاندار خوزستان بخشی از هزینه رفت و آمد دانش آموزان استثنایی استان باید از سوی شهرداری ها پرداخت شود اما هنوز موفق به اجرای این مصوبه در استان خوزستان نشده ایم.
ممبینی رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان از شهرداری اهواز خواست همانند سایر کلان شهرها در این زمینه به دانش آموزان استثنایی کمک کند.
با توجه به این مشکلات، نیاز است که برنامهها و سیاستهایی در نظام آموزشی خوزستان اجرا شود تا مشکلات دانشآموزان استثنایی بهبود یابد. افزایش تأمین فضای آموزشی مناسب، افزایش تعداد معلمان متخصص و تأمین تجهیزات آموزشی ضروری است.
همچنین، ایجاد هماهنگی بیشتر بین مدارس استثنایی و مدارس عادی به منظور تسهیل فرآیند انتقال و جابجایی دانشآموزان استثنایی نیز میتواند بهبود موقعیت آموزشی آنها را بهبود بخشد.
در نهایت، تأمین منابع مالی و حمایت از نیکوکاران و سازمانهای مربوطه میتواند در حل مشکلات آموزش دانشآموزان استثنایی خوزستان مؤثر باشد. این تدابیر باید به منظور ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای همه دانشآموزان، بدون توجه به وضعیت استثنایی آنها، انجام شود.
پایان پیام/