نیوز سیتی!
27 شهریور 1402 - 11:15

غیبت ماکرون و سوناک در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

سران بیش از 140 کشور جهان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهند کرد، اما گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور فرانسه به دلیل آنچه «برنامه پرمشغله‌» خوانده شده، در این نشست غایب خواهند بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف احیای «دستورکار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار»، امروز (دوشنبه)، آغاز خواهد شد.

شبکه «الجزیره» یکشنبه در گزارشی در این باره نوشت «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفته ۱۴۰ نفر از سران جهان در هفتاد و هشتمین دوره سازمان ملل در حالی شرکت خواهند کرد که بشریت به علت تشدید تغییرات آب و هوایی و افزایش درگیری‌ها با چالش‌های بزرگی رو به رو است و مردم برای خروج از این بحران‌ها از رهبران خود توقع راهکار دارند.

گوترش با اشاره به پیامدهای جنگ اوکراین و روسیه به‌ویژه برای امنیت غذایی، درباره جهانی که «از نظر ژئوپلیتیک چندتکه‌شده» ابراز تأسف کرد و گفت که این چنددستگی قدرت برخورد با بحران‌ها را کاهش می‌دهد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت به علت اهمیت حیاتی غذای جهان تلاش خواهد کرد روسیه را برای بازگشت به توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه قانع کند.

غیاب رؤسای جمهور

رؤسای جمهور فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل غایب خواهند بود. با این حال، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در این نشست حاضر خواهد شد.

«ریشی سوناک» نخست‌وزیر بریتانیا اولین نخست‌وزیر این کشور در بیش از یک دهه گذشته است که در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حضور نخواهد یافت. او گفته که برنامه کاری پرمشغله او باعث شده تا در این رویداد حضور نیابد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز امسال به نشست مجمع عمومی سازمان ملل نخواهد رفت. پایگاه اماراتی «العین» می‌نویسد ماکرون رئیس جمهور فرانسه که در هیچ نشستی غایب نبود، در فهرست حاضران نشست‌های هفتاد و هشتمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل حاضر نخواهد بود.

وبگاه خبری «پالیتیکو» به نقل از منابع نزدیک به ماکرون -به نوشته العین در توجیه این غیبت- نوشته بود که رئیس‌جمهور فرانسه برنامه‌ کاری پرمشغله‌ای دارد و میزبان پادشاه انگلیس خواهد بود.

ازاین‌رو «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تنها عضو دائم شورای امنیت خواهد بود که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد.

اهداف نشست

الجزیره می‌نویسد آنچه از کشورهای شرکت‌کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل انتظار می‌رود، اقدام سریع دولت‌ها برای نجات ۱۷ هدف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ است که اجرای آن به علت بحران‌ آب‌وهوا، همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ و جنگ اوکراین و روسیه معلق شد.

طی این نشست طرحی بررسی خواهد شد که از اصلاح نهادهای مالی بین‌المللی حمایت خواهد کرد. گوترش نیز پیشتر طرح احیای اهداف توسعه پایدار به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار سالانه تا سال ۲۰۳۰ را ارائه کرده است که گروه ۲۰ در اجلاس اخیر خود از آن استقبال کرد.

کشورهای عضو سازمان ملل در سال ۲۰۱۵، ۱۷ هدف را برای توسعه پایدار برعهده گرفته بودند که هدف از آن ساخت آینده‌ای بهتر برای همه کشورهای جهان تا پایان دهه کنونی بود.

این اهداف شامل ریشه‌کن کردن گرسنگی، فراهم‌سازی زمینه برای دستیابی به آب شرب، عدالت میان زن و مرد، امنیت غذای جهانی، ریشه‌کن کردن فقر، مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، تسهیل استفاده از آموزش، انرژی و خدمات پزشکی است.

بحران‌ها

سازمان ملل متحد در خصوص پیشرفت بسیار کُند در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار هشدار داده است؛ مسئله‌ای که امیدها را برای موفق شدن در این مسیر تا سال ۲۰۳۰ کاهش می‌دهد. این نهاد بین‌المللی در عین حال اشاره کرده برخی از این اهداف در مقایسه با سال ۲۰۱۵ کمرنگ و به مرور از فهرست اولویت‌ها حذف و ناپدید شده‌اند.

همه‌گیری ویرویس کووید-۱۹ حرکت برای کاهش فقر شدید را با مشکل مواجه کرد. با تداوم روند فعلی، ۵۷۵ میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۳۰ در وضعیتی یکسان بدون تغییر زندگی خواهند کرد که اکثر آن‌ها در قاره آفریقا سکونت دارند.

مسئله بدهی‌های جهانی نیز از دیگر مواردی است که به بحران‌های پیش‌روی توسعه پایدار از جمله جنگ اوکراین و روسیه، تغییرات اقلیمی و شیوع ویروس کرونا اضافه می‌شود.

برخی از پژوهشگران تاکید دارند که اهداف توسعه پایدار به یکدیگر گره خورده‌اند، به‌نحوی که تحقق یک هدف می‌تواند روی دیگر اهداف نیز تاثیر مثبت بگذارد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1502040

مهمترین اخبار ایران و جهان: