نیوز سیتی!
05 آذر 1402 - 12:52

مشوق وزارت نیرو به سرمایه‌گذاران نیروگاه خورشیدی

هدف از این مشوق، ایجاد و تدوین ساز و کار اجرایی لازم به منظور تعیین نحوه انتفاع از مازاد تولیدی برق تجدیدپذیر از برق مصرفی مشمول، مطابق ماده 4 آیین نامه میباشد.

هدف از این مشوق، ایجاد و تدوین ساز و کار اجرایی لازم به منظور تعیین نحوه انتفاع از مازاد تولیدی برق تجدیدپذیر از برق مصرفی مشمول، مطابق ماده 4 "آیین نامه" میباشد. این دستورالعمل به منظور ایجاد هماهنگی لازم در سطح سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و شرکت توانیر در راستای شیوه انتفاع "واحدهای صنعتی مشمول" از "برق تولیدی مازاد" تنظیم شده و با توجه به ناترازی موجود برق شبکه اهمیت فراوانی خواهد داشت.

به گفته اسفندیار زارعی مدیرعامل شرکت نیرو نویان قشم طبق بند ۵ ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایعی که نیروگاه تجدید پذیر احداث کنند برای صنایع تحت مالکیت خود تا ۱.۳ برابر برق تولیدی از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر از قطعی برق و برنامه‌های مدیریت بار معاف می‌شوند . دستورالعملی از سوی وزارت نیرو به صنایع بزرگ ابلاغ شده است که در آن مشوق‌هایی باهدف ترغیب صنایع برای احداث و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مشخص شده است. در تبصره دوم بند ۵ این قانون آمده است که در صورت احداث و بهره‌برداری نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع مشمول و تزریق برق به شبکه سراسری، مصارف تحت مالکیت سرمایه‌گذار احداث‌کننده نیروگاه، متناسب با ۱.۳ برق معادل تحویلی به شبکه سراسری برق، از شمول مدیریت مصرف در ایام ناترازی تولید و مصرف معاف می‌شوند. همچنین وزارت نیرو در این نوع از تبادل خود پولی بابت برق تحویلی به صنایع دریافت نمی‌کند. حال آنکه طبق تبصره بند ۷، واحدهای صنعتی و معدنی تحت مالکیت سرمایه‌گذار نیروگاه، تا ۵ سال مشمول تخفیف صد درصدی هزینه ترانزیت به ازای دریافتی از نیروگاه مزبور، خواهند بود. بر اساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایع بزرگ موظف هستند تا نسبت به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق اقدام کنند که یک‌هزار مگاوات این میزان باید انرژی تجدیدپذیر باشد.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1584984

مهمترین اخبار ایران و جهان: