نیوز سیتی!
26 اردیبهشت 1402 - 14:33

قهرمانانی که خسته جان آمدند و میهمان آغوش مادر شدند

اردبیل- اردبیل در روز شهادت امام صادق(ع) ۳ فرزند خود را در آغوش گرفت تا با نجوای لالایی مادران چشم انتظار آرام گیرند و گرمابخش دل‌های شکسته و جان‌های خسته باشند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ عادله جوادزاده: در روزهایی که دل‌مشغولی‌های دنیوی انسان‌های امروز را سرگرم پوچی کرده اما در گوشه‌ای از ایران در اردبیل دلیر و دلاور مادران و خواهران دل سپرده به عشق میهن زینب‌وار فرزندان و برادران خود را در آغوش کشیدند و بعد از ۴۰ سال نجوای وصال سر دادند.

مادرانی که زیر لب نجوای «لای لای ای جبهه لرین یورقونی‌ای خسته جوانلار» داشتند و در دل غوغای وصال فرزند را هرچند با در آغوش کشیدن تابوت‌های سرد آنان داشتند امروز در اردبیل منظره‌ای به وسعت عاشورا خلق کردند تا بار دیگر به جهان این پیام را صادر کنند این خانواده‌ها گرچه زخم خورده روزگار هستند اما کمر خم نکرده‌اند و برای عزت ایران جان می‌دهند.

۲۰۸ لاله جاویدالاثر اردبیل هنوز بازنگشته اند

اردبیل در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم ۳۴۰۰ شهید جان برکف و مجاهد دین خود را به نظام اسلامی و انقلاب ادا کرد و در این جانفشانی‌ها در قالب گردان عاشورا سینه سپر کرده و جان فدا سرداران شهید فراوانی را تقدیم عزت ایران کرد.

امروز حال و هوای شهر حسینی و شهیدپرور اردبیل با بغض زیبای آسمان دیدنی بود و مادرانی که هنوز تکه‌ای از وجود خود را در مناطق عملیاتی به یادگار گذاشته بودند عکس فرزند در دست و اشک انتظار در چشم بر پیکر سه شهید تازه تفحص شده نماز میت اقامه کردند.

بی بی زهرا مادر یکی از این شهیدان است که عکس فرزند جاویدالاثر خود را در آغوش دارد و گرچه پیر و سالخورده است عصازنان همراه با سیل خروشان مردم اردبیل که تابوت شهدا را بر دوش دارند به پیش می‌رود.

می‌خواهم همکلام این مادر شوم اما در سکوت به نجوایش گوش می‌دهم که زیر لب زمزمه می‌کند: لای لای ای جبهه لرین یورقونی ای خسته جوانلار / لای لای ای آخ دئمییب جان وئریب حسرتده قالانلار / خوش یاتین یاخشی یاتیب سیز یاخشی دونیانی آتیپ سیز.

مریم خانم در میان این مادران است اشک می‌ریزد و به زبان شیرین ترکی «اوخشاما» می‌گوید برای فرزندان این سرزمین که امروز آسوده و آرام در خاک مادری آرام می‌گیرند.

از او می‌پرسم فرزندتان شهید شده است؟ می‌گوید برادرم رفت و برنگشت و ما هر بار که شهدا را می‌آورند در پی نام و نشانی از لاله گمشده خودمان به این محافل می آئیم.

می‌گویم اگر برادرتان امروز می‌آمد چه حرفی برای او داشتید؟ گریه می‌کند و اشکش را با گوشه چادرش پاک می‌کند و با زبان سوزناک ترکی می‌گوید: «آخشاملار آی آخشاملار / یاغش آچار قار باشلار / اولسه باجلار اولسون / هئچ اولمسین قارداشلار / غروب‌ها دلگیر و حسرت آور است / باران که می‌گیرد و برف می‌آید دل‌ها تنگ دیدار می‌شوند / کاش در همه جای این گیتی خواهرها بمیرند و هیچ گزندی به برادرها نرسد.

شمال تا جنوب اردبیل منزلگاه شهداست

در مراسم تشییع پیکر سه شهید تازه تفحص شده در اردبیل که صبح سه شنبه و با اقامه نماز میت بر پیکر این شهید برگزار شد، اهالی شهیدپرور اردبیل از جلوی مصلی تا محل اعزام پیکر این شهید به روستای «سلطان آباد» اردبیل با شعارهای انقلابی و پاسداشت شهدا یاد و خاطره دلاوران میهن را گرامی داشته و بر ادامه راه عزتمند آنها تاکید کردند.

در این مراسم مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل اظهار کرد: از ۲۰۸ شهید جاویدالاثر استان اردبیل سه شهید در روزهای گذشته با آزمایش دی. ان. ای شناسایی شدند که یکی از این شهدای تازه تفحص شده پیکر شهید «صفر رجبی» بود که امروز با حضور اقشار مختلف مردم تا خانه ابدی تشییع شد.

داور نوری خاطرنشان کرد: همزمان با شهر اردبیل در دو شهر هشجین خلخال پیکر شهید «نصرت الله منصورپور» و قصابه مشگین شهر نیز پیکر مطهر شهید «یوسف اصغری» تشییع تا در سالروز شهادت امام ششم شیعیان شاهد به خاکسپاری این شهدای والامقام باشیم.

وی از حضور گسترده مردم این شهرها در تشییع شهدا قدردانی کرد و گفت: شهدای تازه تفحص شده هر از چند گاهی به شهر و دیار ما رنگ و رخساره ایثار، جهاد و شهادت می‌دهند تا ما به هوش باشیم و دل از زنگار گناه شسته و آرمان بلند شهدا را به درستی درک کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل افزود: این شهدا در حساس‌ترین شرایط جان در طبق اخلاص گذاشتند تا امروز امنیت و آرامش بی بدیلی را شاهد باشیم که ضرورت دارد در این مقطع حساس زنان و مردان ما وصیت شهدا را که در دو پیام اصلی خلاصه می‌شود مورد توجه قرار دهند.

نوری پیام اول شهدا را پشتیبانی از ولایت فقیه و پیام ثانی آنها را حفظ حجاب عنوان و تصریح کرد: مردم ما باید در عمل به این دو پیام وصایای شهدا بیش از گذشته شایسته و مناسب عمل کنند.

علاوه بر شهر اردبیل در شهر قصابه مشگین‌شهر و هشجین خلخال نیز پیکر پاک ۲ شهید والامقام با حضور اقشار مختلف مردم تشییع و تا منزلگاه ابدی بدرقه شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1215884

مهمترین اخبار ایران و جهان: