نیوز سیتی!
06 اسفند 1401 - 21:25

عواقب ارسال «لئوپارد»؛ توقف صادرات نفت خام روسیه به لهستان

به دنبال حمایت نظامی لهستان از اوکراین و ارسال تانک به «کی‌یف»، روسیه صادرات نفت خام به لهستان را متوقف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال ارسال تانک از سوی لهستان به اوکراین برای جنگ با روسیه، مسکو صادرات نفت خام به لهستان را متوقف کرد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «دانیل اوبایتک»، مدیر عامل پالایشگاه لهستانی« پی کی ان» روز شنبه گفت که روسیه عرضه نفت خام به لهستان را از طریق خط لوله «دروژبا» متوقف کرده است. مدیر عامل این پالایشگاه مدعی شد که این شرکت برای رفع این مشکل از منابع جایگزین استفاده خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، توقف عرضه نفت از طریق این خط لوله که از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه مستثنی شده یک روز پس از تحویل اولین تانک‌های «لئوپارد» لهستان به اوکراین رخ داد.

اوبایتک گفت:« به طور موثری در حال تامین منابع هستیم. روسیه عرضه به لهستان را متوقف کرده و  ما برای مقابله با آن آماده‌ایم. تنها ۱۰ درصد نفت خام لهستان از روسیه می‌آید و ما آن را از منابع دیگر جایگزین خواهیم کرد.»

روابط لهستان و روسیه که دارای مرز مشترک هستند، روابطی سرد بوده و به دنبال جنگ اوکراین، به شدت متشنج و پر تنش شده است(جزئیات بیشتر).

در شرایطی که تنش‌های غرب و روسیه بر سر جنگ اوکراین ادامه دارد، یک شهروند روس در لهستان به جاسوسی متهم شده است. منابع رسانه‌ای از ورشو خبر دادند، دادستان‌های لهستانی یک تبعه روسیه را که برای سالیان متمادی در لهستان زندگی و تجارت می‌کرده است، به جاسوسی متهم کردند. بنا بر ادعای مقام‌های قضایی این کشور عضو ناتو، این شهروند روس طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ (زمان دستگیری او توسط نیروهای امنیتی) مشغول جاسوسی برای روسیه بوده است.

بنابر اعلام داستانی لهستان، این مرد روس اطلاعاتی را درباره آمادگی نیروهای مسلح لهستان و همچنین نظامیان ناتو جمع آوری کرده و به سازمان‌های اطلاعاتی روسیه تحویل داده است.

  پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1057140

مهمترین اخبار ایران و جهان: