نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 18:42

ریابکوف: بازگشت روسیه به «استارت نو» به اقدام آمریکا بستگی دارد

معاون وزیر خارجه روسیه می گوید در صورت تداوم رویکرد فعلی آمریکا در قبال این کشور، احیای پیمان استارت نو امری دور از تصور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، معاون وزیر خارجه روسیه بازگشت این کشور به پیمان «استارت نُو» را به اقدام دولت آمریکا وابسته دانست.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه در نشست مشترک کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون تاکید کرد که فرصت هایی برای احیای معاهده کاهش تسلیحات ذاهبردی وجو دارد، اما این امر بستگی به این دارد که آمریکا چه رویکردی را در قبال روسیه به کار می گیرد.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود: احتمال‌هایی مطرح است که پیمان استارت نُو به همان شکل پیشین خود احیا شود، با این حال این موضوع به طور کامل به رفتار آمریکا و درک این مهم برمی گردد که سیاست آمریکا در قبال روسیه خصمانه است.

ریابکوف در عین حال یادآور شد که اگر وضعیت به صورت فعلی ادامه یابد و تمرکز آمریکا بر سیاست ضدروسیه همچنان به قوت خود باقی باشد، تصور اینکه مسکو به پایبندی به پیمان استارت نو بازگردد، دشوار خواهد بود.

معاهده استارت نو که ادامه معاهدات کاهش تسلیحات راهبردی (استارت ۱ و استارت ۲) است در سال ۲۰۱۰ میان روسیه و آمریکا در شهر پراگ در جمهوری چک امضا شد. این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی روسیه و آمریکا را به حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک و تعداد پرتابگرها و بمب‌افکن‌های سنگین اتمی را به ۸۰۰ عدد محدود می‌کند.

این قرارداد ۱۰ ساله ۵ فوریه ۲۰۱۱ لازم الاجرا و ۵ فوریه ۲۰۲۱ منقضی شد. پوتین ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ لایحه‌ای مبنی بر تمدید این قرارداد را به مدت ۵ سال دیگر امضا کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز لایحه‌ای مشابه را در ۵ فوریه ۲۰۲۱ به امضا رساند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1051124

مهمترین اخبار ایران و جهان: