نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 15:04

معمای بیانیه نیمه‌شب عربستان درباره لبنان

درخواست عجیب عربستان از اتباع سعودی برای ترک فوری لبنان و افزایش تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: درخواست فوری و عجیب عربستان به همراه چند کشور عربی دیگر از اتباع خود برای ترک فوری لبنان آن هم در شرایطی که اوضاع امنیتی این کشور وخیم نیست، باعث شده تحلیلگران به اهداف سیاسی پشت پرده این درخواست اشاره کنند.

معمای بیانیه نیمه‌شب عربستان درباره لبنان

روزنامه رأی الیوم در مطلبی در خصوص حقیقت درخواست عربستان از اتباع خود برای ترک لبنان نوشت: درحالیکه لبنان در فصل گردشگری خود به سر می‌برد و تمام بخش‌های خدمات رسانی خود را برای استقبال از توریست‌ها آن هم در شرایط اقتصادی بسیار بد این کشور آماده می‌کنند به ناگاه عربستان و به دنبال آن چند کشور عربی دیگر از شهروندان خود خواستند لبنان را ترک کنند.

در بیانیه‌های صادره از سوی عربستان و دیگر کشورها مشخصاً اعلام نشده که علت صدور بیانیه‌های مذکور به ویژه بیانیه ریاض آن هم در نیمه شب برای ترک لبنان چیست اما به نظر می‌رسد تنها درگیری‌های به وقوع پیوسته در اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب لبنان نمی‌تواند دلیل اصلی این درخواست باشد. بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده اند که شرایط امنیتی لبنان آنقدر هم بد نیست که عربستان از اتباع خود بخواهد فوراً این کشور را ترک کنند بلکه مسائل دیگری پشت پرده وجود دارد.

کارشناسان سیاسی معتقدند که این اقدام عربستان می‌تواند به ناراحتی مقامات سعودی از سخنان جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان درباره جنگ یمن یا بن بست در انتخاب رئیس جمهور لبنان و یا اصلاحات سیاسی که ریاض از بیروت خواسته و عملی نشده، برگردد.

معمای بیانیه نیمه‌شب عربستان درباره لبنان

روزنامه العربی الجدید به اقدامات تروریستی شهرک نشینان صهیونیست اشاره کرد و نوشت: بنا به اذعان یک نهاد امنیتی در رژیم صهیونیستی تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری طی نیمه نخست سال جاری میلادی به میزان ۲ برابر افزایش یافته است. این در حالیست که تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست همراه با حمایت نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی و کابینه نتانیاهو و وزرای تندرو آن صورت می‌گیرد.

معمای بیانیه نیمه‌شب عربستان درباره لبنان

روزنامه القدس العربی به اوضاع نیجر اشاره کرد و نوشت: با پایان یافتن ضرب الاجل گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به نیجر برای بازگرداندن قدرت به رئیس جمهور مخلوع این کشور نگرانی‌ها نسبت به تهدیدات مطرح شده مبنی بر مداخله نظامی در نیجر افزایش یافته است. این در حالیست که مقامات نیجریه و الجزایر نسبت به پیامدهای چنین حملات نظامی علیه نیجر هشدار داده اند. فرانسه که ید طولایی در استعمار نیجر دارد از برجسته‌ترین کشورهایی است که از حمله نظامی به نیجر حمایت می‌کند.

معمای بیانیه نیمه‌شب عربستان درباره لبنان

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص تحولات اردوگاه عین الحلوه نوشت: دشمن صهیونیستی به خوبی می‌داند که در برابر مقاومت روزافزون در کرانه باختری و نفوذ گروه‌های مقاومت در این منطقه عاجز مانده است. نقش جدید جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس در لبنان نمایان شده و دشمن صهیونیستی متوجه شده است که پروژه اتحاد میادین نبرد با مشارکت فلسطینی‌ها در کنار مقاومت لبنان در هر نبردی آتی علیه تل آویو محقق می‌شود. به همین دلیل صهیونیست‌ها با همکاری برخی جریان‌های منطقه‌ای و بین المللی می کوشد یک فتنه خون بار در لبنان به راه اندازد چرا که به لبنان نه تنها به عنوان مرکز مقاومت اسلامی بلکه به عنوان پایگاه حمایت از فعالیت مقاومت مسلحانه در فلسطین به ویژه کرانه باختری نگاه می‌کند.

معمای بیانیه نیمه‌شب عربستان درباره لبنان

روزنامه لبنانی البناء نیز با اشاره به درخواست عربستان از اتباع خود نوشت: بیانیه‌های صادره از سوی عربستان، امارات، بحرین، قطر، عمان و کویت در خصوص خطرات امنیتی در لبنان خالی از پیام‌های رمز آمیز نبوده است. منابع سیاسی معتقدند که این اقدام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بعد از هشدارهای امنیتی آمریکا خطاب به آنها صورت گرفته است. این در حالیست که هیچ یک از سفارتخانه‌های اروپایی یا حتی خود آمریکا دست به این اقدام نزده و شرکت‌های «توتال» فرانسه و «انی» ایتالیا به فعالیت‌های خود در میادین نفتی و گازی جنوب لبنان ادامه می‌دهند. در هر صورت اقدام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به مثابه معمایی بوده که هنوز حل نشده است.

معمای بیانیه نیمه‌شب عربستان درباره لبنان

روزنامه المراقب العراقی در خصوص سیاست‌های آمریکا نوشت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از زمان اشغال عراق تاکنون سیاست بحران زایی و آشوب افکنی در این کشور را درپیش گرفته و قصد کنار گذاشتن آن را ندارند. در حالیکه عراق شاهد ثبات امنیتی و سیاسی است غربی‌ها به دنبال برهم زدن این آرامش از طریق برانگیختن مشکلات داخلی و خارجی گاه از طریق هدف قرار دادن اقتصاد و گاه از طریق چراغ سبز به کشورهای همجوار (ترکیه) برای نقض حاکمیت عراق هستند.

بحران افزایش قیمت دلار در کنار عملیات تروریستی علیه دکل‌های تولید برق با افزایش گرمای هوا در عراق بحران‌هایی هستند که ساخته دست آمریکا بوده و هدف از آن خشمگین کردن مردم عراق در برابر دولت به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات است.

معمای بیانیه نیمه‌شب عربستان درباره لبنان

روزنامه الثوره با تیتر «چه کسی بحران‌ها را می‌سازد؟» نوشت: آمریکا در راستای دروغ پراکنی های خود با استفاده از بازوهای رسانه اش مدعی است روسیه باعث بحران جهانی غذا شده است. سوال اینجاست: آیا روسیه به تنهایی غذا جهان را تولید می‌کند؟ پس نقش آمریکا و احتکار گندم و دیگر مواد غذایی توسط این کشور چیست؟ آیا آمریکا حتی یکبار اقدام به اعطای مواد غذایی به یک کشور فقیر کرده است؟ چرا به جای این کار انواع سلاح‌ها را به طرف‌های درگیر که بر اساس سیاست‌های آمریکا عمل می‌کنند می‌دهد؟

منبع: مهر
شناسه خبر: 1430568

مهمترین اخبار ایران و جهان: