نیوز سیتی!
01 دی 1401 - 18:03

جولان سگ های ولگرد در خیابان های یاسوج/مصوبه بدون سرانجام و ثبت 1500 حیوان گزیدگی در استان

طی مصوبه کارگروه اجتماعی دستگاه های متولی مکلف به جمع آوری و ساماندهی سگ های ولگرد شدند اما این مصوبه اجرایی نشده و شاهد جولان سگ ها در خیابان های یاسوج هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج،  سگ های ولگرد در خیابان های پایتخت طبعیت جولان می دهند و سبب ایجاد رعب و وحشت میان مردم شده است. 

این موضوع به شکلی نگران کننده شده که در خطبه های نماز جمعه مورد انتقاد امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد هم قرار گرفت و متولیان برای کاهش این دغدغه مردم و مسئولان در این زمینه جلساتی برگزار کرده بودند. 

حال سوالی که پیش می آید اینکه علت رهاشدگی سگ های ولگرد چیست؟فرماندار بویراحمد، علت را حضور عشایر در فصل بهار و تابستان در اطراف شهر یاسوج دانست و گفت: کوچ پاییزه عشایر به مناطق گرمسیری سبب رها شدگی سگ ها شده است. 

شهرام مهدوی مطلق بیان کرد:  جمع آوری سگ های ولگرد نیازمند هماهنگی بین سازمان دامپزشکی،  محیط زیست،  شهرداری یاسوج و فرمانداری بویراحمد است به همین منظور شهرداری یاسوج مکانی برای انتقال سگ های ولگرد در خارج از شهر در نظر گرفته بود و در مرحله اول ۲٠٠ قلاده سگ جمع آوری شد. 

وی بیان کرد: برخی افراد که خود را حامی حمایت از حیوانات معرفی کردند درب مکانی که شهرداری مشخص کرده بودند را باز کرده و اقدام به رها سازی سگ ها کردند. 

فرماندار بویراحمد گفت: سگ‌های جمع‌آوری شده توسط سازمان دامپزشکی استان معاینه و پس از احراز صحت و سلامت، کار عقیم‌سازی، نگهداری و واگذاری آن‌ها به افراد مورد نیاز انجام می‌شود.

اما جمع آوری سگ های ولگرد از آنجا مهم و حائز اهمیت و البته  نگران کننده است که طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان سال گذشته یک هزار و ۴۹۷ مورد حیوان گزیدگی ثبت شده که آمار بسیار بالایی است و در این میان سگ ها تهدید جدی برای سلامت خانواده ها است.

حدود یکی دو ماه پیش جلسه ای برای ساماندهی سگ های ولگرد برگزار شد و معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواستار تشکیل کمیته اتلاف سگ‌های و جمع آوری و ساماندهی آنها برای جلوگیری از افزایش هزینه درمانی ناشی از گازگرفتگی سگ ها به مردم شد.

وی بیان کرد: کارهایی در این زمینه توسط شهرداری و فرمانداری انجام شده اما بازهم نواقصانی وجود دارد. 

به نظر می رسد علیرغم برگزاری دو جلسه در این خصوص اما مصوبه جمع آوری و ساماندهی سگ های ولگرد توسط دستگاه های متولی انجام نشده و همچنان شاهد جولان سگ ها و وحشت در میان مردم هستیم. 

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 926968

مهمترین اخبار ایران و جهان: