نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 00:27

عملیات اجرایی سد دهرود دشتستان به زودی آغاز می‌شود

بوشهر- استاندار بوشهر گفت: مطالعات سد دهرود به پایان رسیده و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده عصر چهارشنبه در کارگروه مدیریت جامع آبخیزداری استان بوشهر اظهار داشت: بخش عمده‌ای از آب‌های شرب، کشاورزی و صنعتی وارد زمین و به پساب تبدیل می‌شود.

وی خواستار تکمیل مطالعات طرح جامع آبخیزداری استان بوشهر شد و بیان کرد: تکمیل طرح مطالعاتی حوضه آبریز در اولویت قرار بگیرد و برای اجرایی شدن طرح‌های آبخیزدای باید منابع مختلف مورد استفاده قرار گرفته شود.

استاندار بوشهر خلق منابع اعتباری مردمی و دولتی برای طرح‌های آبخیزداری را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: مشارکت و همکاری کشاورزان در اجرا طرح‌های آبخیزداری در راستای تقویت منابع آب چاه‌های مناطق روستایی باید مورد توجه قرار گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید منابع بخش خصوصی در طرح‌های آبخیزداری استفاده شود گفت: بکارگیری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با همکاری بسیج سازندگی و نیروهای جهادی در طرح‌های آبخیزداری استان بوشهر یک ضرورت است.

محمدی‌زاده با اشاره به عبور آب‌های روان ناشی از بارش باران از دیگر استان‌ها از طریق آبراهه‌های بوشهر اظهار داشت: حوضه آبریز رودخانه مند یکی از مناطق مهم در این عرصه شامل دشت‌های مختلف و دارای ۴ میلیون هکتار اراضی است که در این اراضی روان آب باران جریان پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوضه آبریز مند اکنون سد باغان مستقر است و سال گذشته آبگیری شد گفت: سد دشت پلنگ نیز در این حوضه آبریز قرار دارد که انتهای سال آینده آبگیری می‌شود، مطالعات سد دهرود نیز به پایان رسیده و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و چند سد دیگر و طرح آبخیزداری در حوضه آبریز رودخانه مند مستقر است که نقش مهمی در مدیریت آب‌های روان دارد.

استاندار بوشهر، نقش عملیات‌های آبخیزداری در مدیریت آب‌های روان را مورد اشاره قرار داد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه ۲ تا ۳ میلیارد مترمکعب روان آب با عبور از استان بوشهر راهی دریا و خلیج‌فارس می‌شود که با توجه به مؤلفه‌های کنترل سیلاب، تقویت منابع آب زیرزمینی، اکوسیستم شرایط زیست محیطی، نیاز آب در حوزه کشاورزی، شرب و دیگر عرصه‌ها، تاب‌آوری محلی و مسائل اجتماعی، باید مدیریت هدایت روان آب‌ها در دستور کار قرار گرفته شود.

محمدی‌زاده با بیان اینکه حوضه‌های آبریز در عرصه‌های جاری شدن سیلاب، تقویت آب زیرزمینی، اکوسیستم و دیگر بخش‌ها اثرگذار هستند اضافه کرد: تمام حوضه آبریز استان بوشهر دارای طرح مطالعاتی هستند که بر اساس آن اجرا طرح‌های آبخیزداری باید در اولویت قرار گرفته شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1423984

مهمترین اخبار ایران و جهان: